02.01.2023 | Filmikamari

Kotimaisella elokuvalla hyvä vuosi

Filmikamarin tiedote 2.1.2023

2022 elokuvissa käytiin 70 % enemmän kuin 2021. Kotimaisia elokuvia käytiin katsomassa yli 1,5 miljoonaa kertaa. Kotimaisen elokuvan katsojaosuus oli lähes 27 %. Vuoden 2022 kokonaiskatsojamäärä jäi 5,8 miljoonaan katsojaan.

– Olisi tietysti toivonut, että loppuvuosi olisi paikannut alkuvuoden 2022 koronasulkujen ja -rajoitusten aiheuttamat tappiot, mutta valitettavasti takamatkaa ei saatu vuoden aikana kiinni, toteaa Suomen Filmikamarin toimitusjohtaja Tero Koistinen.

Joulukuussa lahja- ja sarjaliput kävivät Filmikamarin tietojen mukaan hyvin kaupaksi. Vuodenvaihteen ohjelmisto näyttää saaneen ihmiset elokuvateattereihin.

– Kotimainen elokuva oli 2022 elokuvateattereiden vahvin tukipilari. Korona-aikana Hollywood-elokuvatuotantoa ajettiin alas ja se näkyi Hollywood-elokuvien katsojamäärissä. Alkuvuoden kotimainen ohjelmisto on erittäin vahva, Koistinen toteaa.

Vuoden 2022 katsotuimmiksi elokuviksi nousivat Top Gun: Maverick (436 069 katsojaa), Kätyrit: Grun tarina (358 058 katsojaa) ja Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä (192 689 katsojaa). Kotimaisista sadantuhannen katsojan rajan ylittivät myös Supermarsu 2 (126 201 katsojaa) ja Rakkaani merikapteeni (110 106 katsojaa).

Tilastoja
– 20 katsotuinta elokuvaa 2022
– Maakunnittain jaoteltuna Suomen elokuvateatteriliiton jäsenteatterien lähettämät 89 paikkakunnan tai elokuvateatterin kymmenen katsotuinta elokuvaa -listat

Tero Koistinen