SEOL-tiedote 5/2007

Sisällys
– Uusi sopimus Matkahuollon kanssa
– Puhetta ja toimintaa – ikärajat!
– Cinema 2007 elokuussa
– Cinema-ilmoittautuja: varaa hotelli heti!
– Elokuvakalenterin tietojen päivitys
– Teosto-maksujen viitenumero
– Cannesin kokousasioita
– Uusi jäsen
– Suomen elokuvakontakti tarjoaa elokuvia teattereille
– Koulukinoyhdistys muutti
– DigiTraining Plus 28.3.–1.4.2007
– Finnkino/UIP:n teatterilevitykseen uusi työntekijä
– Organisaatiomuutoksia Sandrew Metronomella
– Filmikamarin lomat

Uusi sopimus Matkahuollon kanssa

SEOL keskusteli jäsenistön yllyttämänä Matkahuollon kanssa 11. kesäkuuta. Keskustelujen tuloksena saatiin aikaan uusi sopimus, joka astuu voimaan 1. heinäkuuta 2007.

Uudessa sopimuksessa seolilaisten alennus on 21 prosenttia voimassa olevasta bussipakettihinnastosta. Muutoin sopimus säilyy entisellään.

Mietimme vielä mahdollisuutta painattaa seolilaisten filmikuljetuksille omat rahtikirjat, joita myytäisiin jäsenille Matkahuollon rahtikirjoja edullisemmin. Näissä rahtikirjoissa olisi valmiina myös kiireellisyysmerkinnät.

Puhetta ja toimintaa – ikärajat!

SEOL lähetti 18.5. tiedotteen K13-ikärajan ongelmista yli 350 median osoitteeseen. Syynä tiedotteen lähettämiseen oli kaksi viimeisintä K13-päätöstä: Spider-Man 3- ja Pirates of The Caribbean – At World’s End -elokuvat saivat entisen K11 sijaan uuden K13-ikärajan. Kyseessä ovat Euroopan korkeimmat ikärajat ja muutenkin näyttää siltä, että suomalainen ikärajakäytäntö on joiltain osin kiristymässä. Varsinkin, kun myöhemmin kävi ilmi, että Teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat -animaatio sai maailman korkeimman ikärajan, K11.

30. kesäkuuta järjestetyssä SEOL:in vuosikokouksessa teatteriväki kertoi, että ikärajojen kanssa ongelmia erityisesti lasten vanhempien kanssa, jotka ovat sitä mieltä, että heillä on täysi oikeus päättää, mitä heidän lapsensa katsovat. Näinhän asia ei lain mukaan ole. Tuoreet K13-elokuvat ovat aiheuttaneet erityisesti päänvaivaa, kun asiakkaat eivät tahdo sitten millään ymmärtää, että vaikka näiden elokuvien aikaisemmat osat on saanut nähdä, nyt se ei uuden ikärajan myötä käykään päinsä. K13-ikäraja on erityisen hankalasti kontrolloitavissa, koska sen ikäisillä ei ole ikää todistavia papereita, ja kahden vuoden ikärajajoustokin on vanhemmille usein vaikeasti ymmärrettävä.

Vuosikokouksessa toivottiin, että Suomen ikärajapolitiikka olisi jonkunlaisessa linjassa muiden Euroopan maiden kanssa. Tärkeintä on, että suomalainen linja ei ole ainakaan Euroopan kovin.

Filmikamarilla oli palaveri Valtion elokuvatarkastamon kanssa 6. kesäkuuta. Olimme VET:in edustajien kanssa hieman eri mieltä siitä, ovatko ikärajat kiristyneet. Jotta saisimme selville, onko elokuvatarkastamon linja tiukentunut, elokuvateatteriliitto tarkkailee tämän vuoden Suomen ikärajoja suhteessa muihin Pohjoismaihin, joiden linjassa Suomi on ainakin aikaisemmin ollut.

Sinänsä nykyinen ikärajasysteemi on varsin toimiva. Teattereille ikärajat ovat erittäin tärkeä asiakaspalvelun osa. Me emme todellakaan halua tuottaa lapsille ikäviä tai traumatisoivia elämyksiä teatterissa. Teatterit ovat sitoutuneita lasten suojeluun. Jos Suomessa ei olisi lakiin perustuvia ikärajoja, ala aivan varmasti pitäisi itse yllä jonkun tyyppistä ikärajajärjestelmää. Teattereissa ikärajojen valvonta sentään toimii, toisin kuin elokuvan muissa jakelukanavissa.

