18.06.2021 | Helsinki Film Festival

Finnish Film Affair juhlistaa ensimmäistä vuosikymmentään syyskuussa

Suomen suurin elokuva-alan ammattilaistapahtuma ja kansainvälinen vientifoorumi Finnish Film Affair juhlistaa kotimaisen elokuvan vahvaa vuosikymmentä Helsingissä ja verkossa 22.-24. syyskuuta

Suomalainen elokuva nousee ansaitsemaansa valokeilaan tänä kesänä muun muassa Cannesin elokuvafestivaaleilla. Samalla työtään kotimaisen elokuvan kansainvälistymisen edistämiseksi jatkaa maan suurin elokuva-alan ammattilaistapahtuma ja vientifoorumi Finnish Film Affair. Tapahtuma juhlistaa 10. syntymäpäiväänsä Helsingissä ja verkossa 22.-24.9.2021.

Osana Helsinki International Film Festival – Rakkautta & Anarkiaa -festivaalia järjestettävä tapahtuma perustettiin vuonna 2012 tarpeesta luoda suomalaiselle elokuvalle enemmän kansainvälistä näkyvyyttä ja myyntiä. Finnish Film Affair on vuosien aikana tuonut Suomeen noin 500 kansainvälistä vierasta, joiden joukossa on muun muassa 70 eri myyntiyhtiötä, kansainvälisiä festivaaleja sekä elokuva-alan toimittajia. Tapahtumassa on esitelty yli 200 suomalaista kehittelyssä tai tekeillä olevaa elokuvaprojektia kansainväliselle yleisölle, joukossa muun muassa Juho Kuosmasen Hymyilevä mies, Selma Vilhusen Tyttö nimeltä Varpu, Teemu Nikin Armomurhaaja, Suvi Westin Eatnameamet - Hiljainen taistelumme sekä parhaillaan tekeillä oleva Taneli Mustosen The Twin.

Kolmipäiväisen tapahtuman ohjelma koostuu fiktio- ja dokumenttiprojekteja esittelevästä pitchauspäivästä, paneelikeskusteluista sekä verkostoitumistilaisuuksista. 10-vuotista taivalta summataan myös myöhemmin kesällä julkistettavassa vaikuttavuusraportissa, jossa käydään esimerkkitarinoiden kautta läpi Finnish Film Affairin ensimmäistä vuosikymmentä.

Finnish Film Affair järjestetään tänä vuonna hybriditapahtumana. Tapahtumaan voi osallistua sekä paikan päällä Helsingissä että verkossa. “Saimme viime vuonna hienoa palautetta ensimmäisestä hybriditapahtumastamme, johon osallistui ennätysmäärä kansainvälisiä vieraita, monet heistä ensimmäistä kertaa. Samalla kuitenkin ymmärrämme myös paikan päällä tapahtuvan verkostoitumisen tärkeyden elokuvantekijöille ja vieraille”, sanoo Finnish Film Affairin ja Nordic Flairin ohjelmapäällikkö Maria Pirkkalainen.

Tapahtumassa järjestettävä Nordic Flair -koulutusohjelma jatkaa tänä vuonna myynti- ja levitysteemaansa. Koulutusohjelman tukijana toimii Nordisk Film & TV Fond. FFA:n showcase-päivässä nähdään jälleen myös neljä pohjoismaista projektia nousevilta ohjaajakyvyiltä Ruotsista, Tanskasta, Islannista ja Norjasta. Tämän vuoden showcase-päivään osallistuvat projektit julkaistaan syyskuun alkuun mennessä.

Finnish Film Affairiin voivat akkreditoitua av-alan ammattilaiset ympäri maailmaa. Akkreditointi syksyn tapahtumaan aukeaa elokuussa 2021. Hakuaika Nordic Flair -koulutukseen alkaa Marché du Filmin aikaan heinäkuussa 2021.

Lisätietoja:

Maria Pirkkalainen, Ohjelmapäällikkö, Finnish Film Affair & Nordic Flair