01.11.2022 | Helsinki Film Festival

POHJOISMAIDEN NEUVOSTON VUODEN 2022 ELOKUVAPALKINNON VOITTAJA ON ISLANTILAINEN LAMB

Pohjoismaiden neuvoston tämänvuotisen elokuvapalkinnon saa islantilainen elokuva LAMB, jonka on ohjannut Valdimar Jóhannsson.

Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2022 elokuvapalkinto on myönnetty islantilaiselle elokuvalle LAMB, jonka on ohjannut Valdimar Jóhannsson. Käsikirjoittajina toimivat Valdimar Jóhannsson ja Sjón ja tuottajina Hrönn Kristinsdóttir ja Sara Nassim. Palkinnonsaaja julkistettiin Pohjoismaiden neuvoston syysistunnon yhteydessä Helsingissä tiistaina 1. marraskuuta.

Pohjoismaisen juryn (Heidi Hilarius-Kalkau Philipsen/Tanska, Mikaela Westerlund/Suomi, Jóna Finnsdóttir/Islanti, Inger Merete Hobbelstad/Norja, Emma Gray-Munthe/Ruotsi) perustelut:

Ohjaaja luo Lamb-elokuvassa ainutlaatuisen tarinan menetyksestä, surusta ja kauhusta.
Tämä hyvin omintakeinen tarina tarkastelee klassisia aiheita: ihmisen ja luontoäidin vuorovaikutusta
sekä luonnonvoimien uhmaamisen seurauksia. Lisäksi se käsittelee vanhemmuuden
kauneutta ja raadollisuutta sekä äärimmäisiä toimia, joihin ihminen saattaa ryhtyä suojellakseen
oikeutetuksi katsomaansa onnea.

Elokuva tarjoaa häiritsevän ja omaperäisen katselukokemuksen. Siinä hyödynnetään hyvin
tehokkaasti eläinten herkkyyttä pienimmillekin ympäristön poikkeamille ja luodaan siten vaikutelmaa
piilevästä uhasta. Tätä korostavat suurenmoisesti tarkkaavainen mutta silti
huomaamaton kameratyöskentely sekä aavemainen äänimaailma.
Harvalukuisten mutta merkityksellisten elementtien osuva käyttö tuottaa herkeämättömän
pelon tunteen ja luo siten visuaalisesti tehokkaan ja tiheätunnelmaisen kerrontaelämyksen.
Lamb on Valdimar Jóhannssonilta vaikuttava näyttö esikoisohjaajana.

LAMB sai tiistai-iltana Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon, joka on Pohjois-Euroopan tavoitelluimpia elokuvapalkintoja. Samalla LAMB liittyi vahvojen pohjoismaisten voittajien ja klassikoiden joukkoon, jossa ovat ennestään muun muassa seuraavat elokuvat: PAKO (2021), LOUDER THAN BOMBS (2016), JAHTI (2013), PLAY (2012), ANTICHRIST (2009), SINÄ ELÄVÄ (2008) ja MIES VAILLA MENNEISYYTTÄ (2002).

Yhteensä 300 000 Tanskan kruunun (noin 40 000 euron) suuruinen Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto jaetaan tasan käsikirjoittajan, ohjaajan ja tuottajan kesken. Näin korostetaan sitä, että elokuva on taiteenlajina näiden kolmen päätoimijan tiiviin yhteistyön tulos.

LAMB-elokuvan pääosissa ovat Noomi Rapace ja Hilmir Snær Guðnason, ja sen on käsikirjoittanut tunnettu islantilaiskirjailija Sjón yhdessä ohjaaja Valdimar Jóhannssonin kanssa. LAMB sai maailmanensi-iltansa Cannesin Un Certain Regard -sarjassa vuonna 2021 ja voitti sen Prize of Originality -palkinnon. Vuonna 2022 se sai Islannissa jopa 12 Edda-elokuvapalkintoa.

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon ovat viimeksi saaneet Jonas Poher Rasmussenin PAKO (2021), Dag Johan Haugerudin BEWARE OF CHILDREN (2020) ja May el-Toukhyn QUEEN OF HEARTS (2019).

Lisätietoja:

,https://nordiskfilmogtvfond.com/

https://www.instagram.com /nordiskfilmogtvfond

Mediakontakti: Jorma Akkanen, Pohjoismaiden Neuvoston Elokuvapalkinto 2022 -tiedotus / Suomi  050 567 1888, akkanenjlv@gmail.com

LAMB

SYNOPSIS

Lamb on yliluonnollinen draama islantilaisesta pariskunnasta, joka asuu lammaslaumoineen kauniilla mutta syrjäisellä maatilalla. Kun he löytävät mailtaan salamyhkäisen vastasyntyneen, he päättävät pitää sen ja kasvattaa omanaan. Tämä yllättävä tapahtuma ja mahdollisuus perheellistymiseen tuottaa parille paljon iloa, kunnes se lopulta tuhoaa heidät.