Cinema 2007 elokuussa

Viimekertaisessa SEOL-tiedotteessa kerroimme jo Cinema-tapahtuman uudelleen syntymisestä. Elokuun 29.–31. päivä elokuva-alan väki kokoontuu Joensuuhun elokuvateatterikeskus Tapioon keskustelemaan alan ajankohtaisista asioista ja tutustumaan toimistojen tulevaan elokuvatarjontaan. Tällä kertaa myös tuottajille on järjestetty omaa ohjelmaa. Päivien aikataulutus ja sisältö alkaa olla jo valmis. Ohjelma on mieltä kiihdyttävän mielenkiintoinen.

Ilmoittautumisia päiville on jo tullut, mutta viimeistään nyt on korkea aika merkitä kalenteriin elokuva-alan kokoontumisajojen päivämäärä ja ilmoittautua vuoden kohokohtaan.

Ilmoittautuminen ja osallistumismaksu:

– Ilmoittautumiset s-postilla filmikamari@filmikamari.fi 29. heinäkuuta mennessä.
– Mainitse ilmoittautumisen yhteydessä, mille päiville ilmoittaudut.
– Yhden päivän hinta on 35 euroa, kahden ja kolmen päivän osallistumismaksu on 70 euroa (sis. alv 22 %).
– Osallistumismaksu Suomen Filmikamarin tilille 127130–83554, maksun viestikenttään merkintä ”Cinema 2007 (SEOL)”.

Myös majoituksen varaaminen nyt heti, oitis, on välttämätöntä.

Cinema-ilmoittautuja: varaa hotelli heti!

Varaustilanne hotellien suhteen Joensuussa on varsin tiukka. Hotelli Karelian Cinema-kiintiö on jo melkein täynnä ja kaiken lisäksi alueen kansainvälinen lukkotehtailija Abloy pitää Cineman aikaan suuren konferenssin ja hotellihuoneita varataan Joensuussa rivakkaan tahtiin. Jos pe–la yöksi on vaikeuksia saada huonetta, kannattaa kysyä mahdollisuutta päästä jonotuslistalle. Abloyn konferenssi on niin iso tapahtuma, että heidän kiintiöstään aivan varmasti vapautuu huoneita lähempänä elokuuta.

Suosittelemme niille, jotka aikovat olla paikalla koko Cinema 2007 -tapahtuman ajan (28.8.–1.9.2007) olemaan suoraan yhteydessä puhelimitse keskustan hotelleihin ja varaamaan majoituksen välittömästi.

Joensuun majoitusvaihtoehdot löytyvät täältä:
http://www.kareliaexpert.com/main.site?action=siteupdate/view&id=74

Elokuvakalenterin tietojen päivitys

Taas on aika huolehtia siitä, että filmit tulevat oikeaan osoitteeseen ja että kollegat voivat soitella päivän polttavista asioista. Vuoden 2008 elokuvateatterikalenteria ryhdytään pian tekemään, joten olkaa hyvät ja huolehtikaa, että meillä on tarpeelliset ja ennen kaikkea oikeat tiedot. Tietojen ilmoittamislomake löytyy TÄSTÄ LINKISTÄ. Kalenteritiedot pitää lähettää 30.6.2007 mennessä.

Teosto-maksujen viitenumero

Teosto-maksujen 2. kauden viitenumerot ja tilityslomakkeet postitetaan teattereille 2. heinäkuuta. Mikäli haluatte maksaa 1,1 prosenttia lipputuloistanne ennen viitenumeroiden postitusta, maksun viitteeksi on laitettava teatterin nimi.

Cannesin kokousasioita

Media Sallesin vuosikokous (22.5.)
Elokuvateatterialan pan-eurooppalainen kouluttaja Media Salles on erittäin suurissa talousvaikeuksissa. EU-rahoitus sekä Italian valtion taloudellinen tuki on vähentynyt dramaattisesti. Yhdistyksen toiminta saatetaan laittaa jäihin. Media Sallesin lähitulevaisuus riippuu pitkälti siitä, miten EU:lta haetut projektit menevät läpi. Tilanne selkiytyy syksyllä, kun tieto projektien hyväksymisestä tai hylkäämisestä tulee. SEOL:in kannalta tilanne on harmillinen. Elokuvateatterialan koulutus Suomessa on olematonta ja Media Salles on, tosin koko ajan vähentyvällä, koulutustarjonnallaan antanut mahdollisuuden osallistua eurooppalaisiin koulutuksiin. Nyt tämäkin mahdollisuus on vaakalaudalla.

Kansainvälisen elokuvateatteriliiton (UNIC) ja MPAA:n presidentin Dan Glickmanin tapaaminen (23.5.)
Motion Picture Association of America (MPAA) on erityisen huolissaan elokuvaesitysten nauhoittamisesta teattereissa. Tämä tuntui olevan yhdysvaltalaisten suurin huoli, mitä piratismiin tulee. Suomen kannalta olemme onneksi tässä suhteessa hyvässä asemassa. Tämän tyyppinen elokuvien varastaminen ei ole meillä ongelma, tosin tilannetta on seurattava aktiivisesti.

Paljon puhuttu elokuvateatteriensi-illan ja kuvatallennejulkaisun samanaikaistaminen ei Glickmanin mukaan ole ajankohtainen. Ainakaan tällä hetkellä ei hänen mukaansa näytä siltä, että simultaaniensi-iltaan oltaisiin menossa.

Tilaisuudessa keskusteltiin myös siitä, miten Hollywoodin studiot suhtautuvat Virtual Print Feen käyttöön Euroopassa digitoinnin rahoittamiseksi. Glickmanin mukaan Yhdysvalloissa ollaan hämmentyneitä muun muassa siitä, että Euroopassa puhutaan digitalisoitumisen julkisesta rahoituksesta ja silti myös studioita pyydetään osallistumaan VPF:llä. UNIC:in ja kansallisten liittojen työ VPF-mahdollisuuden selvittämiseksi jatkuu.

UNIC:in vuosikokous (24.5.)
Kansainvälisen elokuvateatteriliiton
(UNIC) vuosikokous valitsi puheenjohtajakseen hollantilaisen Ad Westraten. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin John Wilkinson (Iso-Britannia) ja muiksi varapuheenjohtajiksi Lene Loeken (Norja), Rafaël Alvero (Espanja) ja Kim Pedersen (Tanska). UNIC:in taloudesta vastaa edelleen Philippe Paumelle Ranskasta.

UNIC järjestää yhteistyössä NATO:n kanssa oman elokuva-alan expon 2009. Päätös expon järjestämisestä oli tehty jo keväällä UNIC:in Pariisin kokouksessa. Amterdamin Cinema Expon nykyinen järjestäjä ei asiaa selvittäneiden mukaan ole lukuisista pyynnöistä huolimatta noteerannut millään lailla UNIC:in tai NATO:n pyyntöjä tapahtuman kehittämiseksi. Myös studiot ovat tyytymättömiä. Tulevalle expolle kokous asetti seuraavat tavoitteet:
– enemmän elokuvia
– enemmän verkostoitumismahdollisuuksia
– enemmän joustavuutta aikatauluihin
– edullisemmat osallistumismaksut (300 € versus $ 975)
– osallistujien pitää tuntea itsestä tervetulleeksi ja tärkeiksi
– vaihtuva järjestäjämaa.

Uusi jäsen

Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry:n hallitus hyväksyi kokouksessaan 29.5. uudeksi jäseneksi Pajakkakinon Kuhmosta.

– Pajakkakino, Kuhmo (ID= 993) – Koulukatu 1, 88900 Kuhmo. Omistaja: Filmihankkija / Jukka Lankinen. Puh. 040 540 9262, s-posti: filmihankkija@suomi24.fi, jukka.lankinen@kuhmo.fi.

Suomen elokuvakontakti tarjoaa elokuvia teattereille
Tiedote 4.6.2007

Suomen elokuvakontakti on suomalaisen lyhyt- ja dokumenttielokuvan levitysjärjestö, joka on toiminut levityskentällä jo 37 vuotta. Levityksessämme on yli 750 elokuvaa: animaatioita, lyhyitä näytelmäelokuvia, dokumentteja ja muutamia kokeellisia elokuvia. Olemme toimineet pääasiallisesti ei-kaupallisen levityksen parissa levittäen elokuvia mm. kuntien kulttuuritoimien ja alueellisten elokuvakeskusten esityksiin, päiväkoteihin, kirjastoihin ja elokuvatapahtumiin.

