Italialaisia elokuvaklassikoita Helsingin Bio Rexissä

TODELLISUUTTA ETSIMÄSSÄ – ITALIALAISET ELOKUVAKLASSIKOT

Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskus esittää Bio Rexissä sarjan italialaisia klassikkoelokuvia.

Opiskelijoilla ja koululaisille on vapaa pääsy elokuviin. Liput muille 5 Eur.

Elokuvissa on englanninkieliset tekstit.

TAUSTAA
Sodan jälkeen elokuva nousi Italiassa kukoistukseen. Elokuvia, jotka tarkastelivat todellisuutta uudella tavalla alettiin kutsua nimellä neorealismi.

Neorealismin alkuna voidaan pitää Roberto Rossellinin trilogiaa, jonka keskimmäinen osa on PAISÀ (1946).

Neorealismi kuvasi yhteiskuntaa ja sen epäkohtia tavallisten ihmisten ja arkitodellisuuden kautta sekä dokumentaarista kerrontatyyliä, usein jopa amatöörinäyttelijöitä käyttäen. Tämä elämän arjenmakuisuus ja aitous antoi neorealistisille elokuville niiden koskettavuuden ja voiman. Elokuvat nostivat esiin sodan järkyttävät tapahtumat ja yhteiskunnan sosiaaliset ja taloudelliset epäkohdat, jotka fasistit ja myöskin kirkko halusi pitää poissa valkokankailta.

Neorealismin tyylipiirteitä ovat aidossa miljöössä kuvaaminen studioiden ja lavastusten sijasta. Jälki oli dokumentaarisen rosoista sodan jälkeisen varustepulan takia. Paikalliset murteet tulivat elokuvaan kun käytettiin amatöörinäyttelijöitä.

Vittorio de Sican POLKUPYÖRÄVARASTA (1948), jota oli käsikirjoittamassa ajan tärkein tekijä Cesare Zavattini, pidetään yleisesti neorealimin lakipisteen mestariteoksena.

Italian elokuva muuttui 1950-luvulla vakavan neorealismin hiipuessa vähitellen pois ja antaessa tilaa psykologisemmalle lähestymistavalle, kuten osoittaa Roberto Rossellinin ROCCO JA HÄNEN VELJENSÄ (1960). Elokuvan muutokseen vaikutti myös yhteiskunnallisen ilmapiirin muutos oikeiston tultua valtaan 1950-luvun alussa.

Monissa myöhemmissä italialaistyyppisissä komedioissa esiintyvät hiekkarannat ja juhlahumu antavat jo Federico Fellinin elokuvassa VETELEHTIJÄT (1953) kehykset yksinäisyyden ja turhautuneisuuden tunteelle, joka ihmisen valtaa pakollisten huvitusten äärellä.

Michelangelo Antonioni erottautui neorealismista, jonka ulkoiseen realismiin pitäytyvän oikeaoppisuuden valtakautena Antonionia arvosteltiin subjektiivisuudesta.

Kiinnostavaa kyllä, torjuessaan neorealismin kannattajien esittämää arvostelua myös Carlo Di Carlo turvautuu modernin taiteen tuttuun puolustukseen: moderni taide perustelee itseään erilaisia realismeja vastaan korkeammanasteisella realismilla. Modernismi tavoittaa todellisuuden syvemmin ja tarkemmin kuin stereotyyppinen realismi. Antonionin SEIKKAILU (1960) on modernin elokuvan perusteos, jonka kohdalla usein puhutaan jostain sellaisesta kuin sisäisen psykologisen ja moraalisen todellisuuden hienovaraiset liikahdukset.

AIKATAULU

ti 13.11.
klo 16.30 – PAISÀ – Roberto Rossellini – 1946 / 134 min
klo 19.30 – POLKUPYÖRÄVARAS – Ladri di biciclette – Vittorio De Sica – 1948 / 93 min

ma 19.11.
klo 16.30 – POLKUPYÖRÄVARAS – Ladri di biciclette – Vittorio De Sica – 1948 / 93 min
klo 19.30 – VETELEHTIJÄT – I VITELLONI – Federico Fellini – 1953 / 107 min

ti 20.11.
klo 16.30 – VETELEHTIJÄT – I VITELLONI – Federico Fellini – 1953 / 107 min
klo 19.30 – ROCCO JA HÄNEN VELJENSÄ Rocco e i suoi fratelli – Lucino Visconti – 1960 /177 min

ti 4.12.
klo 16.30 – ROCCO JA HÄNEN VELJENSÄ Rocco e i suoi fratelli – Lucino Visconti (1960/177 min)
klo 20.00 – SEIKKAILU / L’AVVENTURA – Michelangelo Antonioni – 1960 / 145 min

la 8.12.
klo 16.30 – VETELEHTIJÄT – I VITELLONI – Federico Fellini – 1953 /107 min
klo 19.30 – PAISÀ – Roberto Rossellini – 1946 / 134 min

su 9.12.
klo 14.00 – POLKUPYÖRÄVARAS – Ladri di biciclette – Vittorio De Sica – 1948 / 93 min
klo 16.30 – SEIKKAILU / L’AVVENTURA – Michelangelo Antonioni – 1960 / 145 min
klo 20.00 – ROCCO JA HÄNEN VELJENSÄ Rocco e i suoi fratelli – Lucino Visconti – 1960/ 177 min

ti 11.12.
klo 16.30 – SEIKKAILU / L’AVVENTURA – Michelangelo Antonioni – 1960 / 145 min
klo 19.30 – PAISÀ – Roberto Rossellini – 1946 / 134 min 

Lisätietoja antaa:

Pekka Lanerva
Helsinki International Film Festival – Love & Anarchy
Tel: +358 40 532 6204
P.O.Box 889, Mannerheimintie 22-24
00101 Helsinki – Finland
E-mail: lanerva@lasipalatsi.fi – www.hiff.fi