Suomen elokuvateattereiden digitointi vaikeinta Euroopassa?

Screen Digest on julkaissut analyysin elokuvateattereiden digitoinnin etenemisen esteistä Euroopassa.

Analyysin mukaan digitointi tulee etenemään vauhdikkaimmin USA:ssa, jonka melko yhtenäiset markkinat kannustavat elokuvastudioita osallistumaan digitoinnin rahoittamiseen.

Euroopassa tilanne on toisenlainen. Esimerkiksi Ranskassa kansallisen elokuvan osuus markkinoista on niin suuri, etteivät Hollywoodin studiot ole innokkaita osallistumaan digitointikustannuksiin: potentiaaliset hyödyt eivät vastaisi taloudellista panostusta.

Euroopan epäyhtenäisten markkinoiden ymmärtämisen helpottamiseksi Screen Digest on kehittänyt analyysikaavan (Digital Cinema Conversion Index), jolla he rankkaavat Euroopan maita sillä perusteelle, miten helposti eri maiden teatterikenttä ja markkinarakenne taipuu digitointiin.

Analyysin muuttujia ovat mm. salien määrä teatteria kohti, yhdysvaltalaisen elokuvan markkina-asema, teatteritoiminnan ja levityksen keskittyminen, multiplexien ja yhden salin teattereiden suhde ja ensi-iltojen määrä. 

Kahdeksantoista Euroopan maan tarkastelussa Suomen indeksiluku on pienin. Toisin sanoen Screen Digestin analyysin mukaan suomalainen elokuvateatteritoimiala on sellainen, että on kovin epätodennäköistä, että digitointi tapahtuisi laajassa mittakaavassa markkinavetoisesti.

Screen Digestin tulos on tulkittavissa niin, että kansallinen tuki on välttämätöntä, jos halutaan, että elokuvateattereita on ympäri Suomea myös tulevaisuudessa. Ainakaan Hollywoodin suuret studiot eivät tule meitä auttamaan.

Linkit:
Screen Digestin uutinen
Screen Digestin uutinen taulukon kera (pdf)