23.08.2023 | Black Lion Pictures Oy

Titina-terrieri Pohjoisnavalla ensi-illassa 25.8.2023

Elokuvan julkaisua juhlistettiin Titina-ilmalaivan lennolla Helsingin yllä 11.-13.8. Ilmalaivalennolle pääsi mukaan suomalainen Edwin-koira.

”Titina-terrieri Pohjoisnavalla” animaatioelokuva kertoo viihdyttävän ja jännittävän tarinan melkein jo unohdetusta löytöretkestä:
Pohjoisnavan valloitus ilmalaivalla vuonna 1926. Elokuva on hauska ja jännittävä seikkailu pienen Titina-terrierin silmin. Rooman kaduilta pelastettu Titina pääsee omistajansa Umberto Nobilen kanssa uskomattomalle seikkailulle ilmalaivalla kohti arktista Pohjoisnapaa.

Titina oli ensimmäinen eläin, josta tuli kansainvälinen supertähti. Noustessaan julkisuuteen vuonna 1926 Titina vieraili Japanissa,  Valkoisessa talossa ja kiersi Hollywoodissa.

Tositapahtumiin perustuva ”Titina-terrieri Pohjoisnavalla” on sekä helposti lähestyttävä opetus historiasta että viihdyttävä perhe-elokuva. Elokuvan keskeisiä teemoja ovat seikkailu, riemu ja merkitykselliset ihmissuhteet. Ohjaaja Kajsa Næs kuvailee insipiraatiokseen anime-elokuvaa Porco Rossoa (ohjaus Hayao Miyazaki), joka valloitti niin lapsien kuin aikuistenkin sydämet.

Titina-ilmalaivan ja Edwin-koiran seikkailut Helsingissä 11.-13.8. lentäneen Titina-ilmalaivan kyydissä matkusti Edwin-koira. Tällä haluttiin kunnioittaa Roomasta Norjan kautta kohti Pohjoisnapaa lentänyttä alkuperäistä ilmalaivaa, jonka kyydissä myös Titina oli. Tämä oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun suomalainen koira on matkustanut ilmalaivan kyydissä.

Oheisesta linkistä pääsee tutustumaan Titinan maailmaan videoiden avulla ja näkemään myös Edwin-koiran ilmalaivaseikkailun Helsingissä.

TIETOJA ELOKUVASTA

Synopsis

Italialainen ilmalaivainsinööri Umberto Nobile nauttii rauhallisesta elämästä rakkaan koiransa Titinan kanssa, jonka hän pelasti Rooman kaduilta. Eräänä päivänä norjalainen tutkimusmatkailijan supertähti Roald Amundsen ottaa yhteyttä ja tilaa ilmalaivan valloittamaan Pohjoisnavan. Nobile tarttuu tilaisuuteen jäädä historiaan. Hän ottaa Titinan mukaansa, ja erikoinen kolmikko lähtee tutkimusmatkalle viimeiseen löytämättömään paikkaan maapallolla. Tositarina menestyksestä, vastoinkäymisistä ja vahvoista tunteista nelijalkaisen Titinan silmin.

Genre: Animaatio, Draama, Komedia, Seikkailu
Formaatti: 2D-animaatio, 91 min
Ohjaaja: Kajsa Næss
Käsikirjoittaja: Per Schreiner