17.03.2023 | Cinemanse Oy

Maailman palkituin elokuva: EVERYTHING EVERYWHERE ALL AT ONCE

Everything Everywhere All at Once voitti seitsemän Oscaria ja teki historiaa

Oscar-gaalassa palkittiin viime sunnuntaina vuoden 2022 parhaat elokuvat. 11 ehdokkuutta rohmunnut Everything Everywhere All at Once voitti 7 Oscaria: Paras elokuva, Paras ohjaus, Paras alkuperäinen käsikirjoitus, Paras naispääosa Michelle Yeoh, Paras miessivuosa Ke Huy Quan, Paras naissivuosa Jamie Lee Curtis ja Paras leikkaus.

Michelle Yeoh teki voitollaan Oscar- ja elokuvahistoriaa ollen ensimmäinen aasialaistaustainen nainen, joka palkittiin kyseisessä kategoriassa. Ke Huy Quan on vasta toinen aasialainen, joka on palkittu miessivuosan Oscarilla.

Everything Everywhere All at Once nousi maailman 15 Oscar-palkituimman elokuvan joukkoon.

IGN-uutispalvelun mukaan EEAAO on tällä hetkellä maailman palkituin elokuva 264 voitollaan, ylittäen vuoden 2003 elokuvan Taru Sormusten Herrasta: Kuninkaan Paluu. Elokuvan muita palkintoja ovat esimerkiksi: Parhaan leikkauksen BAFTA; Paras elokuva, Paras ohjaus, Paras alkuperäinen käsikirjoitus, Paras leikkaus ja paras sivuosa Ke Huy Quan Critic's Choice Awardeissa. Michelle Yeoh ja Ke Huy Quan palkittiin myös Golden Globe -pysteillä.

29.4.2022 ensi-iltansa saanut Everything Everywhere All at Once on yhä nähtävissä elokuvateattereissa ympäri Suomen ja ylittää tänään 17. maaliskuuta 50 000 katsojan rajan.

Lisätiedot:
Hanna Lajunen, toimitusjohtaja
hanna@cinemanse.fi

Bookkaukset:
Kaisa Rakemaa, myyntipäällikkö
kaisa@aurorastudios.fi
050 429 4227

Oscar-voitoilla päivitetyt somemateriaalit elokuvateatterikäyttöön löytyvät Kinghillin aineistopalvelusta.