07.12.2022 | Pirkanmaan elokuvakeskus

PIRKANMAAN ELOKUVAKESKUS 40-VUOTTA 12.12.2022

Sunnuntaina joulukuun 12. päivä klo 18.00 vuonna 1982 nelisenkymmentä elokuvakerhoaktiivia kokoontuivat Tampereen Ylioppilastalon saliin perustamaan Pirkanmaan elokuvakeskusta. Tampere oli elokuvakerholiikkeen merkittävin paikkakunta 1970-luvulta alkaen ja 80-luvun alussa tamperelaisissa elokuvakerhoissa oli vuosittain yli 6.000 jäsentä. Valtava määrä elokuvaentusiasteja, jotka viikoittain täyttivät Monroen, Prisman, Solariksen ja Nykyajan näytökset ja lapsille oli omat kerhonsa Elvis ja Ykkönen.

Elokuvakerho Monroe perustettiin vuonna 1968 ja se nousi nopeasti koko maan johtavaksi kerhoksi ja Tampereen kerhoperhe kasvoi 70-luvulla täyteen laajuuteensa. 80-luvun alussa kerholiike oli huipussaan; elokuvia saatiin levittäjiltä neuvottelemalla, esityspaikkojakin oli jokaiselle kerholle omansa, opiskelijoita tuli Tampereelle koko ajan lisää ja heille ei ollut sellaista kulttuuri-musiikki-ravintolatarjontaa kuin nykyään. Tamperelaiset kerhot pohtivat silloin, että ne voisivat  tehdä muutakin kuin esittää vain elokuvia ja toimintaa laajentaa koko Pirkanmaata koskevaksi. Elokuvakeskusajatusta pohdiskeltiin monelta kantilta, siitä keskusteltiin eri tahojen kanssa ja päädyttiin vuonna 1982 perustamisen kannalle.

Tärkeintä oli turvata kerhojen omatoimisuus ja niiden sarjojen säilyminen ja toiseksi olla alueellinen yhteistoimija niin kuntien kulttuuripuolen kuin alueen elokuvateattereiden kanssa. Kerhojen rahoitus oli omien elokuvakorttien myyntituottojen ja kaupungin suhteellisen vähäisten avustusten varassa. Tavoitteena oli päästä opetusministeriön alueellisen elokuvatoiminnan rahoituksen piiriin ja tässä onnistuttiinkin hyvin nopeasti. Elokuvakeskus (PEK) palkkasi, tosin jo ennen valtionrahoituspäätöstä, alueellisen elokuvasihteerin ja elokuvakeskuksen työnkuva alkoi hahmottua.

Jälkikäteen ajateltuna elokuvakeskuksen perustaminen sattui oikeaan aikaan, sillä 80-luvulla tapahtui elokuva- ja kulttuurikentässä varsin isoja mullistuksia. Videoiden ilmaantuminen, opiskelijoiden harrastusmahdollisuuksien monipuolistuminen, elokuvateattereiden ohjelmistojen parantunut tarjonta jne. ja näiden syiden seurauksena kerhojen jäsenmäärä alkoi laskea. Vuoden 1984 lopussa tapahtui kuitenkin jotain erityistä. Yo-talolla pidetyn seminaarin jälkeen elokuvaketju Kinoston toimitusjohtaja Jukka Mäkelä tarjosi elokuvakeskuksen hallintaan heidän Pirkka - teatteriaan. Elokuvakeskus tarttui tarjoukseen saman tien ja Pirkka avattiin uudella konseptilla maaliskuussa 1985. Oma teatteri mahdollisti kerho- ja muiden erikoisesitysten siirtymisen omaan saliin ja samalla voitiin aloittaa ns. normaali kaupallinen esitystoiminta.

