27.01.2017 | Filmikamari

Nina Lauriosta elokuvatuottajien liiton puheenjohtaja

Suomen elokuvatuottajien keskusliitto SEK ry on valinnut uudeksi puheenjohtajakseen elokuvatuottaja Nina Laurion Solar Filmsistä.

Laurio seuraa tehtävässä Riina Hyytiää, joka oli SEK:n puheenjohtaja 2015-2016.

Laurio on toiminut tuottajana kaksikymmentä vuotta ja ollut SEK:n hallituksessa vuodesta 2000. Hän on toiminut useissa alan luottamustehtävissä ja on mm. kansainvälisen European Producers Club -tuottajajärjestön hallituksessa.

"Vaikka tuottajien ammattitaito on lisääntynyt kokemuksen ja koulutuksen myötä, elokuvien tuottaminen ja tuotantoyhtiöiden liiketoiminta on vaikeutunut. Tästä syystä tuottajien edunvalvonta on nyt yhä tärkeämpää”, Laurio toteaa. ”Kun tuotantoyhtiöiden edellytykset tuottamiseen ovat kunnossa, koko ala hyötyy ja voimme tehdä entistä parempia elokuvia."

Hallituksen varapuheenjohtajia ovat Miia Haavisto Helsinki-Filmistä ja Jarkko Hentula Yellow Film&TV:stä, ja muut jäsenet ovat Jukka Helle (Solar Films), Leila Lyytikäinen (Fisher King Production), Elina Pohjola (Pohjola-filmi) ja Pertti Veijalainen (Illume).

SEK on järjestö, joka edistää elokuvatuottajien yhteisiä tavoitteita ja valvoo keskitetysti heidän etujaan ammatillisissa, taloudellisissa ja lainsäädännöllisissä kysymyksissä. SEK tekee tiivistä yhteistyötä elokuva-alan muiden tekijäjärjestöjen kanssa ja sillä on tällä hetkellä 56 jäsenyritystä. SEK on osa Suomen Filmikamaria.

Lisätietoja:
Nina Laurio