14.02.2024 | Mediator Europa

Lähtölaskenta on käynnissä. Kuuraketti elokuvateattereissa 22. maaliskuuta.

Mediator Europa tuo valkokankaalle häkellyttävän draamakomedian Italian salaisesta avaruusohjelmasta. Vähemmän rakettitiedettä. Enemmän tee se itse -asennetta.

Kuuraketti kertoo miehestä, joka uskoo unelmaansa aivan viimeiseen saakka. Kuusivuotiaana Dario Cavalieri näki TV:ssä Neil Armstrongin ottavan ensimmäisen askeleen kuun pinnalle. Siitä lähtien hänen unelmansa on ollut päästä kuuhun. Tee se itse -mies on rakentanut Veneton maaseudulla sijaitsevalla tilallaan soveltavaa rakettitiedettä edustavaa avaruusalusta jo kolme vuosikymmentä. Raketin komponentit ovat peräisin paikallisen rautakaupan LVI-osastolta ja järjestelmät toteutettu tee se itse -periaatteella. Paikalliset pitävät häntä tietysti pähkähulluna. Varsinkin kun Dario epäilee osaa kyläläisistä NASA:n vakoojiksi.

"Tämä on ainoa elämäni, eikä minulla ole toista elämää",  Dario Cavalieri, tee se itse-astronautti.

Raketin laukaisu epäonnistuu, naapurin viljapelto palaa ja tee se itse -astronautti pidätetään. Apuun rientää Darion ainoa elossa oleva sukulainen, veli Mario Cavallieri. Veljekset viettivät lapsuutensa erillään, eivätkä ole nähneet toisiaan vuosikausiin. Naapureiden tavoin Mario alkaa pitää veljeään kaistapäänä. Hän haluaa kuitenkin auttaa veljeään, jotta tämä voi jatkaa elämänsä sisällöksi muodostunutta projektia ja välttää joutumisen laitoshoitoon. Mahdoton unelma tuo siten veljekset yhteen ja Italian salaisen avaruusohjelman lähtölaskenta käynnistyy.

- Elokuvan tehtävä on liikuttaa ja synnyttää ihmisissä tunteita. Minulle kuuhun tähtääminen on universaali vertauskuva minkä tahansa suuren unelman tavoittelulle, kuten elokuvan teolle. Kuuraketin varsinainen opetus tulee esiin näyttelijäsuoritusten kautta. Paras tapa toteuttaa unelmia on jakaa ne ihmisten kanssa, jotka ovat Sinulle tärkeitä, Kuuraketin ohjannut Antonio Padovan pohtii.

Kuurakettia tähdittävät italian tämän hetken suosituimmat koomikot Giuseppe Battiston ja Stefano Fresi, jotka saivat roolisuorituksistaan parhaan näyttelijän palkinnot Torinon elokuvafestivaaleilla.  Musiikin säveltänyt Pino Donaggio on tehnyt musiikin yli 200:an elokuvaan, joista yksi kuuluisimpia on Brian de Palman Carrie.

- Kuuraketti on hullunkurinen, mutta samalla koskettava kertomus ihmisestä, jolla on loputon usko unelmaansa. Elokuva käsittelee poikkeuksellisella tavalla inhimillisiä ennakkoluuloja ja osoittaa kuinka suuri merkitys toimivilla ihmissuhteilla on meistä jokaisen elämälle, elokuvan maahantuoja Ville Paija kertoo.

Italialainen elokuva elää uutta kukoistuskautta

Venetsialaislähtöinen ohjaaja Antonio Padovan on kovassa nosteessa myös Italian ulkopuolella. Hän työskentelee New Yorkissa, Italiassa ja Ranskassa. Kuuraketti on hänen toinen pitkä elokuvansa.

- Kuuraketin työn jälki kertoo suuresta kunnianhimosta ja estetiikan tajusta, mikä on meille tuttua myös italialaisesta musiikista, arkkitehtuurista, muodista ja muotoilusta. Elokuvan rakettikohtaukset ovat visuaalisesti näyttävää katsottavaa. Yhdessä ison orkesterimusiikin kanssa muodostuva elokuvakokemus on mahdollista kokea vain elokuvateatterissa, Ville Paija jatkaa.

Italialaisella elokuvalla on kiistattoman vahvat perinteet. Kukapa ei olisi nähnyt Fellinin, Rosselinin, Bertoluccin tai Sergio Leonen töitä. Maassa tuotetaan vuosittain noin 350 elokuvaa, joiden yhteenlaskettu tuotantobudjetti on reilut puoli miljardia euroa.

- Italilaisen nykyelokuvan tuotannon laatu on erittäin vahvaa. Silti italialaista nykyelokuvaa nähdään valkokankaillamme vain harvoin. Tämä on asia, jonka Mediator Europa Film Distribution tulee maahantuontitoiminnallaan muuttamaan.

Kuuraketille on myönnetty Suomen elokuvasäätiön maahantuontituki. Elokuvan traileri on nähtävissä osoitteessa www.kuuraketti.info

Elokuvan tekijätiedot

Valmistumaa: Italia

Tuotantoyhtiöt: Ipotesi Cinema, Rai Cinema

Kieli: Italia

Teksitys: Suomi ja ruotsi

Kesto: 96 min.

Ikärajaluokitus: 7

Ohjaus: Antonio Padovan

Tuottaja: Donatella Palermo

Käsikirjoitus: Antonio Padovan, Marco Pettenello

Kuvaus: Duccio Cimatti

Pääosissa: Giuseppe Battiston, Stefano Fresi

Muissa rooleissa: Camilla Filippi, Luisa De Santis, Roberto Citran, Vialiano Trevisan,

Pressikuvat ladattavissa osoitteessa www.filmikamari.fi/pressit/

Käyttäjätunnus: press

Salasana: noutaja

Lehdistönäytökset

Tiistai 27.2. klo 13. Tennispalatsi sali 3

Torstai 7.3. klo 14. Tennnispalatsi sali 2

Muiden paikkakuntien lehdistönäytökset tiedotetaan myöhemmin.

Elokuvan jakelu ja markkinointi Suomessa

Mediator Europa Film Distribution