24.04.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

MARKKU LEHMUSKALLION MAAILMA -KIERTUE 27.5.–3.6.2024

Alkukesän aikana järjestetään kiertuenäytöksiä seuraavilla paikkakunnilla: Lahti, Karkkila, Ylistaro, Tampere ja Helsinki.

Elokuvaohjaaja Markku Lehmuskallio täytti 31.12.2023 85 vuotta. Raumalla syntynyt Lehmuskallio on suomalaisen elokuvan jätti, joka on ohjannut, tuottanut, kuvannut, käsikirjoittanut, leikannut, äänittänyt lukuisia merkkiteoksia. Hänen laaja filmografiansa kattaa yli 30 elokuvaa. Elokuvaamisen Lehmuskallio aloitti jo 1960-luvun puolivälissä metsänhoitajatyönsä ohessa. Ensimmäisen ammattimaisen lyhytelokuvansa hän ohjasi vuonna 1974 ja työ jatkuu edelleen. Lehmuskallion uraauurtava elokuvaura on kestänyt lähes 60 vuotta. Hänen elokuvansa käsittelevät ihmisen ja luonnon suhdetta monin eri tavoin ja useissa eri maailmankolkissa. Hänen elokuviaan on esitetty joka puolella maailmaa festivaaleilla, televisiossa ja erikoisnäytöksissä. Markku Lehmuskallio on yksi niistä suomalaisista elokuvantekijöistä, joka tunnetaan ja jota arvostetaan maailmalla laajasti.

Viime vuoden marraskuusta tämän vuoden helmikuulle Kansallinen audiovisuaalinen arkisto (KAVI) esitti Kino Reginassa Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin elokuvien retrospektiivin joka sisälsi myös päivän kestäneen seminaarin sekä 85-vuotisjuhlallisuudet. Giron Filmi Oy ja Pirkanmaan elokuvakeskus ovat digitoineet Lehmuskallion 15 elokuvaa ja viimeisen vuoden aikana nämä elokuvat ovat olleet useiden elokuvateattereiden ohjelmistoissa.

Alkukesän aikana järjestetään kiertue-esitelmänäytöksiä seuraavasti: Lahdessa (Kino Iiris), Karkkilassa (Kino Laika), Ylistarossa (Matin Tupa), Tampereella Arthouse Cinema Niagara) ja Helsingissä (Cinema Orion), jossa paljastetaan Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin kunniatuolit.

Sakari Toiviainen kirjoittaa Lehmuskalliota käsittelevässä kirjassaan Kadonnutta paratiisia etsimässä:
"Suomalaisten elokuvantekijöiden joukossa Lehmuskallio on ainutlaatuinen: Hän kulkee omaa tietään valtavirtojen ulkopuolella, toteuttaa persoonallista näkemystään ja on kansainvälisesti arvostettu elokuvataiteilija. Kysymys on Ihmisen ja luonnon välisen tasapainon menetyksestä, pienten ihmisten ja pienten kansojen perinteiden, kielen ja elinkeinojen murenemisesta valtakulttuurin ja globaalin markkinatalouden puristuksessa. Hänen tuotantonsa on jo vuosikymmeniä osoittanut mihin suuntaan maailma on menossa, ja elokuvat ovat tässä ilmastonmuutoksen ja etnisten ristiriitojen maailmassa yhä ajankohtaisempia"

Aikataulu:

Lahti, Kino Iiris ma 27.5. klo 17.30, liput: 12,-

Karkkila, KIno Laika ke 29.5. klo 17.30, liput: 12,-

Ylistaro (Seinäjoki), Matin Tupa la 1.6. klo 16.00, liput: 10,-

Tampere, Arthouse Cinema Niagara, su 2.6. klo 15.00, liput: 10,-

Helsinki, Cinema Orion, ma 3.6. klo 17.00, liput: 12,-/9,50

Kiertuepaikkojen yleisohjelma, jossa paikallisia eroja (Helsinki) ja esitettävät elokuvat paikkakunnittain

Lyhytelokuva: Tapiola
Jouko Aaltosen luento: Markku Lehmuskallion elokuvien suhde kolonialismiin
Markku Lehmuskallio esittelee esitettävän pitkän elokuvan
Pitkä elokuva: Lahti ja Tampere: Seitsemän laulua tundralta, Karkkila: Anerca, elämän hengitys, Ylistaro: Skierri, vaivaiskoivujen maa, Helsinki: Inuksuk
Jouko Aaltonen haastattelee Markku Lehmuskalliota hänen urastaan, yleisökommentit ja kysymykset.

Ohjelma: Helsinki, Cinema Orion:

Jouko Aaltonen: Näkökulmia Markku Lehmuskallion tuotantoon

Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin kunniatuolien paljastus

Elokuva Inuksuk (1988), -S- 97 min

Keskustelu Markku Lehmuskallion ja Anastasia Lapsuin kanssa

MARKKU LEHMUSKALLION DIGITOIDUT ELOKUVAT:

LYHYET

1974 Tapiola, -S-18 min

2014 Minja, -S- 16 min

DOKUMENTTIELOKUVAT

1993 Poron hahmossa pitkin taivaankaarta, -K7- 92 min.

1994 Kadotettu paratiisi, -K7- 112 min.

1995 Jäähyväisten kronikka, -S- 90 min.

1997 Anna, -S- 58 min.

1998 Uhri, elokuva metsästä, -S- 56 min.

2005 Fata Morgana, -S- 59 min.

2007 Nedarma – Matka, -S- 78 min.

2012 Yksitoista ihmisen kuvaa, -S- 79 min.

2016 Pyhä, -S- 74 min.

2018 Anerca, elämän hengitys, 87 min

NÄYTELMÄELOKUVAT

1980 Korpinpolska, -S- 76 min.

1982 Skierri, vaivaiskoivujen maa, -S- 115 min.

1985 Sininen imettäjä, -S- 99 min.

1988 Inuksuk, 97 min

2000 Seitsemän laulua tundralta, -S- 90 min