18.06.2021 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Invible Demons Cannesin erikoissarjassa

SUOMALAISDOKUMENTTI VALITTU CANNESIN ERIKOISSARJAAN

Toinen katse Oy:n tuottama ja intialaisen Rahul Jainin ohjaama dokumenttielokuva Invisible Demons on valittu Cannesin elokuvajuhlien ohjelmistoon

SUOMALAISDOKUMENTTI VALITTU CANNESIN ERIKOISARJAAN

Toinen katse Oy:n tuottama ja intialaisen Rahul Jainin ohjaama dokumenttielokuva Invisible Demons on valittu Cannesin elokuvajuhlien ohjelmiston erityisnäytökseksi.

"CINEMA FOR THE CLIMATE"

A shocking documentary about pollution in New Delhi, India, and the "invisible demons" that are finest particles. Rahul Jain`s camera tries to breathe as it makes it´s way through this ecological hell, giving us both sometimes to see and something to think about"

Vaikuttavan kuvakerronnan ja tavallisten asukkaiden kokemusten kautta Rahul  Jain kuvaa taloudellisen kasvun, saasteiden ja ilmastonmuutoksen dramaattisia vaikutuksia kotikaupunkinsa Delhin asukkaiden elämään.

Elokuva seuraa maailman saastuneimman kaupungin vuodenkiertoa kevään tuskallisesta kuumuudesta syksyyn, jolloin ilmansaasteet pakottavat sulkemaan niin koulut kuin lentokentän. Ilma täytyy lähes näkymättömistä hiukkasista, joiden on arvioitu vaurioittaneen joka toisen delhiläisen lapsen keuhkoja.

Elokuvan päätuottaja on palkittu, pitkän linjan dokumenttituottaja Iikka Vehkalahti. Hän on myös yksi Invisible Demons -elokuvan käsikirjoittajista.  Elokuva on ensimmäinen suomalaistuotantoinen dokumenttielokuva Cannessa, joka valitsee ylipäätänsä ohjelmistoonsa hyvin harvoja dokumentteja.

Useita suomalaisia elokuvia kuvannut Tuomo Hutri on yksi kolmesta kuvaajasta. Läpi elokuvan kulkevan musiikin on säveltänyt harmonikkataiteilija ja säveltäjä Kimmo Pohjonen, ja mukana on ollut myös foley-taituri Heikki Kossi. Elokuvan on leikannut  RoughCutService -ryhmään kuuluva tunnustettu leikkaaja Yael Bitton Suomessa ja Ranskassa.

Elokuva on Suomen Elokuvasäätiön, Yleisradion ja AVEK:n tukema sekä Toinen katse oy:n ja saksalaisen MaJaDe:n yhteistuotanto. Elokuvan suurin rahoittaja on Participant Media Los Angelesista. Participant on tuottanut mm. Oscar-elokuvat Inconvenient Truth, Rome, Green Book ja American dream.

“Eläessäni etuoikeutettua lapsuutta en kommunikoinut paljonkaan ulkopuolisen ympäristön kanssa. Olin suurimman osa aikaa ilmastoiduissa sisätiloissa”, kertoo ohjaaja Rahul Jain. Hän opiskeli vuosia Yhdysvalloissa. “Kun palasin Delhiin ja näin muutoksen, päätin tehdä elokuvan. En vain tiennyt millaisen emotionaalisen saven löytäisin sitoakseni kaiken yhteen. Niinpä kuvasin paljon, yli 150 päivää”, kertoo Rahul Jain.

Vehkalahti oli tuottamassa myös Rahul Jainin edellistä elokuvaa Machines, joka on kiertänyt maailmaa lähes 200:lla festivaalilla ja palkittu mm. Sundancessa.

”Kun lähdimme tekemään Invisible Demonsia, tavoitteena oli saavuttaa festivaalien lisäksi suuri yleisö ennen kaikkea Intiassa, jossa laaja ympäristöliike on vasta syntymässä”, sanoo tuottaja Iikka Vehkalahti.

“Silti elokuva on monessa suhteessa kuin Machines. Siinä ei ole varsinaista päähenkilöä eikä narratiivista juonta. Se on vaikuttava visuaalinen matka todellisuuteen, joka ei jätä rauhaan köyhiä eikä rikkaita, vaikka jälkimmäiset yrittävät sitä torjua ilmastoinnilla ja koteihin sijoitetuilla ilmanpuhdistimilla”, sanoo Vehkalahti.

”Lopputulos on järisyttävä teos ilmastonmuutoksen seurauksista. Se kuvaa tulevaisuutta, jota me emme halua”, sanoo elokuvan Executive Producer Diane Wayerman Participant Mediasta.

Elokuva tulee Suomessa ensi-iltaan syksyllä 2021 ja sen levityksestä vastaa Pirkanmaan elokuvakeskus/Juha Elomäki

Lisätietoja:

Iikka Vehkalahti + 35840 5799450