21.03.2023 | Helsinki Film Festival

Finnish Film Affairin vaikuttavuusraportissa näkyy vuosikymmen elokuva-alan kansainvälistä kasvua

Suomalaisen elokuvan myyntitapahtuman kansainvälinen kiinnostus nelinkertaistui vuosina 2012–2021. Vaikuttavuusraportti osoittaa, että Helsinki International Film Festivalin ammattilaistapahtuma on noussut Pohjoismaiden keskeisten elokuvamarkettien joukkoon.

HIFF – Rakkautta & Anarkiaa ry:n järjestämä Finnish Film Affair (FFA) on Suomen suurin elokuva-alan kansainvälinen ammattilaistapahtuma, joka toimii suomalaisen ja pohjoismaisen elokuvan vuosittaisena myynti- ja markkinointifoorumina. Finnish Film Affairin ensimmäisen vuosikymmenen vaikuttavuusarvio on nyt tilastoitu yksiin kansiin.

Vuosina 2012–2021 tapahtumassa on pitchattu 234 projektia, ja valmiiden elokuvien sarjassa on esitelty 250 pitkää kotimaista fiktio- ja dokumenttielokuvaa. Tuotantoyhtiöitä on ollut mukana eri puolilta maailmaa yli 200. Tapahtuman kasvu pohjoismaiseen suuntaan alkoi vuonna 2017 Nordic Flair -koulutusohjelmasta ja jatkui kun vuonna 2020 tapahtumaan lisättiin pohjoismaisia nousevia tekijöitä esittelevä Nordic Selection -sarja.

Vuosikymmenen aikana kansainvälisten vieraiden ja ostajien määrä nelinkertaistui. Vieraita on osallistunut tapahtumaan 43:sta eri maasta, ja ostajien ja tekijöiden välille on kuratoitu yli 2 000 tapaamista. Tapahtuman kautta kotimainen ala on päässyt esille alan johtavissa julkaisuissa, kuten Variety, Screen International ja Hollywood Reporter.

“Finnish Film Affair on profiloitunut eurooppalaisella kentällä hyvin, osallistujien määrä kasvaa vauhdilla etenkin muista Pohjoismaista ja lisäksi tapahtumaan on kiinnostusta Pohjois-Amerikassa. Helsinkiin on kasvanut suosittu kansainvälinen elokuvatapahtuma, jonka sijainnista kotikentällä on suurta hyötyä suomalaiselle alalle. Luvuissa ei edes näy viime vuoden 11. tapahtumamme, joka keräsi Helsinkiin ennätykselliset 500 osallistujaa, 25% enemmän kuin ennen pandemiaa”, ohjelmapäällikkö Maria Pirkkalainen-Barber kertoo.

Englanninkielisessä vaikuttavuusraportissa on myös haastatteluja liittyen projekteihin ja firmoihin jotka ovat osallistuneet FFA:han, kuten It’s Alive Films, Tuffi Films sekä pääomasijoitusyhtiö IPR.VC. Lausuntoja tapahtuman vaikuttavuudesta ovat antaneet kansainväliset päättäjät muun muassa Venetsian elokuvajuhlilta sekä Wild Bunch -myyntiyhtiöltä, jotka kutsuvat tapahtumaa yhdeksi eurooppalaisen elokuva-alan avainmarketeista.

12. Finnish Film Affair järjestetään Helsingissä 20.–22.9.2023 Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin aikana ja tapahtuma tarjoaa jälleen lukuisia verkostoitumismahdollisuuksia audiovisuaaliselle alalle. Pitkät fiktio- ja dokumenttielokuvat voivat hakea mukaan tapahtuman showcase-päivään avoimen haun kautta, joka käynnistyy maaliskuun lopulla.

Vaikuttavuusraporttiin voi tutustua Finnish Film Affairin sivuilla: https://hiff.fi/finnishfilmaffair/impact-report/

Raportin ovat koonneet Finnish Film Affairin Maria Pirkkalainen-Barber ja Lydia Taylerson sekä tapahtuman ulkopuolisena konsulttina Timo Suomi. Finnish Film Affairin rahoittajia ja pääyhteistyökumppaneita ovat OKM, SES, AVEK, NFTF, Konstsamfundet, APFI ja Helsingin kaupunki. Tapahtuma on tehnyt yhteistyötä muun muassa Business Finlandin, Suomen elokuvakomissioiden, Creative Europe Media Deskin ja Ulkoministeriön kanssa. Suuret kiitokset kaikille tukijoille, yhteistyökumppaneille ja kävijöille vuosien varrelta!

Lisätiedot:

Maria Pirkkalainen, ohjelmapäällikkö, Finnish Film Affair & Nordic Flair