01.09.2022 | Helsinki Film Festival

Pamela Tolan, Selma Vilhusen, Katja Gauriloffin ja Arto Halosen uudet elokuvat esillä Finnish Film Affairissa

Elokuva-alan kansainvälinen ammattilaistapahtuma ja vientifoorumi Finnish Film Affair on julkistanut ohjelmistonsa. Akkreditaatio on auki 15.9. asti.

Osana HIFF – Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaalia järjestettävä Finnish Film Affair tuo Suomeen elokuva-alan merkittävimmät kansainväliset ostajat, toimittajat ja festivaalit jo 11. kerran 21.-23.9.2022. Tapahtuman pitchauspäivässä esitellään liki 30 kehitteillä tai tuotannossa olevaa pohjoismaista elokuvaa ja neljä kehittelyvaiheessa olevaa sarjaprojektia.

Finnish Film Affairin osallistujat saavat ainutlaatuisen ensisilmäyksen muun muassa Katja Gauriloffin  koltansaamenkieliseen fiktioelokuvaan Je’vida, Pamela Tolan uutuuskomediaan Järjettömän paska idea sekä Selma Vilhusen Neljä pientä aikuista -elokuvaan. Kotimaista perhe-elokuvaosaamista edustavat muun muassa Arto Halosen Antero Varovainen ja Onnenkivi, Juice Leskisen kirjoihin perustuva Räkä ja Roiskis -filmatisointi (ohj. Teemu Nikki) sekä suositun Niko - lentäjän poika -animaation uusi jatko-osa, Niko ja myrskyporot (ohj. Kari Juusonen & Jørgen Lerdam). Dokumenttisarjassa pitchataan muun muassa suomalaiseen start up -maailmaan sijoittuva Start Me Up (ohj. Helena Hyvärinen) sekä suomalaisukrainalaisen Lukas Stasevskijn esikoisdokumentti My Ukraine. Kehittelyvaiheessa esiteltäviä elokuvia ovat muun muassa Miia Tervon Ohjus sekä Hevireissun jatko-osa Heavy Trip: Harder, Faster, Louder (ohj. Jukka Vidgren ja Juuso Laatio).

Uusia pohjoismaisia kykyjä esille tuovassa Nordic Selection -sarjassa esitellään projekti jokaisesta Pohjoismaasta, ensimmäisen tai toisen pitkän elokuvan ohjaajilta. Esimerkiksi Norjasta esitellään kauhudraama Handling the Undead (ohj. Thea Hvistendahl), jonka pääosissa nähdään The Worst Person in the World -hittielokuvassa loistaneet Renate Reinsve ja Anders Danielsen Lie. Elokuva pohjautuu Ystävät hämärän jälkeen -kirjasta tunnetun John Ajvide Lindqvistin teokseen Kuinka kuolleita käsitellään. Suomen edustajana sarjassa on Kaisa El Ramlyn odotettu esikoiselokuva Pakoja & haaveita.

Projektit kilpailevat kolmesta palkinnosta, joiden sponsoreina toimivat Suomen Elokuvasäätiö, AVEK ja Konstsamfundet. Konstsamfundet tukee myös Nordic Selection -sarjaa. Tänä vuonna pitchauspäivässä nähdään lavalla myös kotimaisia tv-draaman tekijöitä yhteistyössä Yle Draaman, Svenska Yle Draman ja Elisa Viihteen kanssa.

Valtava suosio kansainvälisten vieraiden keskuudessa

Tapahtuma houkuttelee Helsinkiin kolmen päivän ajaksi vieraita muun muassa Netflixiltä, Cannesin, Venetsian ja Berliinin elokuvafestivaaleilta sekä elokuva-alan tärkeimmästä kansainvälisestä julkaisusta, yhdysvaltalaisesta Varietysta. Yhteistyössä German Filmsin kanssa Suomeen saapuu yhteistuotannoista kiinnostuneita saksalaisia tuottajia.

Yhteensä tapahtumaan osallistuu noin 400 ammattilaista, joista yli 100 tulee Suomen ulkopuolelta. “Kansainvälisten elokuva-alan yritysten kiinnostus Suomeen on kasvanut vuosi vuodelta ja on ollut tänä vuonna valtavaa. On upeaa päästä esittelemään Helsinkiä ja kotimaista alaa näin hienolle joukolle vieraita, etenkin niin kiireisenä ja kilpailtuna ajankohtana kuin syyskuussa”, ohjelmapäällikkö Maria Pirkkalainen sanoo.

Akkreditointi nyt auki

Finnish Film Affairin kaikki ohjelma toteutetaan englanniksi ja lipunmyynti on nyt auki audiovisuaalisen alan ammattilaisille 15.9. saakka. Media-akkreditoinnista kiinnostuneet voivat olla yhteydessä R&A:n tiedottaja Sanna-Maria Nikulaan 5.9. mennessä.

Tutustu ohjelmistoon: https://hiff.fi/finnishfilmaffair/

Lisätietoja:

Maria Pirkkalainen, Ohjelmapäällikkö, Finnish Film Affair & Nordic Flair, maria@hiff.fi

Sanna-Maria Nikula, Tiedottaja, R&A, sanna-maria@hiff.fi, +358406319224

Pressikuvat: