02.03.2020 | Cinemanse Oy

LES MISÉRABLES voitti neljä César-palkintoa

Perjantaina elokuvateattereihin saapuva LES MISÉRABLES voitti tänä vuonna eniten César-palkintoja, mm. parhaan elokuvan palkinnon.

Ranskan 45. César-palkintogaala pidettiin 28.2.2020. Eniten palkintoja rohmusi Ladj Lyn esikoisohjaus Les Misérables, joka voitti yhteensä neljä Césaria. Se sai vuoden parhaan elokuvan, parhaan leikkauksen ja lupaavimman miesnäyttelijän (Alexis Manenti) palkinnot sekä näiden lisäksi yleisöpalkinnon.

Elokuva kertoo selkkauksista poliisin ja nuorten siviilien välillä Pariisin lähiössä pienessä betonisumpussa. Tapahtumapaikka on Montfermeil – sama kuin Victor Hugon alkuperäisteoksessa vuonna 1862. Hugo oli aktiivinen ihmisoikeuksien edistäjä, joka romaanillaan halusi muuttaa aikansa yhteiskuntaa. Yli 150 vuotta myöhemmin yhtäläisyydet nykypäivän lasten ja Gavrochen välillä ovat kirkkaat kuin vesi.

Spike Leen töihin verrattu elokuva pokkasi viime toukokuussa myös Cannesin elokuvajuhlien pääkilpasarjassa tuomariston palkinnon ja oli Oscar-ehdokkaana parhaan kansainvälisen elokuvan kategoriassa.

Les Misérables saa ensi-iltansa 6.3.2020. Elokuvan maahantuontiin on myönnetty Suomen elokuvasäätiön ohjelmistotukea.