23.05.2024 | Elävän kuvan keskus ELKE ry

John Watersin kulttiklassikoita ja ilmaisnäytöksiä Orionin kesäohjelmistossa

Suomen kaikkien aikojen suurin John Waters -sarja alkaa törkyklassikolla Pink Flamingos, Helsinki-päivänä 12.6. Orionissa on ilmaisnäytöksessä Aki Kaurismäen nerokas Calamari Union.

Kirjailija William S. Burroughs tituleerasi John Watersia (s. 1946) ”Roskan paaviksi”, ja Cinema Orionin John Waters -erikoissarja osoittaa nimen ansaituksi. Ainutlaatuisen taiteilijan ohjaustöistä esitetään drag-kuningatar Divinen tähdittämät monumentaaliset kulttiklassikot Pink Flamingos (1972) ja Female Trouble (1974), Hollywood-läpimurto Hairspray (1988), Johnny Deppin valkokangastähdeksi nostanut musikaali Cry-Baby (1990), hykerryttävä sarjamurhaajaparodia Serial Mom (1994), sekä myöhäiskauden huipputyö Cecil B. Demented (2000), höyrypäinen rakkaudentunnustus elokuvataiteelle. Sarja sisältää kolme 35 mm:n filmikopiota.

Aki Kaurismäen Calamari Unioni on omaperäinen oodi Helsingille. Helsinki-päivänä 12.6. Cinema Orionissa järjestetään ilmaisnäytös elokuvasta englanninkielisellä tekstityksellä yhteistyössä Risto Jarva -seuran kanssa.

Cinema Orion on jälleen mukana myös Pride-viikolla heti juhannuksen jälkeen. Ohjelmassa ovat John Watersin elokuvat Female Trouble ja Hairspray, ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n järjestämiä ilmaisnäytöksiä sekä Demarinuorten järjestämä ilmaisnäytös ja paneelikeskustelu elokuvasta Blue Jean. Helsinki Cine Aasian kanssa yhteistyössä esitetään japanilaiselokuva Egoist.

Kesäuusintoina nähdään tuttuun tapaan päättyneen talven suosituimpia elokuvia sekä yleisön suosikkeja. Luvassa on myös odotettuja ensi-iltoja ja erikoisnäytöksiä, kuten elokuun alussa järjestettävä Kissaelokuvapäivä.

Cinema Orion, Eerikinkatu 15, Helsinki, www.cinemaorion.fi

Lisätiedot:
Minna Nurmi, teatteripäällikkö, minna@cinemaorion.fi, 041 431 4227
Saija Holm, tiedottaja, Cinema Orion – Elävän kuvan keskus ELKE ry, tiedotus@cinemaorion.fi

Somekanavat: (Instagram, Facebook, X): @cinemaorion