06.12.2021 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Ikuiseen rauhaan - elokuvan ohjaaja Ville Suhoselle Sadankomitean rauhanpalkinto

Vuoden 2021 palkinnolla halutaan lisätä asevelvollisuuskeskustelun näkyvyyttä ja tuoda esiin taiteen roolia rauhantyössä.

Rauhanjärjestö Sadankomitea myönsi tämän vuoden rauhanpalkintonsa elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja ja kirjailija Ville Suhoselle. Rauhanpalkinto on jaettu vuodesta 1978 alkaen merkittävän rauhantyön tunnustuksena. Suhonen käsikirjoitti ja ohjasi dokumenttielokuvan Ikuiseen rauhaan (2021) aseistakieltäytyjä Arndt Pekurisesta.

Arndt Pekurinen (1905-1941) puhui väkivallattomuuden, aseistakieltäytymisen ja rauhan puolesta. Pekurisen pasifismin merkitys oli huomattava: hän sai tukea kansainväliseltä rauhanliikkeeltä, tuli Suomen oman rauhanliikeen kasvoksi ja kävi sitkeästi vuosia kestänyttä oikeustaistelua, jonka seurauksena Suomeen säädettiin maan ensimmäinen siviilipalveluslaki (1931), niin kutsuttu Lex Pekurinen.

Hänen maailmankatsomuksensa törmäsi Suomessa aikakauden nationalistiseen ja militaristiseen ilmapiiriin, jossa häntä pidettiin petturina ja maskuliinisuuden irvikuvana. Vakaumuksensa takia Pekurinen ei tarttunut aseisiin sodan aikana ja lopulta hänet teloitettiin maanmiestensä toimesta 5.11.1941.

Dokumentti Ikuiseen rauhaan on universaali ja ajaton kertomus mielipiteidensä vuoksi vainotusta ihmisestä. Samalla se on kuvaus nuoren itsenäisen Suomen heikosta sietokyvystä toisinajattelijoita kohtaan.

Suhonen on kirjoittanut ja ohjannut urallaan yli 30 elokuvaa. Palkittuihin elokuviin kuuluu mm. Martta Koskisesta kertova Ompelijatar (2015) ja luontodokumentti Metsän tarina (2012).

“On ilahduttavaa kuulla tulleensa palkituksi tällaisella pitkien perinteiden kunnianosoituksella. Samalla olen kuitenkin hyvin nöyränä sen edessä: rauhanpalkinto on jo nimenä jotain valtavan tärkeää ja velvoittavaa. Siinä mielessä tämä palkinto kuuluisi erityisen hyvin itse Arndt Pekuriselle. Minä toimin vain viestinviejänä”, kommentoi Suhonen Sadankomitean tiedotteessa.

Lisätietoja:

Sadankomitean tiedote:

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=uvhcllOHQ4I

Facebook:? https://www.facebook.com/Ikuiseenrauhaan
Instagram: https://www.instagram.com/ikuiseen_rauhaan/

Ville Suhonen:? IKUISEEN RAUHAAN? (Suomi 2021) -K7- 80 min.

Ohjaus & käsikirjoitus: Ville Suhonen

Kuvaus: Marita Hällförs, Juice Huhtala

Leikkaus: Antti Tuomikoski

Musiikki: Lau Nau

Äänisuunnittelu: Pietari Koskinen

Tuottajat: Joonas Berghäll ja Satu Majava / Oktober Oy

Levitys: Pirkanmaan elokuvakeskus

Elokuvan ääninäyttelijöinä ovat Joonas Saartamo, Vilma Melasniemi, Elena Leeve, Olavi Uusivirta, Lauri Tilkanen, Hannu-Pekka Björkman, Taisto Oksanen, Olli Uosukainen ja Nicklas Wancke.

LISÄTIETOA JA PRESSIKUVIA

login: press