Pirkasta siirryttiin 90-luvun alussa nykyiseen toimipaikkaan Kehräsaareen ja rakennettiin omin voimin Arthouse Cinema Niagara. Vuosien varrella teatterista on tullut keskuksen perusta ja teatterista on kasvanut Suomen suurin Arthouse - teatteri. Näytöksiä on valtavasti vuodessa ja elokuvia eri maailmankolkista nähdään suuri määrä. Yhteistyössä useiden kymmenten organisaatioiden kanssa järjestetään erilaisia tapahtumia, festivaaleja, erikoissarjoja ym. Elokuvakeskuksen näytöksissä on lähes 40-vuoden aikana käynyt yli miljoona katsojaa. Arthouse Cinema Niagara on jäsenenä Europa Cinemas -teatteriverkostossa, johon kuuluu noin 3.500 elokuvateatteria ympäri Eurooppaa.

Elokuvakeskuksen levitystoiminta alkoi jo heti alussa lasten 16 mm -elokuvilla ja 2000-luvun puolessa välissä se laajeni teatterielokuviin niin klassikoilla kuin ensi-iltaelokuvilla. Useat tuotantoyhtiöt lähestyivät toivoen elokuvakeskuksen  hoitavan sekä dokumenttien  että pienimuotoisten fiktio-elokuvien levitystä.  Elokuvakeskuksen levityskatalogissa on nyt 80 elokuvaa ja jotka ovat voittaneet yhteensä 12 Jussipalkintoa.

Tänä vuonna ensi-illassa ovat olleet elokuvat Surunkesyttäjät, Armotonta menoa - Hoivatyön lauluja, Ansa Moskovassa, The Mission - Lähetyssaarnaajat, W ja Viikinki.Lista levityselokuvista tiedotteen lopussa.

Elokuvakeskus on tehnyt ja  tekee myös kaikkea muuta. Toiminnan alussa työntekijöitä oli yksi-kaksi ja nyt vaihtelevasti noin kaksikymmentä. Edelleen yhteydet alueen kuntien kulttuuripuoleen toimivat, vaikka valitettavasti kulttuuritoimintoja on vähennetty minimiin ja sen allekin. Elokuvateattereiden osalta vähennys on ollut myös valitettavaa. Elokuvakeskuksen aloittaessa  teattereita oli 15 eri puolilla Pirkanmaata ja nyt niitä on Tampereen lisäksi kuudella paikkakunnalla. Elokuvakeskus vastaa nykyään myös Filmipyörä -kiertueteatterin toiminnasta ja sen näytöksiä on paikkakunnilla, missä teatteria ei ole.

Elokuvakeskuksen mediakasvatukseen kuuluu omia elokuvien tuottaminen ja opetus yhteistyössä koulujen, kuntien, Tampereen kaupungin, eri järjestöjen jne. kanssa ja toiminnassa on kolmekin eri tuotantoryhmää koululaisille, maahanmuuttajille, syrjäytyneille ym.

Edelleen me neuvomme, opastamme, kehitämme, olemme yhteistyössä ja ennen kaikkea me rakastamme elokuvaa.

Kiitämme lämpimästi kaikkia kumppaneita, rahoittajia ja yksityishenkilöitä 40:n vuoden yhteisistä elokuvahetkistä.

Pirkanmaan elokuvakeskus/hallitus/työntekijät

Pj. Liina Härkönen

Toiminnanjohtaja: Jukka-Pekka Laakso

Lisätiedot:Exhibitor, teatteri- ja levitysvastaava: Juha Elomäki juha.elomaki@elokuvakeskus.fi 050 412 4137

Tekniikka, konehuone, Cinemadrome: Tomi Peuhkurinen

Rahul Jain: Invisible Demons - Tuhon merkit  Jussi- paras dokumentti

Einari Pakkanen: Isäni tähtien takaa

Mia Halme: Joka toinen pari

Mika Ronkainen: Laulu koti-ikävästä - 2 x Jussi - paras dokumentti - paras musiikki
Annika Grof: Liikkumavara

Jouko aaltonen: Tunteiden temppelit
Elina Kivihalme: Tuntematon emäntä
Amir Escandari: Tuulensieppaajat - Jussi - paras kuvaus
Gudjon Ragnarsson: Tytöt-pidetään pallo!

Anna Eriksson: W

Juho-Pekka Tanskanen: Waiting for Barcelona

Aleksi Puranen:: Wheels of Freedom

Olli Vuokka & Lauri Moilanen: Viikinki