15.09.2022 | Elävän kuvan keskus ELKE ry

Vesa-Matti Loirille kunniatuoli Cinema Orioniin

Kunniatuoli paljastetaan Cinema Orionissa sunnuntaina 9.10. klo 15. Tilaisuuden päätteeksi järjestetään ilmaisnäytös elokuvasta JON (1983), joka oli Loirin oma suosikki elokuvistaan.

Elokuussa edesmennyt Vesa-Matti Loiri saa oman kunniatuolin Cinema Orioniin. Tuoli paljastetaan sunnuntaina 9.10. klo 15 alkavassa tilaisuudessa. Tuolin luovutuksen jälkeen ilmaisnäytöksessä nähdään Loirin oma suosikki elokuvistaan, Jon (Jaakko Pyhälä, 1983).

Vesa-Matti Loiri teki läpimurtonsa 17-vuotiaana Mikko Niskasen mestarillisessa esikoisohjauksessa Pojat (1962), 21-vuotiaana teatterissa Kalle Holmbergin ohjauksessa Lapualaisooppera (1966), 23-vuotiaana tv-ohjelmassa Jatkoaika (1967-69) ja viimeistään 33-vuotiaana musiikissa Eino Leino (1978).

Loiri oli multilahjakkuus, joka hallitsi niin taiteen ja viihteen eri sektorit kuin lukuisat urheilun ja seurapelien muodotkin. Hyvä esimerkki on vuosi 1982, jolloin hän esiintyi yhtä vakuuttavasti Kalevalan Ilmarisena (Rauta-aika), Arto Paasilinnan surullisen hahmon ritarina (Ulvova mylläri) kuin muistinsa menettäneenä Uuno Turhapurona (Uuno Turhapuro menettää muistinsa).

Pojat-elokuvan läpimurtoroolin ohella Loirin draamarooleista vahvimmin mieleen ovat juurtuneet ravistelevat sivuroolit, joista kunniatuolin luovutuksen yhteydessä nähtävä Jaakko Pyhälän Jon on oiva esimerkki. Loirin roolihahmo on Öljys-Heikki, alkoholisoitunut entinen toimittaja, joka sortuu epätoivoisin tekoihin saadakseen päivittäisen olutannoksensa.

JON, su 9.10. klo 15.30 (liput 0€): https://cinemaorion.fi/elokuvat/vesa-matti-loirin-muistonaytos-jon/

Omat elämänohjeet itselleni ovat suvaitsevaisuus, toisten huomioon ottaminen ja oman egon poistaminen.” - Vesa-Matti Loiri (18.8.2015)

Lisätietoja antavat:

Minna Nurmi / Teatteripäällikkö, Minna Nurmi, minna@cinemaorion.fi, 050 376 6338

Saija Holm / Tiedottaja, Cinema Orion / tiedotus@cinemaorion.fi / 050 355 82 74

www.cinemaorion.fi