KÄSIKIRJOITTAJA SJÓN

Sigurjón Birgir Sigurðsson (taiteilijanimeltään Sjón, s. 1962) on islantilainen runoilija, romaanikirjailija, sanoittaja ja käsikirjoittaja. Viimeksi hän on käsikirjoittanut Valdimar Jóhannssonin Lamb-elokuvan, joka sai maailmanensi-iltansa Cannesin Un Certain Regard -sarjassa vuonna 2021, sekä yhdysvaltalaisen kassamagneetin The Northman yhdessä ohjaaja Robert Eggersin kanssa.
Parhaillaan Sjón työstää Hamletin elokuvasovitusta Ali Abbasin (Holy Spider, Raja) kanssa.
Vuonna 2001 Sjón, Lars von Trier ja Björk saivat jaetun Oscar-ehdokkuuden Dancer in the Dark -elokuvaan kirjoittamistaan lyriikoista. Sjón on ollut elokuvaharrastaja jo pienestä pitäen ja toiminut myös Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon palkintolautakunnan jäsenenä. Sjónin romaanit ja runokokoelmat ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2002 kirjallisuuspalkinnon romaanista Skugga-Baldur.

KÄSIKIRJOITTAJA JA OHJAAJA VALDIMAR JÓHANNSSON
Valdimar Jóhannsson (s. 1978) on työskennellyt Islannin elokuvateollisuudessa jo 20 vuotta ja ollut keskeinen hahmo sekä islantilaisten elokuvien että laajempien yhteistuotantojen tekijätiimeissä. Hän suoritti tohtoriohjelman Béla Tarrin Filmfactoryssa Sarajevossa, jossa häntä mentoroivat muiden muassa Tilda Swinton, Gus Van Sant ja Carlos Reygadas.
Muutaman lyhytelokuvan jälkeen hän ohjasi pitkän esikoisfiktionsa Lamb, joka voitti Cannesin Un Certain Regard -sarjan Prize of Originality -palkinnon. Elokuva oli myös Islannin Oscar-ehdokkaana vuonna 2022.

TUOTTAJA HRÖNN KRISTINSDÓTTIR
Hrönn Kristinsdóttir on syntynyt Reykjavíkissa, Islannissa, ja on Go to Sheep -tuotantoyhtiön omistaja ja toimitusjohtaja. Hrönn opiskeli kirjallisuutta ja teatteritutkimusta Freie Universität Berlinissä sekä Columbia College Hollywoodissa. Hän on toiminut linjatuottajana useissa tuotannoista, kuten Verisiteet-elokuvassa ja Kallion arvoitus -sarjassa. Hänen omista tuotannoistaan voidaan mainita Guðrún Ragnarsdóttirin Summer Children sekä Valdimar Jóhannssonin useita palkintoja kahminut Lamb.

Hrönn Kristinsdóttir on Women in Film and Television Internationalin (WIFT) Islannin-osaston perustajajäseniä ja toiminut myös Pohjoismaiden neuvosto elokuvapalkinnon palkintolautakunnassa vuosina 2005–2007.

TUOTTAJA SARA NASSIM
Islannissa syntyneen Sara Nassimin äiti on islantilainen ja isä persialainen.
Hän suoritti taiteen maisterin tutkinnon American Film Institutessa Los Angelesissa ja on toiminut elokuvateollisuudessa useissa tehtävissä, kuten tuotantokoordinaattorina HBO:n Game of Thronesin Islannin-yksikössä ja Darren Aronofskyn Noah-elokuvassa sekä linjatuottajana islantilaisissa Heartstone- ja Milk County -elokuvissa. Sara Nassim on tuottanut Valdimar Jóhannssonin esikoisfiktion Lamb, joka sai maailmanensi-iltansa Cannesin Un Certain Regard -sarjassa vuonna 2021. Vuonna 2018 hän sai Grammy-ehdokkuuden tuottamastaan Tierra Whackin musiikkivideosta Mumbo Jumbo.

TUOTANTOTIEDOT

Alkuperäisnimi: Dýrið

Ohjaaja: Valdimar Jóhannsson

Käsikirjoittajat: Valdimar Jóhannsson, Sjón