18.04.2023 | Filmikamari

Suuri leffapäivä kutsuu koko kansan leffaan lauantaina 22.4.

Suomessa toimivat elokuvateatterit ja elokuvien levittäjät järjestävät yhteistyössä elokuvia ja elokuvissa käyntiä juhlistavan teemapäivän.

Tiedotusvälineille 18.4.2023

Suurta leffapäivää vietetään tulevana lauantaina elokuvateattereissa kautta maan. Suuren leffapäivän kunniaksi kaikki lauantain 22.4. leffaliput ovat myynnissä puoleen hintaan. Lisäksi tarjolla muita etuja ja yllätyksiä elokuvateatterista riippuen.

Kukin elokuvateatteri suunnittelee itse Suuren leffapäivän ohjelmistonsa, ja päivän aikana onkin tarjolla runsas elokuvavalikoima. Suuren leffapäivän elokuviin pääsee tutustumaan sivustolla nytleffaan.fi, josta löytyvät kaikki Suomen elokuvateatterit ja elokuvat. Suuren leffapäivän liput tulevat myyntiin tiistaina 18.4. ja niitä voi ostaa ja varata nytleffaan-sivustolta tai kunkin paikkakunnan elokuvateatterista.

“Elokuvat on tehty katsottavaksi isolta kankaalta ja ne ovat parhaimmillaan elokuvateattereissa. Halusimme tällä päivällä juhlistaa elokuvissa käyntiä, kiittää aktiivisia katsojiamme sekä tarjota uusille katsojille mahdollisuuden tutustua elokuvissakäyntiin poikkeukselliseen hintaan. Tavoitteena on tehdä Suuresta leffapäivästä koko kansan yhteinen tapahtuma’”, sanoo Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry:n puheenjohtaja Aku Jaakkola.

Vastaavaa teemapäivää on järjestetty myös muissa Pohjoismaissa, mutta Suomessa Suuri leffapäivä on lajissaan ensimmäinen. Kampanjan järjestää elokuva-alan yhdistysten keskusjärjestö Suomen Filmikamari, jonka jäseniä ovat Suomen elokuvateatteriliitto – SEOL ry sekä Suomen elokuvatoimistojen liitto ry (SEL). Järjestöt edustavat kattavasti suomalaisia elokuvateattereita sekä Suomessa toimivia elokuvien maahantuojia ja levittäjiä.

SUOMEN ELOKUVATEATTERIT PÄHKINÄNKUORESSA

- Suomessa toimii 184 elokuvateatteria 131 paikkakunnalla.
- Näissä elokuvateattereissa on yhteensä 371 valkokangasta.
- Maan eteläisin elokuvateatteri sijaitsee Hangossa (Kino Olympia) ja pohjoisin Inarissa (Aslak).
- Pienin Suomessa toimiva elokuvateatteri on Oulun Studio, jossa on yksi sali ja siellä 45 paikkaa. Suurin on vastaavasti Finnkino Tennispalatsi, jossa saleja on 14 ja paikkoja yhteensä noin 2 500.
- Maan vanhin yhtäjaksoisesti toiminut elokuvateatteri on Tammisaaressa sijaitseva Bio Forum, joka on toiminut vuodesta 1912. Suomen uusin elokuvateatteri on Helsingissä Riviera Punavuori, joka avasi ovensa lokakuussa 2022. (Uusimman elokuvateatterin titteli tosin vaihtaa pian omistajaa, kun Helsingin keskustassa vanhan linja-autoaseman tiloihin aukeaa uusi Kulttuurikasarmi ja Bio Rex Cinemasin elokuvateatteri syksyllä 2023.)
- Suomen elokuvateattereissa esitetään vuosittain yli 600 elokuvaa.
- Elokuvissakäynti on edelleen Suomen suosituin kulttuurimuoto. (Lähde: Tilastokeskus, Ajankäyttötutkimus, Ajankäyttö 2020-2021).
- Viime vuonna elokuvissa käytiin yli 5,8 miljoonaa kertaa.

LISÄTIEDOT

www.nytleffaan.fi