07.05.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Karoliina Gröndahlin ohjaaman elokuvan Kivun ja ilon työ ensi-ilta on 23.8.2024

"Synnytyskokemus vaikuttaa koko loppuelämään."

”Synnytys kiehtoo minua loputtomasti – elokuvantekijänä, kuvaajana ja synnyttäjänä. Se on samanaikaisesti kaikkein mullistavin ja normaalein elämäntapahtuma. Kivun ja ilon työ ilmestyy hetkellä, jolloin keskustelu synnytyspelosta ja synnyttäjien itsemääräämisoikeudesta on kuumentunut. Haluan elokuvan keinoin tuoda esiin yhteiskunnassa piilossa olevia kertomuksia synnyttämisestä ja purkaa siihen liitettyjä stereotypioita.”

- ohjaaja Karoliina Gröndahl

Karoliina Gröndahl: KIVUN JA ILON TYÖ (Suomi 2024) -K7- 85 min -ensi-ilta 23.8.2024

Synnytyskokemuksella on suuri merkitys. Se voi joko rikkoa tai antaa voimaa. Dokumenttielokuvassa Kivun ja ilon työ kaksi synnytyksen ammattilaista, kätilö Kirsi ja synnyttäjien tukihenkilönä toimiva doula Anna-Riitta työskentelevät paremman synnytyskokemuksen ja synnyttäjien itsemääräämisoikeuden puolesta. Kätilö Kirsi työskentelee niin sairaalan synnytysosastolla kuin kotikätilönä. Doula Anna-Riitta kouluttaa doulia perustamassaan Doula-akatemiassa ja kulkee asiakasperheen rinnalla kohti synnytystä. Kivun ja ilon työ tutkii syntymän henkilökohtaisia, yhteiskunnallisia ja myyttisiä tasoja, jotka avautuvat niin seurantamateriaalin kuin Kirsin ja Anna-Riitan intiimien ajatusten ja tarinoiden kautta.

Elokuvan traileri: https://youtu.be/4pvLgjIi88g

KIVUN JA ILON TYÖ:

Käsikirjoitus ja ohjaus: Karoliina Gröndahl, kuvaus: Karoliina Gröndahl, leikkaus: Katja Pällijeff F.C.E., äänisuunnittelu: Kirsi Korhonen, musiikki: Salla Luhtala, värimäärittely: Jerry Strengell, graafinen suunnittelu: Pauliina Vuorinen, henkilöt: Kirsi Hjort, Anna-Riitta Kässi, tuottaja: Kirsi Mattila/Icebreaker Productions, levitys: Pirkanmaan elokuvakeskus/Juha Elomäki

Yhteistyössä: Yle / Erkko Lyytinen

Tuotantotuki: Suomen elokuvasäätiö / Eero Tammi

AVEK / Mikko Peltonen

Elokuvan levitystä tukevat: Aktiivinen synnytys ry.,Suomen Doula ry.,Suomen Kätilöliitto ry., ja Synnyttäjien oikeudet ry.

Lisätiedot:

Levitys ja tiedotus: