01.07.2020 | Helsinki Film Festival

POHJOISMAIDEN NEUVOSTON ELOKUVAPALKINTO 2020

VUODEN 2020 POHJOISMAIDEN NEUVOSTON ELOKUVAPALKINNON EHDOKKAAT JULKISTETAAN NORJAN HAUGESUNDISSA 18.8.2020

Nordisk Film & TV Fondin Pohjoismaiden neuvoston puolesta hallinnoiman merkittävän pohjoismaisen elokuvapalkinnon julkistamistilaisuus järjestetään jo neljättä kertaa yhteistyössä Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien kanssa Norjassa.

Viisi ehdolle valittua elokuvaa julkistetaan New Nordic Films –myyntitapahtuman (18.-21.8.) avauspäivänä. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna poikkeuksellisesti sekä paikan päällä että verkon välityksellä, jotta myös ne alan ammattilaiset, jotka eivät pääse Haugesundiin koronapandemian takia, pääsevät osallistumaan.

48. kertaa pidettävät elokuvajuhlat järjestetään suunnitellusti 14.-21.8.2020 fyysisenä tapahtumana. Tapahtumassa noudatetaan erityisen korkeaa hygieniastandardia sekä sosiaalista etäisyyttä ja osallistujamääriä koskevia vaatimuksia.

Nordisk Film & TV Fondin toimitusjohtaja Liselott Forsman kertoo: ”Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto on vuodesta 2002 lähtien painottanut ainutlaatuista kerrontaa ja elokuvallista laatua, yhdistelmää, jota osataan arvostaa nykyisillä globaaleilla markkinoilla. Palkinto myös symbolisoi pohjoismaisen yhteistyön perinnettä, joka pitää meidät kulttuurisesti vahvoina. Haluan kiittää yhteistyökumppaneitamme, tuomaristojen motivoituneita ja ammattitaitoisia jäseniä sekä Haugesundin elokuvajuhlien järjestäjiä, jatkuvasta yhteistyöstä ja korvaamattomasta työpanoksesta vaikeina aikoina.”

Haugesundin kansainvälisten elokuvajuhlien johtaja Tone Hardersen kertoo: ”Iloitsen siitä, että saimme kunnian järjestää Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon julkistamistilaisuuden jo neljättä kertaa Haugesundissa tänäkin poikkeuksellisena vuonna.”

Gyda Velvin Myklebust, New Nordic Filmsin toiminnanjohtaja lisää: ”Juhlistamalla ja nostamalla esiin lahjakkaita pohjoismaisia elokuvantekijöitä vuoden 2020 Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon julkistamistilaisuus toimii täydellisenä lähtölaukauksena New Nordic Films-tapahtumalle. Se myös korostaa viiden Pohjoismaan yhteistyöhenkeä ja yhdistää ne yhdeksi elokuvan kentäksi.”

Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinto on Pohjoismaiden arvostetuin elokuvapalkinto. Se jaetaan vuosittain elokuvalle, joka edustaa merkittävällä tavalla pohjoismaista kulttuuria ja visiota. Yhteensä 350 000 Tanskan kruunun (noin 47 000 euron) suuruinen palkinto jaetaan tasan elokuvan ohjaajan, käsikirjoittajan ja tuottajan kesken.

Ehdokkaiksi valituilta edellytetään, että ne ovat pohjoismaista tuotantoa ja olleet jakelussa tai saaneet ensi-iltansa 1.7.2019 ja 30.6.2020 välisenä aikana.

Kunkin Pohjoismaan ehdokaselokuvasta päättää kansallinen palkintolautakunta.

Lautakuntajäsenet ovat tänä vuonna seuraavat:

-Islannissa: Hilmar Oddsson, Börkur Gunnarsson ja Helga Þórey Jónsdóttir

-Norjassa: Inger Merete Hobbelstad, Kalle Løchen ja Britt Sørensen

-Ruotsissa: Kristina Börjeson, Emma Gray-Munthe ja Gunnar Bergdahl

-Suomessa: Jaana Puskala, Harri Römpötti ja Mikaela Westerlund

-Tanskassa: Per Juul Carlsen, Jakob Wendt Jensen ja Eva Novrup Redvall.

Vuoden 2020 elokuvapalkinnon voittaja julkistetaan 27.10. Reykjavikissa Pohjoismaiden neuvoston vuotuisen istunnon yhteydessä. Samanaikaisesti julkistetaan muut PN:n palkinnot: Kirjallisuuspalkinto, Lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinto, Musiikkipalkinto ja Ympäristöpalkinto.

Lisätietoja: https://www.nordiskfilmogtvfond.com/events/nordic-council-prize/2020

Lehdistökontakti:

Salma Reiermark Karoliussen, salma@nftvfond.com