25.01.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Walhalla 50 vuotta – pohjoismaisen elokuvan juhlavuosi 2024

Walhalla ry on jo 50 vuoden ajan edistänyt pohjoismaista elokuvaa Suomessa. Juhlavuoden kunniaksi on luvassa erikoisnäytöksiä ja elokuvasarjoja sisältäen uusia festivaalihelmiä ja arkistoelokuvia toim

Walhalla 50 vuotta – pohjoismaisen elokuvan juhlavuosi 2024

”Nuorisojaoston aloitteesta on Helsingin Pohjola-Norden yhdistys aloittanut uuden toimintamuodon, filmikerhon, joka on erikoistunut esittämään hyviä pohjoismaisia filmejä. Mm. norjalainen ja islantilainen filmi ovat olleet lähinnä tuntemattomia Suomessa, ja ruotsalaisista ja ennen kaikkea tanskalaisista filmeistä esitetään vain harvoja, joiden arvioidaan olevan kaupallisesti kannattavia. Tämän tilanteen korjaamiseksi perustettiin filmikerho Walhalla.”

Pohjola-Norden liiton aikakauslehti - N:o 3 joulukuu 1974

Walhalla on valtakunnallinen elokuvajärjestö, jonka tehtävänä on edistää pohjoismaisen elokuvan asemaa ja esittämistä Suomessa. Toiminnan pääpaino on esittää pohjoismaisia elokuvia maanlaajuisesti ja antaa katsojille tasavertainen mahdollisuus nähdä laatuelokuvia paikallisessa elokuvateatterissaan. Walhallan tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä pohjoismaisen elokuvan avulla.

Keskeisin esitysmuoto Walhallan toiminnassa on elokuvasarja Kuukauden pohjoismainen elokuva, joka on mahdollistanut elokuvanäytöksiä Suomessa jo kohta kymmenen vuoden ajan. Elokuvasarja käynnistyy taas helmikuussa ja esitetään kymmenellä paikkakunnalla Suomessa, mukana paikallisia elokuvateattereita kuten Lahden Kino Iiris, Jyväskylän Kino Aurora, Tampereen Arthouse Cinema Niagara ja Oulun Studio. Kevään ohjelmisto tuo esitysteattereihin korkealaatuisia ja vaikuttavia pohjoismaisia elokuvia. Esityssarjassa mukana mm. Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittaja, tanskalainen VIFTEN, norjalainen tanssielokuva DANCING QUEEN sekä parhaana dokumenttielokuvana Ruotsin Guldbagge-gaalassa palkittu MIRAKLET I GULLSPÅNG. Yhteistyössä Ruotsin suurlähetystön kanssa esitämme mm. elokuva-alan valta-asetelmia käsittelevän MAAILMAN KAUNEIN POIKA ja runollisen saamelaiselämää kuvaavan HISTORJÁ – STITCHES FOR SÀPMI.

Juhlavuoden erityishankkeena Walhalla järjestää pohjoismaisen elokuvan näytöksiä Helsingissä. Pohjoismaiset elokuvapäivät järjestetään kevään aikana elokuvateatteri Orionissa, Malmitalolla ja Vuotalolla. Yleisölle avoimet iltanäytökset täydentyvät koululuokille suunnatuilla päivänäytöksillä. Orionissa elokuvasarja järjestetään maaliskuusta toukokuuhun nimellä Pohjoismaiset festivaalihelmet. Sarja esittelee neljä pohjoismaista festarielokuvaa, jotka eivät ole saaneet laajempaa levitystä Suomessa. Sarjassa näemme mm. huomiota herättäneen norjalaisen SICK OF MYSELF ja islantilaisen vaikuttavan DRIVING MUM. Pohjoismaisten elokuvapäivien ohjelmisto julkaistaan Orionin, Helsingin kulttuuritalojen ja Walhallan kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa helmi-maaliskuussa.

Kesällä ja syksyllä 2024 Walhalla suunnittelee yhdessä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa juhlavuosisarjan Kino Reginaan Helsingissä. Juhlavuosisarja Pohjoismaisen elokuvan näyttämö – Walhalla 50 vuotta nostaa esille Walhallan arkistoelokuvia valituilta vuosikymmeniltä esittäen kattavan valikoiman elokuvia eri Pohjoismaista. Luvassa on klassikkoelokuvia Walhallan puolen vuosisadan toiminnan historiasta.

Juhlavuosi täydentyy vuoden 2024 edetessä erikoisnäytöksillä, jotka toteutetaan yhdessä Walhallan yhteistyökumppaneiden kanssa, kuten Pohjola-Norden, Svenska nu, Nordisk kulturkontakt ja Pohjoismaiset suurlähetystöt. Walhallan tapahtumia ja uutisia voi seurata järjestön kanavien kautta: Walhallan kotisivut, Instagram ja Facebook.

Tervetuloa mukaan kokemaan pohjoismaisen elokuvan monimuotoisuutta!

Lisätietoja ja yhteistyötiedustelut:

Anni Lappalainen