27.11.2023 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Pirkanmaan elokuvakeskus ja Vaski Filmi Oy

Julkaisuvapaa

Suvi West on Vuoden elokuvaohjaaja 2023

Suomen elokuvaohjaajaliitto SELO ry valitsi Vuoden elokuvaohjaajaksi Suvi Westin. Palkinto jaettiin Audiovisuaalisen alan tekijöiden ry:n vuosijuhlassa, jossa palkittiin vuoden 2023 parhaita audiovisuaalisen alan tekijöitä. SELOn jäsenet ovat valinneet Vuoden elokuvaohjaajan keskuudestaan vuodesta 2004 lähtien. ”Tämä tunnustus tuli täytenä yllätyksenä, en osannut yhtään tätä odottaa. On suuri kunnia päästä mukaan Vuoden ohjaaja –listaan, jossa on aikaisemmin palkittu esikuviani, kuten Selma Vilhunen, Pirjo Honkasalo, Aki Kaurismäki ja Miia Tervo. Kiitos tästä tunnustuksesta kuuluu kollegoiden lisäksi Máhccan-elokuvan ohjaajaparilleni ja puolisolleni Anssi Kömille, joka on tehnyt minusta paremman ohjaajan ja jonka kanssa elokuvien tekeminen on vapauttavaa ja voimaannuttaa. Kiitos myös tuottaja Janne Niskalalle, joka on mahdollistanut taiteellisen vapauden ja luonut työympäristön, jossa luotetaan ja arvostetaan toinen toisiamme. Kiitos lisäksi leikkaaja Hanna Kuirinlahdelle, jonka kanssa tarinan etsiminen, välillä myös saamelaisten metodien avulla, oli ihana seikkailu ja unenomainen matka. Elokuva on yhteistyö ja minulle suurta on ollut se, että olen saanut kertoa tarinoita rakastavassa ympäristössä taitavien ammattilaisten kanssa”. West kommentoi kollegoiltaan saamaa tunnustusta.

Westin uusin elokuva, yhdessä Anssi Kömin kanssa ohjaama Máhccan – kotiinpaluu on nähtävissä ainakin Tampereella Arthouse Cinema Niagarassa 11.12.2023. Esi-isien merkityksestä, henkisyydestä, ja saamelaisesineiden palauttamisesta kertova elokuva sai maailmanensi-iltansa Toronton kansainvälisillä elokuvajuhlilla.

Lisätiedot:

Tiedotus: Sanna-Maria ”Santtu” Nikula santtu.nikula@elokuvakeskus.fi p.040 631 9224

Levitys: Juha Elomäki, Pirkanmaan elokuvakeskus, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi p. 050 412 4137

Tuottaja: Janne Niskala, Vaski Filmi, janne.niskala@vaskifilmi.fi p. 040 543 2264

Pressimateriaali: https://www.filmikamari.fi/pressit/elokuvat.php?action=show&movie_id=4756

käyttäjätunnus: press ja

s.sana: noutaja