23.06.2021 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Tytöt pidetään pallo! - elokuvan ensi-ilta 3.9.

Elokuva peliä suuremmista tunteista
HotDocs - festivaaleilla Torontossa keväällä maailman ensi-iltansa saaneen Tytöt- pidetään pallo! Suomen ensi-ilta on 3.9.2021.

Lehdistötiedote 23.6.2021

Pystymetsä Oy & Pirkanmaan elokuvakeskus

TYTÖT - PIDETÄÄN PALLO!

Elokuva peliä suuremmista tunteista

Tyttöjen koripallojoukkue kiistellyn valmentajansa vetämänä ajautuu konfliktiin lajiliiton kanssa, kun heitä ei päästetä pelaamaan poikia vastaan.Suurten tunteiden islantilaiselokuva johdattaa pohtimaan valmennuksen, urheilun tasa-arvon, mutta myös kasvatuksen vaikeita kysymyksiä.

Gudjon Ragnarsson: TYTÖT - PIDETÄÄN PALLO! (Raise the Bar- Hækkum rána, Islanti/Suomi 2021) -S-70 min

Elokuva peliä suuremmista tunteista.

Parhaissa urheiluelokuvissa ei ole väliä millä sarjatasolla pelataan tai millaisista rahasummista puhutaan. Kyse on tunteista, joita syvempiä ei olekaan: voittamisen puhtaasta hurmiosta ja tappion musertavista kyynelistä.

Guðjón Ragnarssonin ohjaamassa islantilaiselokuvassa Tytöt- pidetään pallo! pelataan esiteini-ikäisten tyttöjen koripalloa maassa, jossa naiskoripalloilu on ylipäänsä vasta hiljattain ollut nousussa. Pelin voittamista tärkeämmäksi tavoitteeksi nousee taistelu sukupuolten tasa-arvosta lajin piirissä.

Brynjar Karl Sigurðsson on eräänlainen valmentajan arkkityyppi: kova, mutta oikeudenmukainen, tunteella pelejä elävä ja lajilleen täysin omistautunut. Kun hänen seuransa ei hyväksynyt alle 10-vuotiaiden lasten jakamista kunnianhimoisuuden mukaan, hän vaihtoi joukkuetta.

Koripalloa hengittävä Sigurðsson näkee itsensä kasvattajana: lajissa kehittyminen auttaa tyttöjä myös elämässä. Elokuva antaa paljon tilaa tyttöjen omille näkemyksille ja moni heistä puhuukin voimaantumisesta sekä lisääntyneestä uskalluksesta.

Toisaalta treeneissä ei säästytä kyyneleiltä ja Sigurðssonin huutaminen, kiroilu ja ehdottomuus aiheuttavat skismaa joissain vanhemmissa. Lopulta tilanne eskaloituu konfliktiin lajiliiton kanssa, kun Sigurðsson ja hänelle uskollinen joukkue vaativat pääsyä poikien sarjaan. Kenen äänellä on väliä ja kuinka pitkällä sukupuolten tasa-arvo lopulta on?

Nuorten urheiluvalmennus on ollut laajasti otsikoissa Suomessakin. Tytöt- pidetään pallo! johdattaa pohtimaan vaikeitakin kysymyksiä valmennuskeinoista ja aikuisten vastuusta. Se muistuttaa myös, että lapsia koskevissa kysymyksissä ei saa unohtaa lasten omaa ääntä.

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=-z8r4yA5-BA

Mediakuvat ja lisäinfo: