23.02.2024 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Máhccan - Kotiinpaluu jatkaa kansainvälistä menestystään

Suvi Westin ja Anssi Kömin ohjaama elokuva Máhccan - Kotiinpaluu on valittu Thessalonikin dokumenttielokuvafestivaalille Kreikkassa sekä CPH:DOX:iin Tanskassa.

TIEDOTE Vaski Filmi Oy 23.2.2024

Julkaisuvapaa

Máhccan - Kotiinpaluu jatkaa kansainvälistä menestystään

Suvi Westin ja Anssi Kömin ohjaama elokuva Máhccan - Kotiinpaluu on valittu  Thessalonikin dokumenttielokuvafestivaalille Kreikkassa sekä CPH:DOX:iin Tanskassa, jotka molemmat ovat maidensa tärkeimmät dokumenttielokuvatapahtumat. Maailman ensi-iltansa elokuva sai viime syyskuussa Toronton elokuvajuhlilla, joka on yksi elokuvamaailman arvostetuimmista tapahtumista.

Vast’ikään Göteborgin elokuvafestivaalilla parhaan pohjoismaisen dokumenttielokuvan kilpasarjassa kunniamaininnan saaneen Kotiinpaluun kansainvälinen festivaalikiertue on käynnistynyt hienosti ja elokuva on valittu jo yli kymmenelle korkeatasoiselle ulkomaiselle elokuvafestivaalille.

Elokuvan ohjaajat Suvi West ja Anssi Kömi matkustavat seuraavaksi Santa Barbaraan, jossa on elokuvan Yhdysvaltain ensi-ilta.

“On uskomatonta, miten lämpimästi elokuva on otettu vastaan niin monissa maissa. Näytösten katsojapalaute on saanut minut kyynelehtimään yhdessä yleisön kanssa. Ehkä elokuvassa oleva universaali yhteys esivanhempiin puhuttelee, sillä jokaisella meistä on esivanhemmat ja elokuvassa on pohjimmiltaan kysymys sen yhteyden löytämisestä”, ohjaaja West toteaa.

West palkittiin tammikuussa Skabmagovat-palkinnolla alkuperäiskansojen elokuvafestivaalilla Inarissa. Loppuvuodesta 2023 West valittiin myös vuoden elokuvaohjaajaksi Suomen elokuvaohjaajien liiton toimesta.

Parhaan kotimaisen dokumenttielokuvan Jussi-palkinnosta kilpaileva Kotiinpaluu on seuraavaksi nähtävissä Tampereen elokuvajuhlien kotimaisessa kilpasarjassa maaliskuun alussa.  Elokuva sijoittuu murroksessa olevaan museomaailmaan, jossa repatriaatio - museoesineiden palautus takaisin alkuperäisille omistajilleen - on ajankohtainen keskustelun aihe.

Tähän mennessä elokuvan on valittu seuraaville festivaaleille:

-Toronton elokuvajuhlat, Kanada

-Santa Barbaran kansainvälinen elokuvafestivaali, USA

-Göteborgin elokuvafestivaali, Ruotsi

-Tromssan kansainvälinen elokuvafestivaali, Norja

-CPH:DOX, Kööpenhamina, Tanska

-Thessalonikin kansainvälinen dokumenttielokuvafestivaali, Kreikka

-Human elokuvafestivaali, Oslo, Norja

-Finn Filmapok, Budapest, Unkari

-ReFrame, Peterborough, Kanada

-Maoriland, ?taki, Uusi-seelanti

-Lyypekin pohjoismaiset elokuvapäivät, Saksa

-Kumu documentary, Tallinna

-Rakkautta ja Anarkiaa, Helsinki
-Skábmagovat - alkuperäiskansojen elokuvafestivaali, Inari

-Tampereen elokuvajuhlat

Lisätiedot:

Pressimateriaali: www.filmikamari.fi käyttäjätunnus: press ja ssana: noutaja
Traileri: https://youtu.be/8HGuTGiluIs

LYHYT SYNOPSIS
Palkitun Eatnameamet – Hiljainen taistelumme –elokuvan tekijöiden uusin elokuva Máhccan – kotiinpaluu sijoittuu murroksessa olevaan museomaailmaan. Suomen Kansallismuseon saamelaisesineet ovat palaamassa kotiin Saamenmaalle samaan aikaan kun saamelaisten pyhät rummut ovat edelleen vankina museoiden kellareissa ympäri Eurooppaa.

Palautuvat esineet symboloivat Saamen kansalta vietyä ihmisarvoa, identiteettiä, historiaa,  yhteyttä esivanhempiin ja kokonaista maailmankatsomusta. Ohjaaja Suvi West vie katsojan museomaailman kulisseihin pohtimaan esineiden henkeä, kansojen eriarvoisuutta ja museoiden kolonialistista taakkaa.

Máhccan – Kotiinpaluu  (Homecoming), Suomi 2023) -S- 76 min

Käsikirjoitus: Suvi West

Ohjaus: Suvi West ja Anssi Kömi

Kuvaus: Anssi Kömi

Leikkaus: Hanna Kuirinlahti F.C.E.

Äänisuunnittelu: Frode Løes Hvatum
Säveltäjä: Georg Buljo

Tuottaja: Janne Niskala / Vaski Filmi Oy

Yhteistuottajat: Johanna Dorothea Raita, Mette Cheng Munthe-Kaas / Ten thousand Images, Norja

Elokuvan kotimaan levityksestä vastaa Pirkanmaan elokuvakeskus / Juha Elomäki.

Lisätiedot:

Tuottaja & tiedotus: Janne Niskala, Vaski Filmi, janne.niskala@vaskifilmi.fi p. 040 543 2264

Levitys: Juha Elomäki, Pirkanmaan elokuvakeskus, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi p050 412 4137