25.04.2023 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kino Reginan kesässä lännenelokuvan klassikot kohtaavat poliittisen feminismin

Kino Reginan kesässä nähdään Suomen kaikkien aikojen laajin David Lean -retrospektiivi, yleisön äänestämät suosikkilänkkärit sekä feministisen elokuvantekijän Lizzie Bordenin teoksia.

David Lean on Michael Powellin ja Alfred Hitchcockin ohella yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä brittiläisistä ohjaajista. Nyt esitettävä retrospektiivi on laajin, mitä ohjaajalta on Suomessa nähty. Sarja alkaa Arabian Lawrence -näytöksellä (Lawrence of Arabia, 1962), jossa lähes nelituntinen spektaakkeli esitetään 70-milliseltä laajakuvafilmiltä. Teemasarja jatkuu brittiläisyyden ydintä kuvaavilla kirjallisuusfilmatisoinneilla, kuten Suuret toiveet (Great Expectations, 1946) sekä eeppisillä rakkaus- ja sotaelokuvilla (mm. Tohtori Zhivago (Doctor Zhivago, 1965)).

Yhtä legendaarisia ovat katsojiemme suosikkilännenelokuvat, jotka on valittu kesän ohjelmistoon yleisöäänestyksen pohjalta. Kesäkaudelle on ripoteltu kymmenen teosta lajityypin ehdottomilta mestareilta kuten John Fordilta, Howard Hawksilta ja Sergio Leonelta.

Feministisiä kulttielokuvia ja räiskyviä tunteita

Suurtuotantoja ja westerneitä ohjelmistossa tasapainottavat Lizzie Bordenin DIY-hengessä kengännauhabudjetilla toteuttamat Regrouping (1976), Born in Flames (1983) ja Working Girls (1986). Myös ”New York -feminismin trilogiana” tunnetut elokuvat käsittelevät rotu- ja luokkakysymyksiä feministisestä näkökulmasta ja nauttivat kulttimainetta ennen kuin nousivat restaurointien myötä valtavirran suosioon. Ohjelmaan kuuluu myös paneelikeskustelu feministisestä kollektiivisesta toiminnasta.

Pedro Almodóvar puolestaan tuo kesään räiskyviä värejä, polttavia tunteita ja sangollisen kyyneleitä. Espanjalaisohjaajan yhdistelmä komiikkaa ja film noir -tunnelmista ammentavaa draamaa on synnyttänyt omaperäisiä nykyelokuvan klassikoita, kuten Naisia hermoromahduksen partaalla (Mujeres al borde de un ataque de nervios, 1988), Kaikki äidistäni (Todo sobre mi madre, 1999) ja Puhu hänelle (Hable con ella, 2002).

Muita kesän suuria ohjaajanimiä ovat 80-vuotias ikiliikkuja Martin Scorsese, trillereistään ja poliittisista teemoistaan tunnettu Constantin Costa-Gavras sekä taiwanilainen hitaan elokuvan mestari Tsai Ming-liang. Koko perheen ohjelmistossa ilahduttaa satavuotiasta Disney-yhtiötä juhlistava Disney-animaatioiden sarjakokonaisuus, joka jatkuu koko loppuvuoden.

Kino Reginan kesäkausi alkaa 8.5. ja jatkuu 3.9. saakka. Katso koko ohjelmisto: kinoregina.fi.

Lisätiedot:
Pekka Pihkoluoma
Viestintäkoordinaattori
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI)
pekka.pihkoluoma@kavi.fi
p. 050413584