21.02.2024 | Blue Sea Film Festival

Seikkailu vailla vertaa – 31. Blue Sea Film Festival 22.-25.8.2024 Raumalla

Synkät ajat tarvitsevat rinnalleen värejä, iloa ja loistetta, joita 31. Blue Sea Film Festival lupaa toimittaa! Sinisen meren elokuvajuhlat kutsuvat sinut elokuvalliseen seikkailuun jälleen elokuussa.

Tämän vuoden ilme vie katsojansa todelliseen meriseikkailuun, kun graafinen suunnittelija Henna Huotarinen on toteuttanut värejä ja elämää pursuavan ilmeen Selkämeren tapaan. Kasveista ahvenvita, lumme ja rakkolevä koristavat ilmettä. Sukeltava lintu on ilman muuta isokoskelo, joka Selkämeren kansallispuiston logostakin löytyy. Kolmekymmentä silakkaa ovat saaneet kuvassa ystävikseen hauen sekä ahvenen. Silakat juhlistavat Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailun 30-vuotista taivalta. Vanhassa sukelluspuvussa oleva sukeltaja kielii Rauman pitkästä merihistoriasta.

Tänä vuonna festivaalin teemamaaksi valikoitui Tanska. Tämä tarkoittaa sitä, että festivaalivierailla on jälleen mahdollisuus nähdä sellaisia tanskalaisia elokuvia Raumalla, joita ei muuten pääsisi lainkaan katsomaan.

Ohjelmistossa myös perinteisesti upea kotimainen kattaus tekijävieraineen  ja helmiä Pohjoismaista.

Bluukkareiden lavalle astelee myös katkitaiteellista menoa edellisten vuosien tapaan. Lisäksi ohjelmistossa on myös maksuttomia tapahtumia, jolloin elokuvantaian kokeminen ei ole lompakon paksuudesta kiinni.

*****

Siinä missä viime vuonna festivaali juhli 30-vuotista taivaltaan, on jälleen juhlan aika, kun Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailu juhlistaa silakoin ja pyrstöpalkinnoin omaa pyöreää 30 v. juhlavuottaan. Kansainvälinen Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailu on suunnattu Itämeren rantavaltioiden elokuvantekijöille, ja kilpailukutsu on lähetetty myös Norjaan ja Islantiin. Kilpailussa on omat sarjansa niin amatööreille kuin ammattilaisille, elokuva-alan opiskelijoita unohtamatta.

Männävuosina kilpailussa ovat pärjänneet mm. elokuvamaailmasta sellaisetkin tutut nimet kuin Katja Gauriloff, Selma Vilhunen ja Mika Ronkainen. Puhumatta tietysti raumalaislähtöisistä Maarit Lallista ja Lauri-Matti Parppeista.

Kannattaa tarkkailla tiedotusta ja ehdottaa meille asioita, elokuvia ja ohjelmanumeroja. Ehdottomasti pyrimme toteuttamaan toiveita, jos se vain on suinkin järkevää ja mahdollista – kaikki linjat ovat auki!

Tervetuloa Bluukkareille!

Lisätiedot: