07.02.2022 | Blue Sea Film Festival

28. kansainvälinen Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailu tulee jälleen!

Raumalla kilpaillaan "silakka-oskareista" elokuvajuhlien aikaan 18.8.-21.8.2022.

Blue Sea Film Festival on avannut ilmoittautumisen Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailuun ammattilaisille, amatööreille kuin opiskelijoillekin. Kilpailusarjoihin valitut elokuvat esitetään Rauman 29. Sinisen meren elokuvajuhlilla 18.–21.8.2022 kansainväliselle jurylle ja festivaaliyleisölle. Raati palkitsee parhaat elokuvat rahapalkinnolla. Koko kilpailun parhaalle elokuvalle myönnetään rahapalkinnon lisäksi keraaminen veistos Golden Baltic Herring. Takavuosien voittajat ovat nimenneet pystin ”Silakka-Oscariksi”. Myös yleisöllä on mahdollisuus äänestää omaa suosikkia ja voittaa elokuva-aiheisia palkintoja.

Baltic Herring -kilpailutöiden on perinteisesti oltava merellisiä tai niissä on oltava veteen liittyvä teema. Kilpailu on avoin Itämeren maiden ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös Islannin elokuvantekijöille. Kilpailutöiden maksimi pituus on 30 minuuttia. Osallistuminen tapahtuu Short Film Depotin kautta ja kilpailuun valitut lyhytelokuvat julkistetaan 5.8.2022.

Baltic Herring -lyhytelokuvakilpailun kansainvälinen raati 2022 julkistetaan myöhemmin. Kilpailuraadin koordinaattorina alusta alkaen toiminut Tarmo Hotanen toivottaa sydämellisesti islantilaiset mukaan Baltic Herring -perheeseen. Islantilaiset elokuvat ja televisiosarjat ovat ilahduttaneet viime vuosina maailman laajuisesti. Hotanen tähdentää myös, että onhan Itämeren alueen ulkopuolelta kilpailuun hyväksytty jo Norjakin, joten – tervetuloa Islanti!

”Baltic Herring-lyhytelokuvakilpailu kertoo Blue Sea Film Festivalin luonteesta: elokuvataiteen koko kirjo pääsee esille!  Lyhytelokuvat jäävät usein huomaamatta, vaikka ne ovat monesti todellisia elokuvahelmiä. Kilpailuelokuvat kertovat myös aina mitä elokuvataiteessa tapahtuu, uusia tekniikoita, näkökulmia, aiheita ym.  Baltic Herring -kilpailu on ollut monen elokuvantekijän ponnahduslauta. Toivottavasti vuonna 2022 Blue Sea Film Festival saa esittää suuren määrän lyhyitä elokuvahelmiä Itämeren maista!”

Rauman elokuvakerho ry:n puheenjohtaja Merja Valkoja

Tarmo Hotanen