11.09.2023 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Uutuuselokuva Máhccan - Kotiinpaluu on ajan hermolla ja myy näytökset täyteen Toronton kansainvälisellä elokuvafestivaalilla

Suvi Westin ja Anssi Kömin ohjaama elokuva Máhccan - Kotiinpaluu kerää ylistäviä elokuva-arvosteluita parhaillaan käynnissä olevalla Toronton kansainvälisellä elokuvafestivaalilla. Toronton elokuvafestivaali on yksi elokuva-alan arvostetuimpien tapahtumien joukossa. Elokuva tulee teatterilevitykseen Suomessa 22. Syyskuuta.

Toronton 48. kansainvälisellä festivaalilla perjantaina 8. syyskuuta maailman ensi-illan saanut Máhccan - Kotiinpaluu elokuva on saanut runsaasti huomiota ja ylistäviä arvosteluita kansainväliseltä medialta. Elokuva sijoittuu murroksessa olevaan museomaailmaan, jossa repatriaatio - museoesineiden palautus takaisin alkuperäisille omistajilleen - on ajankohtainen keskustelun aihe.

Elokuvaohjaajat Suvi West ja Anssi Kömi osuivat elokuvansa kanssa kultasuoneen: samoista teemoista on useita elokuvahankkeita, mutta Westin ja Kömin Máhccan - Kotiinpaluu onnistuu välittämään katsojille koskettavasti, mitä kolonialistisesti riistetyn kulttuuriperinnön paluu merkitsee alkuperäisille omistajilleen. Kotiin ei palaa ainoastaan esineet, vaan kansan historia, identiteetti ja yhteys edesmenneisiin isovanhempiin.

Ohjaajapariskunta myöntää, että valinta Toronton elokuvafestivaalin dokumenttikilpasarjaan on siivittänyt elokuvan saamaa kansainvälistä huomiota.

“Totta kai olemme otettuja, että elokuvan teemat ja tarina avautuvat kansainväliselle yleisölle. Kotiinpaluu seuraa saamelaisten museoesineiden paluuta takaisin saamenmaalle, mutta tarina voisi olla mistä tahansa muusta alkuperäiskansan kulttuurista.   Tätä keskustelua käydään ympäri maailmaa, mutta Suomen Kansallismuseo on ensimmäisiä museoita, joka siirtyi sanoista tekoihin”, West toteaa.

Elokuvan yleisönäytöksissä salit ovat olleet Torontossa täynnä, mutta niin myös alan ammattilais- ja lehdistönäytökset. Elokuvan tuottaja Janne Niskala uskoo, että elokuva kiinnostaa paitsi aiheensa ajankohtaisuuden, myös elokuvallisten ansioidensa vuoksi.

“Kuhina elokuvan ympärillä on todella poikkeuksellista, emme ole aikaisemmin tällaista kokeneet. Ammattilaisnäytöksissä on ollut paitsi muiden isojen festivaalien ohjelmistokuraattoreita, myös alan merkittävimpiä kriitikoita. New York Timesin elokuvakriitikkojen päällikkö, legendaarinen Manohla Dargis oli näytöksessämme - lopputeksteihin asti. Ammattilaiset eivät tuhlaa aikaansa huonoihin elokuviin, he katsovat vain elokuvia, jotka puhuttelevat”, Niskala iloitsee.

Pohjois-Amerikan suurimmalla elokuvafestivaalilla nähdään tänä vuonna ennätyksellinen kattaus suomalaisia elokuvia. Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet, Katja Gauriloffin Je´vida, Heta Jäälinojan lyhytanimaatio Nun or Never! Sekä Miikko Oikkosen luoma ja Måns Månssonin ja Juuso Syrjän ohjaama draamasarja Estonia ovat myös valittu festivaalin ohjelmistoon.

Suomalainen dokumenttielokuva on valittu edellisen kerran Toronton kilpasarjaan kahdeksan vuotta sitten.

“Toronton kansainvälisen elokuvafestivaalin dokumenttielokuvien kilpasarjaan on todella vaikea päästä, paikka on todella kilpailtu. Tänne valitut elokuvat kiinnostavat myös muita festivaaleja, seuraavaksi Máhccan - Kotiinpaluu matkaakin Lyypekin pohjoismaisille elokuvapäiville. Ennustan elokuvalle hienoa festivaalimenestystä ympäri maailmaa”, Suomen elokuvasäätiön kulttuuriviennin suunnittelija Jenni Domingo toteaa.

Máhccan - Kotiinpaluun Suomen ensi-ilta on Rakkautta ja Anarkiaa -festivaalilla 17. syyskuuta ja elokuva tulee elokuvateattereihin Suomessa 22. Syyskuuta. Toronton elokuvafestivaali jatkuu 17. Syyskuuta saakka.

Lisätiedot:

Tuottaja: Janne Niskala, Vaski Filmi, janne.niskala@vaskifilmi.fi p. 040 543 2264

Traileri: https://youtu.be/8HGuTGiluIs

Pressimateriaali: www.filmikamari.fi käyttäjätunnus: press ja ssana: noutaja

LYHYT SYNOPSIS

Palkitun Eatnameamet – Hiljainen taistelumme –elokuvan tekijöiden uusin elokuva Máhccan – kotiinpaluu sijoittuu murroksessa olevaan museomaailmaan. Suomen Kansallismuseon saamelaisesineet ovat palaamassa kotiin Saamenmaalle samaan aikaan kun saamelaisten pyhät rummut ovat edelleen vankina museoiden kellareissa ympäri Eurooppaa.

Palautuvat esineet symboloivat Saamen kansalta vietyä ihmisarvoa, identiteettiä, historiaa,  yhteyttä esivanhempiin ja kokonaista maailmankatsomusta. Ohjaaja Suvi West vie katsojan museomaailman kulisseihin pohtimaan esineiden henkeä, kansojen eriarvoisuutta ja museoiden kolonialistista taakkaa.

Máhccan – Kotiinpaluu  (Homecoming), Suomi 2023) -S- 76 min

Käsikirjoitus: Suvi West

Ohjaus: Suvi West ja Anssi Kömi

Kuvaus: Anssi Kömi

Leikkaus: Hanna Kuirinlahti F.C.E.

Äänisuunnittelu: Frode Løes Hvatum
Säveltäjä: Georg Buljo

Tuottaja: Janne Niskala / Vaski Filmi Oy /Ltd

Elokuvan kotimaan levityksestä vastaa Pirkanmaan elokuvakeskus / Juha Elomäki.

Lisätiedot:

Tiedotus: Sanna-Maria Nikula santtu.nikula@elokuvakeskus.fi p.040 631 9224

Levitys: Juha Elomäki, Pirkanmaan elokuvakeskus, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi p050 412 4137