08.08.2016 | Finnkino Oy

Ensimmäiset stillkuvat Tom of Finland -elokuvasta julkaistu

Ensimmäiset stillkuvat Dome Karukosken ohjaamasta Tom of Finland -elokuvasta on julkaistu. Kuvissa nähdään Pekka Strangin näyttelemä Touko Laaksonen nuorena taiteilijana työnsä ääressä sekä yhdessä elämänkumppaninsa Velin (Lauri Tilkanen) ja sisarensa Kaijan (Jessica Grabowsky) kanssa.
Tiedote 8.8.2016
Julkaisuvapaa heti

Ensimmäiset stillkuvat Tom of Finland -elokuvasta julkaistu

Ensimmäiset stillkuvat Dome Karukosken ohjaamasta Tom of Finland -elokuvasta on julkaistu. Kuvissa nähdään Pekka Strangin näyttelemä Touko Laaksonen nuorena taiteilijana työnsä ääressä sekä yhdessä elämänkumppaninsa Velin (Lauri Tilkanen) ja sisarensa Kaijan (Jessica Grabowsky) kanssa yöttömän yön tunnelmissa.

"Kaksi ensimmäistä elokuvasta julkaistavaa stillkuvaa sijoittuvat Touko Laaksosen nuoruusvuosiin Suomessa. Hän joutui salaamaan seksuaalisuutensa perheeltään ja erityisesti Kaija-siskoltaan, joka oli hänen kämppäkaverinsa. Suomessa Touko piirsikin usein taiteensa yöllä, mutta hänen hahmonsa elivät elämäänsä yleensä auringonvalossa. Ulkona, ylpeinä. Touko piirsi unelmaansa, omaa utopiaansa, joka nyt on totta,” kuvailee ohjaaja Dome Karukoski.

Tom of Finland -elokuvan kuvaukset ovat nyt päättyneet ja jälkityöt alkaneet. 24.2.2017 ensi-iltansa saavan elokuvan tuottajana toimii Helsinki-filmi ja levittäjänä Finnkinon elokuvalevitys. Elokuvassa Touko Laaksonen palaa kotiin rintamalta palveltuaan isänmaataan sodassa. Elämä rauhanajan Suomessa osoittautuu raskaaksi. Homoseksuaalisuutensa vuoksi vainottu Touko joutuu salaamaan rakkaussuhteensa ja häntä painostetaan seurustelemaan naisen kanssa. Hän löytää kaipaamansa pakotien kuvataiteesta ja erikoistuu piirroksiin lihaksikkaista miehistä vapaina ja estottomina. Teoksista, jotka hän allekirjoittaa taiteilijanimellä ’Tom of Finland’, tulee ajattomia symboleita kokonaiselle sukupolvelle ja osa vallankumousta seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksien puolesta. Tom of Finland -elokuva on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmaa vuonna 2017.

Seuraa Tom of Finland -elokuvaa sosiaalisessa mediassa:
Facebook: www.facebook.com/tomoffinlandelokuva/
Twitter: @ToFmovie