24.03.2023 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki -dokumenttielokuvan ensi-ilta elokuvateattereissa 25.8.2023

"Musiikki tuntui aluksi niin suurelta ja tärkeältä, että tuntui vaikealta ajatella, että pystyisin lisäämään siihen jotakin." – Kaija Saariaho

Teatro Productions ja Pirkanmaan elokuvakeskus
Tiedote 24.3.2023

Taiteen akateemikko Kaija Saariahosta kertova dokumenttielokuva Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki saa ensi-iltansa elokuvateattereissa 25.8.2023

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt 23.3.2023 taiteen akateemikon arvonimen säveltäjä Kaija Saariaholle. Akateemikon arvonimi myönnetään taideneuvoston esityksestä erittäin ansioituneelle taiteilijalle.

Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki -dokumenttielokuva kertoo Pariisissa uransa luoneesta, modernin musiikin säveltäjästä Kaija Saariahosta. Dokumentti seuraa Saariahon kypsymistä ujosta helsinkiläistytöstä maailman arvostetuimmaksi nykysäveltäjäksi. Elokuvan on käsikirjoittanut ja ohjannut Riitta Rask.

Teatro Productions´n tuottama täyspitkä dokumenttielokuva on osaltaan yksi kiitos ja kunnianosoitus säveltäjä Saariaholle hänen vaikuttavasta lahjastaan suomalaiselle ja kansainvälisellekin musiikkitaiteelle. Saariahon musiikkia soitetaan laajasti eri puolilla maailmaa, konserttisaleissa, oopperalavoilla ja festivaaleilla. Dokumentissa teosten lähtöideoista ja taustoista kertovat säveltäjä itse sekä hänen työtoverinsa ja perheenjäsenensä.

Elokuvan ensiesitys nähtiin Docpoint-festivaaleilla helmikuun alussa. Tampereen elokuvajuhlilla maaliskuussa se voitti erikoispalkinnon. Elokuvan ensi-ilta elokuvateattereissa on 25.8.2023.

Dokumenttia on kuvattu vuosina 2019-2022 Helsingin ja Tampereen lisäksi Tanskan Ebeltoftissa, Pariisissa, Venetsiassa sekä Barcelonassa. Dokumentti päättyy Italiaan, jossa Kaija Saariaholle myönnetään Venetsian Biennalen Kultainen Leijona elämäntyöpalkinto (The Golden Lion for Lifetime Achievement) vuonna 2021.

Saariahon saamien kansainvälisten ja kotimaisten palkintojen sekä tunnustusten lista on mittava. Saariaho on saanut uransa aikana 24 kansainvälistä palkintoa ja tunnustusta. Vuonna 2020 BBC:n järjestämässä äänestyksessä Kaija Saariaho valittiin maailman merkittävimmäksi elossa olevaksi nykysäveltäjäksi. Myös New York Times valitsi Saariahon vuonna 2021 vuoden tärkeimmäksi nykysäveltäjäksi.

Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki (Suomi, 80 min, S)
Ohjaaja: Riitta Rask
Käsikirjoitus: Riitta Rask