01.07.2021 | Helsinki Film Festival

VUODEN 2021 POHJOISMAIDEN NEUVOSTON ELOKUVAPALKINTO EHDOKKAAT JULKISTETAAN NORJAN HAUGESUNDISSA

Ehdolle valitut viisi elokuvaa julkistetaan 24.8.2021

Nordisk Film & TV Fondin Pohjoismaiden neuvoston puolesta hallinnoiman merkittävän pohjoismaisen elokuvapalkinnon julkistamistilaisuus järjestetään jo viidettä kertaa yhteistyössä Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien kanssa Norjassa.

Viisi ehdolle valittua elokuvaa julkistetaan New Nordic Films –myyntitapahtuman (24.-27.8.) avauspäivänä. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti sekä paikan päällä että verkon välityksellä, jotta myös ne alan ammattilaiset, jotka eivät pääse Haugesundiin koronapandemian takia, pääsevät osallistumaan.

49. kertaa pidettävät elokuvajuhlat järjestetään suunnitellusti 21.-27.8.2021 fyysisenä tapah-tumana. Tapahtumassa noudatetaan erityisen korkeaa hygieniastandardia sekä sosiaalista etäisyyttä ja osallistujamääriä koskevia rajoituksia.

Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien johtaja Tone Hardersen kertoo: ”Iloitsen siitä, että saimme kunnian järjestää Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon julkistamistilaisuuden jo viidettä kertaa Haugesundissa tänäkin jälleen kerran poikkeuksellisena vuonna. On hienoa, että pystymme juhlistamaan pohjoismaista elokuvaa tavalla, joka mahdollistaa fyysisen läsnäolon, ja odotamme innolla sitä, että pääsemme ottamaan ehdokkaat ja heidän elokuvansa vastaan turvallisessa juhlatilaisuudessa Haugesundissa, Jatkamme perinnettä järjestämällä myös pohjoismaisen vastaanoton, jossa esitämme kaikki ehdolle asetetut elokuvat julkistamista seuraavana päivänä.”

Nordisk Film & TV Fondin toimitusjohtaja Liselott Forsman kertoo: ”Viime vuonna minulla oli onni vierailla kauniissa Haugesundin kaupungissa pitkän koronapandemiaan liittyneen etä-työjakson päätteeksi, juuri ennen pandemian toista aaltoa. Elokuvajuhlien tunnelma oli hyvin lämmin ja inspiroiva, ja myös varsin rento, kaikkien turvatoimien vaikutuksesta. Tapaamiset ehdokkaiden kanssa ulkotiloissa olivat ikimuistoisia, kuten olivat myös heidän yksityiset elo-kuvaesittelynsä lavalla. Tämän vuoden julkistamistilaisuudessa esittelemme viisi hyvin kiin-nostavaa finalistia ja kiitos turvallisempien aikojen meillä on enemmän mahdollisuuksia jär-jestää tekijävetoisia keskusteluja yhteispohjoismaisesta näkökulmasta.”

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto on Pohjoismaiden arvostetuin elokuvapalkinto. Se jaetaan vuosittain elokuvalle, joka edustaa merkittävällä tavalla pohjoismaista kulttuuria ja visiota. Yhteensä 300 000 Tanskan kruunun (noin 40 000 euron) suuruinen palkinto jaetaan tasan elokuvan käsikirjoittajan, ohjaajan ja tuottajan kesken.

Ehdokkaiksi valituilta edellytetään, että ne ovat pohjoismaista tuotantoa ja olleet jakelussa tai saaneet ensi-iltansa 1.7.2020 ja 30.6.2021 välisenä aikana.

Kunkin Pohjoismaan ehdokaselokuvasta päättää kansallinen palkintolautakunta.

Palkintolautakuntien jäsenet ovat tänä vuonna seuraavat:

-Islannissa: Jóna Finnsdóttir, Guðrún Helga Jónasdóttir ja Björn Þór Vilhjálmsson

-Norjassa: Inger Merete Hobbelstad, Emilio Sanhueza ja Anne Gjelsvik

-Ruotsissa: Emma Gray-Munthe, Caroline Cowan ja Gunnar Bergdahl

-Suomessa: Mikaela Westerlund, Kalle Kinnunen ja Kaisu Isto

-Tanskassa: Heidi Hilarius-Kaukau Philipsen, Jacob Ludvigsen ja Amalie Næsby Fick

Vuoden 2021 elokuvapalkinnon voittaja julkistetaan 2.11.2021 Kööpenhaminassa Pohjoismaiden neuvoston vuotuisen istunnon yhteydessä. Samanaikaisesti julkistetaan muut PN:n palkinnot: Kirjallisuuspalkinto, Lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinto, Musiikkipalkinto ja Ympäristöpalkinto.

Lisätietoja:

Jorma Akkanen, Pohjoismaiden neuvoston Elokuvapalkinto 2021 -tiedotus / SUOMI, 050 567 1888, akkanenjlv@gmail.com