09.06.2022 | Helsinki Film Festival

35. Rakkautta & Anarkiaa tuo maailman festivaalien huiput valkokankaille

Suomen suurin ja kaunein elokuvafestivaali Rakkautta & Anarkiaa palaa täydellä liekillä syyskuussa. Jo 35. kerran järjestettävän R&A:n ensimmäiset paljastukset tulevat maailman kärkifestivaaleilta.

Rakkautta & Anarkiaa sytyttää syksyn vuoden odotetuimmilla elokuvilla. Festivaalilla Suomen ensi-iltansa saavien elokuvien kärkeen kuuluu Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen karhun voittanut ALCARRÀS. Ohjaaja Carla Simónin maanläheinen ja värikäs elokuva kertoo katalonialaisen pikkukylän viljelijäperheestä, jonka elämä mullistuu, kun perhetilan ylle lankeaa häädön uhka. Alcarràs tulee elokuvateattereihin festivaalin jälkeen Cinemansen levittämänä.

Uusia kotimaisia huipputekijöitä esitellään kahdessa Suomen ensi-illassa. Mercedes Bentso -dokkarin Ei koskaan enää (R&A 2018) ohjanneen Aino Sunin visuaalisesti henkeäsalpaava esikoisfiktio SYDÄNPETO kertoo 17-vuotiaasta räppäri Elinasta (ilmiömäinen Elsi Sloan), joka muuttaa ätinsä kanssa Ranskaan ja rakastuu epätoivoisesti uuteen sisarpuoleensa. Kotimaisen elokuvan juhlan kruunaa Mikko Myllylahden Cannes-voittaja METSURIN TARINA, joka on R&A:n kotimainen gaalaelokuva. B-Plan Distribution tuo Metsurin tarinan teattereihin 7.10. ja Sydänpedon 4.11.

Kansainvälisen elokuvan huipputapauksiin lukeutuu ohjaaja Oliver Stonen paluu yhdelle historian kohutuimmista rikospaikoista dokumenttielokuvassa JFK REVISITED. Itävallan kauhukakara Ulrich Seidlin RIMINI saattelee katsojansa eläkeparatiisiin elostelevan iskelmälaulajan siivellä. Valdimar Jóhanssonin elokuvassa LAMB maanviljelijä Maria (Noomi Rapace) saa mahdollisuuden äitiyteen, kun hänen lampaalleen syntyy ihmisvartaloinen karitsa.

R&A omistaa ohjelmistostaan sarjan Ukrainaa käsitteleville elokuville. Sarjassa nähdään muun muassa Sundancessa palkittu sydäntäraastava dokumenttielokuva SIRPALEIDEN TALO (A House Made of Splinters, ohj. Simon Lereng Wilmont), joka kertoo sodan varjossa toimivan orpokodin yrityksistä luoda lapsille taianomaisen turvallinen tila. Toinen sarjaan jo valittu elokuva on Maryna Er Gorbachin piinaava Donbassin alueelle sijoittuva draama KLONDIKE.

Vuoden 2022 R&A-taiteilija on Tiitu Takalo, jonka kynäilemät hahmot seikkailevat nyt R&A:n julisteessa ja nettisivuilla. 35. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin ohjelmisto julkistetaan syyskuussa. Lisää paljastuksia on luvassa kesän aikana festivaalin nettisivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Lisätiedot, kuvat ja haastattelupyynnöt:
Tiedottaja Janne Sundqvist
janne@hiff.fi