30.11.2020 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Francis Ford Coppola saapuu Helsinkiin joulukuussa

Arvostettu elokuvaohjaaja, tuottaja ja käsikirjoittaja Francis Ford Coppola saapuu Helsinkiin KAVIn ja Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen ELOn vieraaksi 8.–12.12.2020.

Moninkertainen Oscar-voittaja Francis Ford Coppola on yksi tunnetuimmista yhdysvaltalaisista elokuvantekijöistä. Ohjaaja-käsikirjoittaja tunnetaan erityisesti suositusta Kummisetä-trilogiastaan (1972–1990), mutta hän on myös harvoja ohjaajia, joka on voittanut Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen palmun kahdesti elokuvillaan Keskustelu (The Conversation, 1974) ja Ilmestyskirja. Nyt. (Apocalypse Now, 1979). Hänen viimeisin elokuvansa on tänä vuonna ilmestyvä uusintaversio Kummisetä osa III:sta, Mario Puzo's The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone (2020).

Kunnianhimoisista tuotannoistaan tunnettu Coppola on omien elokuviensa ohella luotsannut menestyksekkäästi tuotantoyhtiö American Zoetropea, joka on tuottanut mm. ohjaajan tyttären Sofia Coppolan elokuvat The Virgin Suicides (1999) ja Lost in Translation (2003).

Francis Ford Coppola työskentelee vierailunsa yhteydessä Aalto-yliopiston elokuvaopiskelijoiden kanssa. Uudet elokuvantekijäsukupolvet kohtaavat arvostetun mestarin tapahtumassa, jonka tavoitteena on löytää tuoreita sisältöjä ja näköaloja elokuvaan — puolin ja toisin. ELOn opiskelijat suunnittelevat sisällön ja vetävät keskustelut pääosin verkon kautta.

Lisäksi ohjaaja pitää Kino Reginassa keskustelutilaisuuden, johon ei koronarajoitusten vuoksi oteta yleisöä, mutta jota voi seurata ilmaiseksi striimin kautta. Lauantaina 12.12. klo 17 alkava keskustelutilaisuus on suunnattu sekä elokuva-alalle että muille kiinnostuneille, ja striimin seuraajat voivat lähettää ohjaajalle livenä kysymyksiä.

Katso tarkemmat tiedot striimin seuraamisesta ja kysymysten lähettämisestä Kino Reginan verkkosivuilta (kinoregina.fi).

Kino Reginassa syvennytään laajemmin Francis Ford Coppolan tuotantoon kevätohjelmassa helmikuusta 2021 alkaen. www.kinoregina.fi

Haastattelupyynnöt:
Katri Tenhola
Suunnittelija / Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI)
katri.tenhola@kavi.fi