Viime vuosien aikana Elokuvakontakti on pyrkinyt laajentamaan toimintaansa ja etsinyt uusia levitysmahdollisuuksia lyhyt- ja dokumenttielokuville keskittyen pääasiassa digitaalisen levityksen mahdollisuuksiin. Olemme vuosien 2006 ja 2007 aikana solmituissa levityssopimuksissa sopineet tuottajien kanssa kaupallisen levityksen mukaanotosta, joka mahdollistaa Elokuvakontaktin yhteistyön kaupallisten elokuvateattereiden kanssa.

Suomalainen dokumenttielokuva on kerännyt paljon huomiota kansainvälisestikin taiteellisuudellaan ja vahvalla kerronnallaan. Suomessa valmistuvista dokumenttielokuvista valtaosa esitetään ainoastaan tv:ssä, vaikka elokuvat mm. visuaalisuutensa puolesta sopisivat hyvin myös valkokankaalta katsottaviksi. Tukivarojen puute on estänyt elokuvien levityksen teattereihin; vain 1–3 elokuvaa on vuosittain saanut rahoituksen 35 mm filmikopioon.

E-cinematasoisen esityskaluston yleistyminen teattereissa on rohkaissut Elokuvakontaktia nyt tarjoamaan teattereiden ohjelmistoon elokuvia, jotka eroavat valtavirrasta ja houkuttelevat uusia katsojia teattereihin.

Lanseeraamme toimintamme laajennuksen syksyllä 2007, jolloin käynnistämme e-cinematasoisen dokumenttielokuvan pilottihankkeen. Hanke sisältää seitsemän dokumenttielokuvapakettia, jotka koostuvat lyhyestä alkukuvasta sekä pääkuvasta. Ohjelmiston elokuvat ovat pääosin kotimaisia dokumentteja jo tunnustetuilta kotimaisilta tekijöiltä mm. Arto Haloselta ja Erja Dammertilta sekä elokuvia uusilta lahjakkailta tekijöiltä. Joukossa on myös kaksi kansainvälistä tuontielokuvaa, useita palkintoja keränneet elokuvat Exile Family Movie ja israelilainen dokumentti Bridge Over The Wadi.

Elokuvakontaktin dokumenttiesityssarja koostuu seitsemästä paketista, jotka ovat esitettävissä ajalla 15.9.–15.12.2007. Kunkin paketin kesto on 63–95 minuuttia. Esityskopiot ovat DVD-kopioita.

Lisätietoa tapahtumasta ja kaikkien elokuvien esittelyt löytyvät osoitteesta www.elokuvakontakti.fi >>”Tapahtumat”

Leena Närekangas
Suomen elokuvakontakti ry
Puh. (09) 612 9720
leena.narekangas@elokuvakontakti.fi
www.elokuvakontakti.fi

Koulukinoyhdistys muutti

Koulukinon uusi osoite 11.6.2007 alkaen:

Koulukinoyhdistys – Skolbioförening ry
Pohjoisranta 6
00170 Helsinki
puh. (09) 622 5520
www.koulukino.fi

Toiminnanjohtaja Outi Freese
0400 746 862
outi.freese@koulukino.fi

Tuottaja Anna-Liisa Puura-Castrén
0400 459 871
anna-liisa.puura-castren@koulukino.fi

DigiTraining Plus 28.3.–1.4.2007

Media Sallesin järjestämässä DigiTraining Plus – New Technologies for European Cinemas -kurssilla Belgian Kuurnessa oli ennätyksellinen määrä suomalaisia osanottajia. Digitaalisen elokuvalevityksen ajankohtaisiin asioihin perehtymässä ja lisäoppia saamassa olivat Suomesta Harri Ahokas (SES), Riitta Haapiainen (SES), Ville Lampolahti (Finnkino), Tiina Niiranen (Stereoscape Ky), Petra Pettersson (Studio 123) ja Tero Koistinen (SEOL).

Mitään maailmaa mullistavan uutta ei seminaarin saldona ollut. Tarjolla oli kuitenkin entiseen tapaan tiukan hengästyttävä paketti tuiki tarpeellista digiasiaa. Tänä vuonna keskityttiin digitaalisen esittämisen käytännön kokemusten erittelyyn sekä esitys- ja levitystoiminnan tulevaisuuden visiointiin. Teknologia on jo olemassa ja toimii, tulevaisuus ja aikataulut ovat vieläkin avoimia.

Kinepolis ja Finnkino kertoivat kokemuksistaan digitaalisesta esitystoiminnasta. Projektorihuoneiden digitoinnissa ei ole kyse pelkästään laitteistohankinnoista ja uusien vehkeiden ruuvaamisesta lattiaan – usein myös itse konehuoneet vaativat melkoisia uudelleen järjestelyjä: seiniäkin voi joutua kaatamaan. Myös henkilökunnan atk-taidot ja englanninkielen taito on analogista maailmaa tärkeämpää. Muitakin uusia toimintatapoja joudutaan opettelemaan, esimerkiksi kirjanpito serverin eri ohjelmaversioista jne. Digitalisointi tulee vaikuttamaan hyvin monella tapaa konehuoneen arkeen ja uusia taitoja on opeteltava.

Digitaalinen elokuvajakelu ei koske vain uusia elokuvia. Brittiläinen Park Circus Films esitteli klassikkoelokuvien digitaalista levittämistä. Digitaaliset esityskopiot ovat monesti parempilaatuisia kuin arkistoista kaivetut filmikopiot. Tunnetusti filmillä olevia arkistokopioita on myös vaikea saada esitettäväksi. Erityisesti technicolor-värijärjestelmällä tehdyt elokuvat ovat saaneet kovasti kiitosta digitaalisesti esitettyinä. Restaurointityössä saatetaan mennä myös liian pitkälle, jolloin vanhoista elokuvista häviää niiden alkuperäinen luonne, mikä ikinä se sitten kenenkin mielestä on, ja kuvasta tulee liian puhdistettu.

Virtual Print Fee (VPF) oli yksi keskeisiä keskustelun aiheita. Näyttää ikävästi siltä, että Euroopassa studioiden osallistuminen teattereiden laitteistohankintoihin on hyvin epävarmaa. Vaikka VPF:n ”suomalaisen mallin” syntyminen on pitkälti kiinni siitä, syntyykö Eurooppaan kolmansia osapuolia, jotka järjestäisivät VPF-sopimusten tekemisen ja maksujen keräämisen, pitäisi Suomessakin keskustella piakkoin siitä, onko VPF meikäläisissä oloissa ylipäätään mahdollinen.

Mitä digitoinnin kustannuksiin tulee, Barcon edustaja arvioi, että jos laitteisto maksoi 2006 noin 75 000 dollaria, putoaa hinta vuosina 2007–2008 noin 65 000 dollariin. Hintaa siis edelleen riittää. Teknologinen tuotekehittely näyttäisi ainakin jossain määrin alentavan projektorien hintoja. Muun muassa Barcolta on tulossa suht pienikokoinen 2K-projektori (pienemmällä DLP-mikropeilipaneelilla), minkä yhtiö ilmoitti olevan aikaisempia malleja edullisempi.

Digitaalisen murroksen vaatimien investointien laajuudesta kertoo sekin, että niinkin suuren elokuvateatteriketjun kuin Odeonin edustajat kertoivat harkitsevansa yhteistyökumppaneiden hakemista muista elokuvateatteriketjuista laitteistohankintoja varten.

3D:n uudet mahdollisuudet olivat päivillä hyvin esillä. Yhdysvaltalaisten kokemusten mukaan asiakkaat ovat kiinnostuneet 3D-esityksistä, niillä on tehty kopiokohtaisesti merkittävästi isompia tuloksia teattereissa kuin samojen elokuvien 2D-versioilla. 3D-teknologiaansa esitteli REAL D, joka on ainakin tällä hetkellä markkinajohtaja digitaalisissa 3D-esityksissä. Heidän 3D:nsä perustuu polarisoiviin laseihin, mikä aiheuttaa sen, että teatterissa pitää olla silverscreen, mikä lisää 3D-digitointikustannuksia. Tavanomaisen valkokankaan valoheijastusteho ei riitä kunnollisiin 3D-esityksiin. Kuurnessa nähtiin muun muassa vartin näyte tulevasta U2-bändin Etelä-Amerikan-kiertue-elokuvasta. Hyvältähän se näytti. Voisi kuvitella, että ainakin U2-fanit olisivat hyvinkin kiinnostuneita katsomaan Buddy Holly -lasit päässä Bonon yleisön päälle kurottuvaa kättä.

