Elokuvateattereiden asiakkaita tutkittiin

Tiedote 14.4.2016

Suomen elokuvateatteriliiton
(SEOL ry) toimeksiannosta Parametra toteutti syys-marraskuussa 2015 tutkimuksen 13:ssa elokuvateatterissa. Tutkimuksen rahoitti Suomen elokuvasäätiö.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää elokuvateatteriyleisöjen profiileja, katsomistottumuksia ja katsojien mielipiteitä elokuvateattereista. Tutkimus tehtiin netin kautta ja paperilomakkeilla. Vastaajia oli yhteensä 2810. Tutkittavat elokuvateatterit valittiin siten, että ne olivat eri puolilta Suomea ja erikokoisilta paikkakunnilta.

Tutkimuksessa mukana olleet elokuvateatterit

Bio Salo (Salo)
Kino 123 (Kouvola)
Kino Olympia (Hanko)
Kino Sheryl (Helsinki)
Kino-Huovi (Harjavalta)
Kinokulma (Oulainen)
KinoMikko (Äänekoski)
Maxim (Varkaus)
Nuijamies & Kino-aula (Lappeenranta)
Pajakkakino (Kuhmo)
Studio 123 (Järvenpää)
Tapio (Joensuu)
Y-Kino (Kauhava)

Tutkimuksen yksityiskohtaisia tuloksia löytyy pdf-muodossa osoitteesta http://filmikamari.fi/filemanager/File/Elokuvateatteritutkimus_2015.pdf

Tuloksia

Elokuvateatteriyleisö on naisvaltaista: naisten osuus tutkituissa elokuvateattereissa on noin 60–65 %. Keskimäärin katsojat ovat tasaisesti eri-ikäisiä, mutta suuremmilla tutkimuspaikkakunnilla 15–24-vuotiaiden osuus katsojista on isompi kuin pienemmillä paikkakunnilla, joissa korostuvat yli 55-vuotiaat.

Tutkimuksen mukaan 65 % elokuvateattereiden katsojista katsoo elokuvan mieluiten nimenomaan elokuvateatterissa. Seuraavaksi mieluisimmat elokuvan katselutavat ovat TV 20 %:n ja DVD/Blu-ray 10 %:n osuudella.

Katsojat pitävät elokuvateatterin nettisivuja tärkeimpänä tietolähteenä, kun he hakevat tietoa elokuvateatterissa esitettävistä elokuvista. Paikallislehdet (mainokset, arvostelut ja muut jutut) ovat edelleen tärkeä tietolähde etenkin yli 35-vuotiaille. Sosiaalisen median osuus tietolähteenä on suurimmillaan alle 35-vuotiaiden keskuudessa. Elokuvateatterin Facebook-sivut toimivat parhaiten 25–34-vuotiaille. Paikkakunnasta riippuen 15–24-vuotiaat tavoittaa hyvin myös kauppojen ja kauppakeskusten auloissa olevilla mainoksilla ja julisteilla.

Katsojat haluaisivat nähdä elokuvateattereissa enemmän seikkailu- ja toimintaelokuvia, komedioita ja kotimaisia elokuvia. Pienemmillä tutkimuspaikkakunnilla katsojat kertoivat valitsevansa kotimaisia elokuvia suhteellisesti enemmän kuin suurempien paikkakuntien katsojat. Valkokankaalla esitettävistä muista esityksistä kuin elokuvista – ns. Event Cinemasta – ollaan kohtalaisen kiinnostuneita: pop-/rock-konsertit ja musikaalit kiinnostavat eniten. Yleisesti ottaen naiset ja yli 55-vuotiaat ovat kiinnostuneimpia Event Cinemasta.

Tärkeimmät syyt elokuviin lähtemiselle ovat ”elokuva näyttää parhaimmalta isolla valkokankaalla” ja ”pääsen irtautumaan kodin tai työpaikan arjesta”. ”Haluan nähdä elokuvan heti tuoreeltaan” on kolmanneksi tärkein syy, ja etenkin pienempien paikkakuntien katsojat arvostavat sitä, että he näkevät elokuvat samaan aikaan kuin suuremmilla paikkakunnilla asuvat.

Tutkimuksen mukaan naiset arvostavat miehiä enemmän sitä, että pääsevät elokuvissa irtautumaan arjesta ja viettämään yhteistä aikaa perheen ja lasten kanssa. Miehiä kiinnostaa iso valkokangas, äänimaailma ja kolmiulotteinen 3D-elokuva enemmän kuin naisia.

Elokuvateattereiden toimintaan ollaan yleisesti erittäin tyytyväisiä. Yleisarvosana on kiitettävän tasolla (vähintään 9-) jokaisessa tutkitussa elokuvateatterissa. Elokuvateattereiden vahvuuksia ovat sijainnin (eli paikallisuuden) lisäksi ystävällinen asiakaspalvelu, tekniset valmiudet, useissa teattereissa tunnelma ja uutuuselokuvien saapuminen nopeasti myös pienille paikkakunnille.

Jokaisessa tutkitussa elokuvateatterissa katsojat pitävät teknisiä valmiuksia erittäin hyvinä. Elokuvateattereiden digitalisointi on tuonut ensi-illat myös pienille paikkakunnille, mitä katsojat arvostavat.

Useat elokuvateatterit ovat panostaneet asiakaspalveluun, ja sen huomaa katsojien kiitoksissa: ”Asiakaspalveluun olen aina ollut erittäin tyytyväinen. Työntekijät palvelevat hymyssä suin ja osaavat aina neuvoa. Tämä vaikuttaa mielestäni paljon elokuvakokemukseen.” Useilla tutkimuspaikkakunnilla on vanha elokuvateatteri, jonka tunnelmasta katsojat pitävät: ”Parasta on vanhan elokuvateatterin puitteet ja tunnelma, teatterin pitäjien sitoutuminen ja halu palvella.”

Tutkittujen elokuvateattereiden välillä on isoja eroja istuinmukavuudessa. Osa elokuvateattereista on panostanut uusiin istuimiin, mutta tietyillä paikkakunnilla kunnostamattomat istuimet vaikuttavat jo kielteisesti elokuvakokemukseen. Elokuvateatterista riippuen muita parannus-/kehittämiskohteita ovat ohjelmistosta tiedottaminen (mm. milloin elokuvat lähtevät pois ohjelmistosta), sarja- ja alennuslippujen olemassaolosta tiedottaminen (parantaa hintamielikuvaa) ja ruuhkien vähentäminen lippujonossa. Ruuhkia voi vähentää esimerkiksi kehittämällä nettilipunmyyntiä niin, että tulostetun lipun kanssa voisi suoraan mennä salin ovelle, eikä tarvitsisi lunastaa sitä kassalla.

Lisätietoja tutkimuksesta:
Jussi Salmela, Parametra
040 8462532
etunimi.sukunimi@parametra.fi

Lisätietoja Suomen elokuvateatteriliitosta:
Tero Koistinen
050 3238582
etunimi.sukunimi@filmikamari.fi