24.03.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Máhccan - kotiinpaluu voitti parhaan dokumenttielokuvan Jussi-palkinnon

Suvi Westin ja Anssi Kömin elokuva voitti Jussi-gaalassa myös 20 000 euron Nordisk Film -palkinnon

Suvi Westin ja Anssi Kömin ohjaama Máhccan - kotiinpaluu voitti parhaan dokumenttielokuvan Jussi-palkinnon. Tämä oli elokuvan levittäneen Pirkanmaan elokuvakeskuksen 13. Jussi-palkinto. Esi-isien merkityksestä, henkisyydestä, ja saamelaisesineiden palauttamisesta kertova elokuva voitti lisäksi 20 000 euron arvoisen Nordisk Film -palkinnon, joka annettiin tunnustuksena elokuvantekijöille, jotka merkittävällä työllään ovat nostaneet elokuvanteon tasoa ja siten rikastuttaneet suomalaista elokuvakulttuuria. Saamelaiskulttuuria kuvaava nykypäivän tarina on tärkeä teos, ja ennen kaikkea taidokkaasti tehty elokuva, perusteli tuomaristo valintaansa.

Maaliskuu on ollut voitokas kuukausi Máhccan – kotiinpaluulle, sillä elokuvan kuvaaja Anssi Kömi pokkasi aiemmin tässä kuussa 20 000 euron arvoisen kuvaajalle annettavan Kultainen varjo – kalustovuokrauspalkinnon Tampereen elokuvajuhlilla.

Máhccan - kotiinpaluu sai maailmanensi-iltansa syyskuussa 2023 Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla, missä kansainvälinen lehdistö suitsutti sitä laajasti.

Elokuvan on tuottanut Janne Niskala, jonka oululainen tuotantoyhtiö Vaski Filmi Oy on erikoistunut luovien dokumenttielokuvien tuottamiseen. Máhccan -kotiinpaluu on jo neljäs Suvi Westin ohjaama ja Vaski Filmin tuottama saamelaisteemainen elokuva.

Elokuvan kotimaisesta levityksestä vastaa Pirkanmaan elokuvakeskus, jonka levityselokuville tämä Jussi-palkinto oli jo 13.

Kuva: Lucas Ekblad (Jussi-gaala)