19.04.2022 | Helsinki Cine Aasia

Helsinki Cine Aasia -festivaalin 10. juhlavuoden ohjelmisto julki

Kymmenettä kertaa järjestettävä Helsinki Cine Aasia -festivaali tuo jälleen nähtäville kattauksen tuoreita uutuuksia Itä- ja Kaakkois-Aasiasta. 20 elokuvan ohjelmisto kattaa alueen.

Ohjelmisto sisältää elokuvia niin Koreasta ja Japanista kuin täällä vähemmän tunnetuistakin elokuvamaista, kuten Filippiinit ja Kambodža. Useat festivaalin elokuvat ovat kiertäneet kansainvälisillä festivaaleilla ja tulleet palkituiksi. Avajaiselokuvana nähdään thaimaalainen Anatomy of Time (2021). Festivaalin ohjelmistossa nähdään yhteensä 20 elokuvaa kahdeksasta eri maasta.

Tuttuja tekijöitä
Japanilaisohjaaja Ogigami Naokon uusin elokuva Riverside Mukolitta (2021) on yksi festivaalin japanilaisohjelmistosta. Vuoden 2006 elokuva Ruokala Lokki nosti Ogigamin suomalaisten tietoisuuteen, kun hän sijoitti elokuvansa tapahtumat Helsingin Punavuoressa sijaitsevaan ravintolaan. Luova naisohjaaja on sittemmin tullut monille tutuksi omintakeisista henkilöhahmoistaan ja vieraillut Suomessa viimeksi vuonna 2019 Kino Reginan yhteistyössä Helsinki Cine Aasian kanssa järjestämän retrospektiivin yhteydessä. Myös viime vuonna Elävän kuvan keskus ELKE ry:n kanssa yhteistyössä järjestetyillä loppuunmyydyillä Kissapäivillä Cinema Orionissa nähtiin ohjaajan teos Rent-a-Cat vuodelta 2012.

Niinikään vuoden 2018 Helsinki Cine Aasiassa avajaiselokuvan The Seen and Unseen (2017) yhteydessä vierailleen indonesialaisohjaaja Kamila Andinin kaksi viimeisintä elokuvaa nähdään toukokuussa Helsingissä. Nuoren tytön elämänvalintoja kuvaava Yuni vuodelta 2021 palkittiin Toronton elokuvajuhlilla ohjaajavisiota painottavalla Platform-palkinnolla. Indonesian historian eri vaiheisiin linkittyvä vaikuttava naistarina Before, Now & Then (Nana, 2022) puolestaan sai ensi-iltansa vuoden 2022 Berlinalen pääkilpasarjassa.

Erilainen äitienpäivä
Tämän vuoden ohjelmistossa nähdään kahdeksan naisohjaajien teosta. Tarjolla on myös perinteisestä äitienpäivästä poikkeavaa ohjelmistoa elokuvien The Apartment with Two Women (2021, Etelä-Korea) ja Spring Tide (2019, Kiina) saattelemana. Kummassakin elokuvassa käsitellään tulehtunutta äiti-tytärsuhdetta ja ne ovatkin nähtävillä tulevana äitienpäivänä sunnuntaina 8.5. Cinema Orionissa perätysten.

Ennakkolipunmyynti käynnistyy torstaina 21.4.2022.
Sarjalippujen ja yksittäisten näytösten ennakkomyynti käynnistyy festivaalin verkkosivuilla ensi torstaina. Festivaalin ajan lippuja voi myös ostaa kyseisen päivän esitysteattereista 30 minuuttia ennen päivän ensimmäisen näytöksen alkua aina päivän viimeisen näytöksen alkamiseen saakka. Yksittäislipun hinta on 11 euroa ja viiden lipun sarjalippupaketti maksaa 45 euroa. Vauvakinonäytöksen lippu on 9 euroa.

Koko festivaalin ohjelmisto löytyy osoitteesta: https://helsinkicineaasia.fi/ohjelmisto/

Festivaali järjestetään Helsingin Kino Reginassa, Finnkino Kinopalatsissa ja Cinema Orionissa 5.-8. toukokuuta.

Lisätiedot:
Joonas Koivula, tiedottaja
tiedotus@helsinkicineaasia.fi

The program for the 10 year celebration of Helsinki Cine Aasia is out

Celebrating its 10th anniversary the Helsinki Cine Aasia festival will once again present a selection of the latest films from East and South-East Asia. Along with better known film countries like Korea and Japan, the program also includes films from countries like the Philippines and Cambodia. Many of the festival’s films have been seen at international festivals and have received awards. The opening film is Anatomy of Time (2021) from Thailand, and altogether the program includes 20 films from eight different countries.

Familiar filmmakers

Japanese film director Ogigami Naoko’s newest film Riverside Mukolitta comes to Helsinki Cine Aasia in May. Ogigami became well known to the Finnish audiences with her film Kamome shokud? (2006) which was shot in a restaurant at Punavuori, Helsinki where the story was also set. Ogigami has since become known for the unique characters in her stories. Her latest visit to Finland was in 2019 during the retrospective of her works at Kino Regina, which was organized as a collaboration with Helsinki Cine Aasia. Her film Rent-a-Cat (2012) was screened to a sold out audience at Cinema Orion’s Cat Film Day back in 2021.

Helsinki Cine Aasia hosted Indonesian filmmaker Kamila Andini back in 2018 with her film The Seen and Unseen (2017) as the opening film. This year’s program includes two films from her. Yuni (2021) portrays the difficult choises of a young girl moving towards adulthood, and the film was awarded at Toronto International Film Festival with the Platform Prize. Before, Now & Then (Nana, 2022) had its premiere at Berlinale’s main Competition Series, and paints an impressive portrait of woman whose story is intertwined with the history of Indonesia.

Not your typical Mother’s Day

This year’s program includes eight films from female filmmakers. The upcoming Mother’s Day offers a double feature at Cinema Orion on May 8th with films Apartment with Two Women (2021, Korea) and Spring Tide (2019, China). Both films follow a story of very complicated mother-daughter relationships.

Ticket sale starts on Thursday April 21st

Screening passes and single tickets can be bought at the festival’s website from next Thursday. During the festival, tickets are also available at our screening theaters: Kino Regina, Finnkino Kinopalatsi and Cinema Orion. The ticket booth will open 30 minutes before the first screening of the day at the theater in question and stays open until the beginning of the last screening of the day. Single tickets cost 11 euros. Screening pass (5 tickets) 45 euros. Parent & baby screening ticket is 9 euros.

Full program: https://helsinkicineaasia.fi/en/ohjelmisto/

Helsinki Cine Aasia from May 5th until May 8th will be held at Kino Regina, Finnkino Kinopalatsi and Cinema Orion.

More information:
Joonas Koivula, publicist