03.06.2021 | B-Plan Distribution

Suomalaisosaamista laajasti esillä Cannesin elokuvajuhlien Un Certain Regard -kilpasarjaan valitussa The Innocents -elokuvassa

Kansainvälisenä yhteistuotantona valmistunut ja norjalaisen Eskil Vogtin ohjaama ja käsikirjoittama yliluonnollinen trilleri The Innocents (De uskyldige) on valittu 74. Cannesin elokuvajuhlien virallisen ohjelmiston Un Certain Regard -kilpasarjaan. Sen maskeeraussuunnittelusta vastaa Salla Yli-Luopa, sävellyksestä Pessi Levanto ja äänitehosteista osana kansainvälistä äänisuunnittelutiimiä Heikki Kossi. Elokuvan yhteistuottajana on toiminut suomalainen tuotantoyhtiö Bufo ja päätuottajana norjalainen Mer Film. Elokuva on tulossa myöhemmin teatterilevitykseen Suomessa.

Eskil Vogtille Cannesin elokuvajuhlista on tulossa poikkeuksellinen, sillä myös hänen käsikirjoittamansa ja Joachim Trierin ohjaama The Worst Person in the World on valittu festivaalin pääkilpasarjaan. Norjan tämän hetken kiinnostavimpiin ohjaajiin lukeutuvan Vogtin ura onkin alkanut tiiviillä yhteistyöllä käsikirjoittajana Trierin kanssa (mm. kansainvälisillä A-luokan festivaaleilla avanneet ja laajan kansainvälisen levityksen saaneet Louder than Bombs 2015 ja Thelma 2017). The Innocents on Vogtin toinen pitkä näytelmäelokuva ohjaajana: esikoisohjaus Blind (2014) palkittiin Sundancen elokuvajuhlilla parhaasta käsikirjoituksesta ja esitettiin Berliinin elokuvajuhlien virallisessa ohjelmistossa.

The Innocentsin tapahtumat sijoittuvat oslolaiseen lähiöön kauniin kirkkaana kesäyönä. Yliluonnolliset voimat ottavat vallan lähiön lapsista, minkä seurauksena alkaa tapahtua järkyttäviä asioita. Bufon tuottajat Mark Lwoff ja Misha Jaari ovat erittäin iloisia elokuvan valinnasta Cannesin viralliseen ohjelmistoon. ”Yliluonnollisessa trillerissä elokuvamusiikki, äänitehosteet ja maskeeraussuunnittelu ovat kokonaisuuden kannalta erityisen tärkeitä, ja sen vuoksi suomalaisosaaminen pääseekin nyt upeasti esille Cannesin elokuvajuhlilla. Yli-Luopan, Levannon ja Kossin työ on kaiken kaikkiaan maailmanluokkaa; näin taitavia suomalaistekijöitä on kyllä meidän tuottajien helppoa saada mukaan kansainvälisiin yhteistuotantoihin”, Lwoff kommentoi.

Kolmesti parhaan maskeeraussuunnittelun Jussilla palkittu Salla Yli-Luopa on erikoistehostemaskeerauksen kysytty taitaja maailmanlaajuisestikin. Yli-Luopan työtä on nähty muun muassa Aku Louhimiehen Tuntemattomassa sotilaassa, Juho Kuosmasen Cannes-voittajaelokuvassa Hymyilevä mies, tanskalaisessa suurtuotannossa Valhalla (ohj. Fenar Ahmed) sekä Tampereella kuvatussa Hollywood-tuotannossa Dual (ohj. Riley Stearns). Yli-Luopa on kerännyt tunnustuksia myös ulkomailta: hän on ollut ehdolla Tanskan ja Islannin merkittävimpiin elokuvapalkintoihin ja vastaanottanut palkintoja festivaaleilta Kanadasta ja Espanjasta työstään Ilja Rautsin lyhytelokuvissa Helsinki Mansplaining Massacre ja Night of the Living Dicks.

Pitkän linjan elokuvasäveltäjä Pessi Levanto on tehnyt musiikkia moniin tunnetuimpiin kotimaisiin näytelmäelokuviin sekä ollut mukana useissa kansainvälisissä yhteistuotannoissa. Levannon sävellystyötä kuullaan elokuvissa Kätilö (ohj. Antti J. Jokinen), Oma maa (Markku Pölönen), Bufon tuottamassa ja Jörn Donnerin ohjaamassa elokuvassa Armi elää!, sekä viimeisimpänä Pala sydämestä -sarjassa, joka on ehdolla Prix Italia ja  ja Golden Nymph -palkintogaaloissa.

Heikki Kossi on elokuvataiteen valtionpalkinnolla palkittu foley-artisti ja yksi Suomen kansainvälisesti tunnetuimmista elokuva-ammattilaisista. Elokuvien ääniefektejä tekevän Kossin työn jälkeä on kuultu muun muassa elokuvissa Sound of Metal (ohj. Darius Marder), Ad Astra (ohj. James Gray) sekä juuri Cannesin kilpasarjaan valittu Hytti nro 6 (ohj. Juho Kuosmanen).

The Innocents -elokuvan teatterilevityksestä Suomessa vastaa B-Plan Distribution, jolle tämä on jo toinen Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjoihin tänään valittu elokuva. Kansainvälistä yhteistuotantoa ovat Suomessa rahoittaneet Suomen elokuvasäätiö ja Yle.

Cannesin 74. elokuvajuhlat järjestetään 6.–17.7.2021. Lisätietoja: www.festival-cannes.com

HUOM! Median edustaja, jos olet lähdössä Cannesiin, ilmoittauduthan tiedottajalle: saija@b-plan.fi  Lisätiedot ja haastattelupyynnöt myös tiedottajalle: Saija Holm, tiedottaja, B-Plan Distribution, saija@b-plan.fi, 050 355 82 74, www.b-plan.fi