22.03.2023 | Helsinki Film Festival

Uusia tekijöitä, utopioita ja vastarintaa – R&A Spring Break -ohjelmisto on nyt julki

Historian ensimmäisen R&A Spring Break -festivaalin timanttinen ohjelmisto on nyt julkistettu. R&A Spring Break -festivaalia vietetään 12.–16.4.2023.

Historian ensimmäisen R&A Spring Break -festivaalin timanttinen ohjelmisto on nyt julkistettu. Uuden alun kunniaksi myös festivaalin teema on uuden äärellä. Ohjelmistossa tämä tarkoittaa niin uusia tekijöitä, utopioita kuin vastarintaa. Rakkautta & Anarkiaa yhdistyksen boutique-festivaali tarjoilee 13 pitkää ja kuusi lyhytelokuvaa. R&A Spring Break -festivaalia vietetään 12.–16.4.2023.

Avajaiselokuvana odotettu Aftersun – päivämme auringossa

Suomen suurin ja merkittävin kansainvälinen elokuvafestivaalitoimija tuo jälleen maailman parhaat elokuvat myös kevätsesonkiin. Rakkautta & Anarkiaa -yhdistyksen uuden boutique-festivaalin ohjelmisto on nyt julki. Kaikkien aikojen ensimmäisen R&A Spring Breakin teemaksi valikoitui uuden äärellä, joka näkyy ohjelmistossa uusina ääninä, rajoja rikkovana kerrontana, tekoälynä sekä vastarintana.

Festivaalin avajaiselokuvana nähdään ylistetty Aftersun – päivämme auringossa, joka saa festivaaleilla odotetun Suomen ensi-iltansa. Muistojen häilyvyyttä, surua ja vanhemmuutta kauniisti käsittelevä elokuva on skottiohjaaja Charlotte Wellsin vaikuttava esikoisteos. Cinemanse tuo elokuvan teatterilevitykseen 14.4.2023.

Vuoden puhutuimpia elokuvantekijöitä on myös dokumentaristi Alice Diop, jonka esikoisfiktio Saint Omer (kuvassa) on kenties kaikkien aikojen vaikuttavin true crime -tulkinta. Tarkkanäköinen pienimuotoinen tarina oikeudenkäynnistä pureutuu äitiyden, sukupuolen, rodun ja siirtolaisuuden kysymyksiin.

Elokuvat vastarinnan ja aktivismin paikkana

Vastarinta on keskeinen ohjelmiston lävistävä teema. Ohjaaja-käsikirjoittaja Sarah Polleyn Women Talking on läpeensä mietitty feministinen teos, jossa naisten ajattelusta tulee vallankumouksellinen teko. Vastikään Oscar-palkittu draama nähdään Suomessa valkokankailla vain R&A Spring Breakissa. Beba, afro-latinotaustaisen nuoren taiteilijan intiimi kasvutarina puolestaan avautuu tutkielmaksi historiasta, etnisestä identiteetistä ja rasismista. Beban alkukuvana nähdään alkukuvana nähdään Ima Iduozeen lyhytelokuva After We’re Gone, joka juhlistaa afrikkalaisen diasporan menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaa.

Oman äänen löytämisestä ja sen voimasta muuttaa tulevaisuutta kertoo Anna joen virrata. Koskettava draama kuvaa 70-luvun lopun Altajoki-kiistaa, jota pidetään saamelaisaktivismin historiallisena virstanpylväänä. Saamelainen muusikko ja aktivisti Ella Marie Hætta Isaksen tekee vaikuttavan näyttelijädebyytin nuorena opettajana Esterinä, joka ei kiistan kärjistyessä voi enää piilottaa saamelaisidentiteettiään.

Elokuvan ohjaaja Ole Giæver (Out of Nature, R&A 2014, From the Balcony, R&A 2017) ja Isaksen saapuvat vieraiksi festivaalille 14.–15.4.2023. B-Plan Distribution tuo elokuvan teatterilevitykseen 5.5.2023. Elokuvan hengessä järjestetään lauantaina 15.4. Lasipalatsin Bio Rexissä keskustelu R&A Talks: Ellos eatnu – elokuva saamelaisaktivismin välineenä, jossa puntaroidaan elokuvan vaikuttamismahdollisuuksia.

Ugandan poliittisen kuohunnan vangitsee Bobi Wine – The People’s President. Supertähti Bobi Wine nousee Kampalan slummeista haastamaan pitkäaikaista presidenttiä Ugandan hallinnasta. Hirtehisellä huumorilla ja afropopilla ryyditetty dokumentti on konkreettinen esimerkki elokuvan vaikutusvallasta. Dokumentaristi Moses Bwayo pelasti Winen salamurhayritykseltä kesken kuvausten.

Perheestä, törmäyksistä ja tekoälystä

Davy Choun elokuvassa Kotiinpaluu nuori päähenkilö häilyy kahden kotimaan sekä erilaisten identiteettien välillä. Elokuva on täynnä melankolisia tuokioita, korealaisia iskelmiä, aistit turruttavaa noise-musiikkia sekä lämpimän anarkistista elämäniloa. Cinemanse tuo elokuvan valkokankaille 5.5.2023.

Rakkauskin voi sysätä uuteen elämään ja valintoihin kuten Mia Hansen-Løven hellän toiveikkaassa Kauniissa aamussa, joka saapuu valkokankaille 14.4.2023 Cinema Mondon levittämänä. Léa Seydoux’n näyttelemä, muistisairaasta isästään huolehtiva Sandra joutuu pohtimaan prioriteettinsa uudelleen ihastuessaan vanhaan lapsuudenystäväänsä Clémentiin. Uusia perspektiivejä tulevaisuuteen avaa Colin Farrellin ja Jodie Turner-Smithin tähdittämä After Yang, jonka sci-fi-tarinan takaa aukeaa huimia ja ajankohtaisia pohdintoja kuolevaisuudesta, perhesiteistä ja tekoälystä. Perhettä tutkii myös kansainvälisillä festivaaleilla hurmannut dokumentti Little Girl, joka kertoo 8-vuotiaan Sashan ja hänen perheensä tarinan. Läheisille Sashan tyttöys ei ole ongelma, mutta ympäröivä yhteiskunta ei aina kohtaa transsukupuolista lasta toivotulla tavalla.

Rajoja rikkovaa muotoa – Trippaava todellisuus aasin silmin, runollinen antitrilleri sekä Irlannin ensimmäinen feministinen elokuva

Konkaritekijä Jerzy Skolimowski näyttää meille maailman aasin silmin maagisessa elokuvassa EO, ja Matti Harju muovaa perinteisen trilleritarinan kiehtovaksi kaleidoskooppimaiseksi runoelmaksi Naturassa. Future Film tuo EO:n teatterilevitykseen 14.4.2023. Elokuvan utopistista historiaa edustaa Pat Murphyn Maeve, joka toi muodollisen kokeilun ja feministiset teemat irlantilaiseen elokuvaan jo 80-luvulla.

Rajoja rikkova muoto voi toimia myös kuvittelun välineenä. AV-arkin kuratoimassa lyhytelokuvanäytöksessä Toisen kanssa opetellaan rakastamaan toista kuin itseä – ja toisinpäin.

Lisätiedot, kuvat ja haastattelupyynnöt:

Viestintäsuunnittelija Inari Nikkanen

inari@hiff.fi