20.11.2023 | Helsinki Film Festival

Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin tulevaisuus on uhattuna – kutsuu nyt yleisönsä tukikampanjaan

Pelastetaan Rakkautta & Anarkiaa -kampanjan ensimmäinen tukinäytös järjestetään 27.11.2023.

Suomen merkittävimpiin elokuvafestivaaleihin kuuluvan Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin tulevaisuus on uhattuna. Yleisö kutsutaan nyt mukaan Pelastetaan Rakkautta & Anarkiaa kampanjaan, jonka ensimmäinen tukinäytös on 27.11.2023.

Pandemia-ajan vaikutukset, epävakaa toimintakenttä ja nousevat kustannukset ovat näivettäneet suomalaista kulttuurialaa, ja Suomen merkittävimpiin elokuvafestivaaleihin kuuluvan Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin tulevaisuus on nyt uhattuna. Yleisömäärän pudotus pandemiaa edeltäneestä ajasta on ollut raju. Vaikka yleisö on enenevissä määrin tehnyt paluun festivaalille, on nousu hidasta. Tänä syksynä Rakkautta & Anarkiaa teki pandemian jälkeisen yleisöennätyksensä 51 000 kävijällä. Ennen pandemiaa määrä oli jopa yli 60 000. Samalla festivaali on joutunut tekemään pitkäaikaisia investointeja, kuten kehittämään henkilöresursseja sekä uutta verkkosivua ja lippukauppaa, joiden tulot eivät näy vielä tänä vuonna.

Rakkautta & Anarkiaa kutsuu nyt yleisönsä avuksi. Tilanne on vakava, mutta sen korjaamiseksi on tehty kattava suunnitelma, joka on jo käynnissä.

Yhdistyksessä on jo tehty säästötoimenpiteitä, kuten lomautuksia kulujen karsimiseksi ja mahdollisia lisätukia kartoitetaan. Tämän lisäksi Rakkautta & Anarkiaa tarvitsee kuitenkin nopeasti yleisönsä apua ja kutsuu mukaan kampanjaan kaikki elokuvan ja kulttuurin ystävät. Talkoovoimin toteutettavalla Pelastetaan Rakkautta & Anarkiaa -kampanjalla on tarkoitus kerätä 45 000 euroa vuoden loppuun mennessä. Kampanjan tuotot käytetään kokonaisuudessaan festivaalin viimeaikaisten poikkeusvuosien aiheuttamien tappioiden kattamiseen ja tulevaisuuden turvaamiseen.

Kampanja käynnistyy maanantaina 27.11. Bio Rex Lasipalatsissa tukinäytösillalla, jossa nähdään kaksi ennakkoensi-iltaa ja yksi rakastettu klassikko: Alexander Paynen odotettu The Holdovers (2023), Kaouther Ben Hanian Cannesissa palkittu, dokumentin ja fiktion yhdistävä hybridi, Neljä tytärtä (2023) ja R&A-suosikki Wong Kar-wain In the Mood for Love (2000).

Tukinäytöksiin on myynnissä kolme eri hintaista lipputyyppiä. Yrityskumppanit voivat osoittaa tukensa sponsoripaketeilla. Kampanja jatkuu vuoden loppuun, ja sen edistymistä voi seurata yhdistyksen sosiaalisen median kanavissa ja hiff.fi-sivustolla. Näytösliput ja tukituote ovat nyt myynnissä festivaalin verkkosivuilla osoitteessa hiff.fi. Verkkokaupasta voi myös ostaa digitaalisen joulutervehdyksen.

HIFF – Rakkautta & Anarkiaa on suomalaisen elokuvakulttuurin kivijalka, joka on jo vuodesta 1988 tuonut Suomeen maailman parhaita elokuvia, luonut hauskempaa Helsinkiä ja edistänyt elokuvakulttuuria. Rakkautta & Anarkiaa on esitellyt ensimmäisenä suomessa aasialaisen elokuvan huipputekijät, kuten Hayao Miyazakin Ghibli-studion, uuden jenkki-indien kärjen ja eurooppalaisen elokuvan uudet merkkitekijät Ranskasta Romaniaan. Festivaalilla ovat vuosien varrella vierailleet ohjaajamestarit John Woo, Spike Lee, Baz Luhrmann, Katsuhiro Otomo sekä näyttelijät Tilda Swinton ja Timothy Spall. HIFF - Rakkautta & Anarkiaa ry ja etenkin sen kruunu, syksyinen Rakkautta & Anarkiaa -festivaali ovat korvaamaton taho niin elokuvan ystäville, -tekijöille kuin levittäjille. Päätapahtuman lisäksi yhdistys tekee elokuvakasvatustyötä, levitystä ja järjestää keväistä R&A Spring Break -festivaalia. Syksyisen festivaalin yhteydessä järjestetään erillisrahoituksella kansainvälinen ammattilaistapahtuma Finnish Film Affair, jolla on ollut avainrooli suomalaisen uuden elokuvan maailman menestyksessä.

Haastattelupyynnöt
Inari Nikkanen