35-millinen filmi ja digitaalinen esitystoiminta tulevat pysymään vielä useita vuosia rinnakkain. Tästä ei tietenkään tule kenellekään kustannussäästöjä, pikemminkin päinvastoin. Digimurroksen aikataulusta liikkuu lähinnä valistuneita arvauksia. Yhden arvion esitti Marco Del Mancino, jonka analyysin mukaan vuonna 2011 Euroopassa olisi digitoituna 20 % elokuvasaleista, Aasiassa 10 % ja USA:ssa 50 %. Nähtäväksi jää, miten ennustus osuu kohdilleen.

Suurin osa DigiTraining Plus -kurssin esitelmistä löytyvät internetistä osoitteesta
http://www.mediasalles.it/training/digitraining07_prog.htm

Finnokino/UIP:n teatterilevitykseen uusi työntekijä

Finnkino/UIP:n teatterilevitykseen on valittu viestintäkoordinaattoriksi Tuula Hangasluoma. Hän tulee Johanna Lindforsin tilalle.

Tuula vastaa UIP:n elokuvien viestinnästä, mediasuhteista ja seurannasta, lehdistönäytöksistä, elokuvien promootiomateriaaleista sekä kuvapankin ylläpidosta. Lisäksi hän vahvistaa UIP-tiimiä auttamalla myyntiä ja markkinointia monenlaisissa projekteissa.

Tuula on työskennellyt vastaavissa tehtävissä musiikin parissa Warner Music Finland Oy:ssä vuodesta 1997.

Puhelin (09) 131 19 404, 0400 747 143
tuula.hangasluoma@finnkino

Organisaatiomuutoksia Sandrew Metronomella

Sandrew Metronome Distribution Finland on vahvistanut markkinointiorganisaatiotaan. Jussi Kaisjoki on aloittanut tiedottajan tehtävässä 11.6. vastuualueenaan Sandrew Metronomen teatterilevityksessä olevat elokuvat.

Tehtävää aiemmin hoitanut Jojo Uimonen on nimitetty markkinointipäälliköksi vastuualueenaan Warner Brosin elokuvat. Peter Toiviainen jatkaa markkinointipäällikkönä vastuualueenaan Sandrew Metronomen omat elokuvat, kotimaiset elokuvat sekä molempien DVD-lanseeraukset.

Susanna Enäsuo on nimitetty markkinointikoordinaattoriksi uutena vastuualueenaan DVD-elokuvien tiedotus.

Yhteystiedot:

Jussi Kaisjoki
Tiedottaja
jussi.kaisjoki@sandrewmetronome.com
050 523 9404

Jojo Uimonen
Markkinointipäällikkö
jojo.uimonen@sandrewmetronome.com
(09) 8866 7705 / 040 703 1213

Peter Toiviainen
Markkinointipäällikkö
peter.toiviainen@sandrewmetronome.com
(09) 8866 7709 / 040 541 8663

Susanna Enäsuo
Markkinointikoordinaattori
susanna.enasuo@sandrewmetronome.com
(09) 8866 7704 / 040 5968 624

Filmikamarin lomat

Filmikamari on siirtynyt lomakauteen. Koska kesästä odotetaan varsinaista elokuvateattereiden superkesää, ottakaa huomioon lomakausi – elokuvalipputilausten osalta pyritään normaalin rivakkaan palveluun, mutta kun väki väliaikaisesti vähenee, voi lipputilausten hoitaminen olla ankarasta yrityksestä huolimatta normaalia hitaampaa.

Merja Tolvanen 11.–29.6. sekä 30.7.–10.8.
Paula Uitto 4.–8.6. sekä 9.–27.7.
Raija Nurmio 18.6.–10.8. (lomat + eläkepäivät)
Tero Koistinen 9.–27.7.

Filmikamari toivottaa erinomaista kesää!

SUOMEN ELOKUVATEATTERILIITTO – SEOL ry
Kaisaniemenkatu 3 B 29, 00100 Helsinki, puh. (09) 6877 2315, faksi (09) 6877 2320
s-posti: filmikamari@filmikamari.fi www.filmikamari.fi/seol