27.02.2020 | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Loud Silents valtaa Helsingin Kino Reginan – koko festivaaliohjelmisto on julkistettu

Live-säestettyjen mykkäelokuvien festivaali Loud Silents Festival järjestetään ensimmäistä kertaa Helsingissä. Ohjelmisto on julkaistu ja liput ovat myynnissä.

Ensimmäistä kertaa Helsingissä yhteistyössä Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kanssa järjestettävä Loud Silents Festival nostaa esiin mykkäelokuvaklassikoita ja harvinaisia löytöjä. Naamioituneita sankareita, toiminnan naisia ja neuvostoelokuvan komeimpia kuvia elävöittävät eri musiikkigenrejen mestarit tilaustyönä luomillaan säestyksillä. Kahdeksatta Loud Silents Festivalia vietetään Kino Reginassa 17.–19.4.

Naamioita, alter egoja ja seikkailevia naisia

Filibus (1915) tuo kankaalle naamion taakse identiteettinsä piilottavan naispuolisen superroiston. Feministinen antisankari lentää steampunk-ilmalaivallaan jalokiviä ryöstämään, flirttailee naisille ja pysyy aina askeleen edellä virkavaltaa. Kepeää ilottelua on täynnä myös AINON-yhtyeen omaleimainen jazzia, klassista ja nykymusiikkia yhdistävä säestys.

Sykähdyttävä toimintaelokuva Zorron merkki (1920) esittelee toisenlaisen supersankarin prototyypin sadan vuoden takaa. Kaksoisroolissa miekkakostajaa ja hänen siviiliminäänsä esittävän Douglas Fairbanksin temppuilu muistuttaa parkouria ennen kuin lajia oli edes keksitty ja ennakoi modernien toimintasankarien stuntteja. Tunnelman luo espanjalais-chileläis-suomalainen Cuejero soljuvilla latinorytmeillään.

Todellisen identiteettinsä piilottaa myös pojaksi naamioituva ikoninen Louise Brooks junakulkureista kertovassa Beggars of Life -klassikossa (1928). Aidoilla kalifornialaisilla rautateillä kuvatut jännittävät junajaksot saavat pulssin jyskyttämään. Ääniraidan loihtii amerikkalaisesta musiikkiperinteestä oman keitoksensa hautonut kitaristi Jo’ Buddy.

Naispioneeri Nell Shipmanin käsikirjoittama, tuottama ja tähdittämä pohjoinen länkkäri Back to God's Country (1919) on kuvattu aidoilla erämailla ja jäätiköillä. Pahikselle kampoihin pistävä, miehensä pelastava toiminnan nainen ja tämä eläinystävät saavat säestäjikseen hypnoottisia äänimaisemia luovan Cats of Transnistria -trion.

Aisteja hiveleviä ja kiihdyttäviä elämyksiä

Visuaalisesti huikaisevan neuvostoliittolaiselokuvan mestarin Mihail Kalatozovin 1930-luvun merkkiteokset Svanetian suola (1930) ja Nail in the Boot (1931) esitetään molemmat Loud Silents Festivalilla. Svanetian suola on etnografisen dokumentin pioneeriteos eristäytyneissä oloissa elävän heimon kamppailusta armotonta luontoa vastaan. Kansainvälisesti tunnetun puhallinsoitinmestarin, RinneRadiosta tutun Tapani Rinteen musiikki viettelee kuvien virtaan.

Avantgardistinen sotaelokuva Nail in the Boot on Kalatozovin hengästyttävä taidonnäyte, jossa sodan äänet loihditaan kuultaviksi sarjatulta muistuttavan kuvakerronnan keinoin. Ääniraidasta vastaavan harmonikkavirtuoosi Antti Paalasen musiikissa yhdistyvät vimmainen transsipoljento ja modernit äänimaisemat.

Pään pyörälle saa myös Guy Maddinin moderni mykkäelokuva Brain upon the Brain! (2006). Majakkasaarelle sijoittuva tärähtänyt elokuva vie keskelle ohjaajan kuvitteellisen alter egon nuoruudenmuistoja, joissa sekoittuvat kaipaus ja kauhu. David Lynchin varhaistuotannostakin muistuttavan elokuvan säestää omilla sävellyksillään debytoiva Gasthaus Orkesteri, joka on aiemmin tulkinnut Lynchin teosten musiikkia.

Brand upon the Brain! -esityksessä kuullaan ainutlaatuinen Loud Silents -versio mykkäperinteeseen kuuluvasta, elokuvan tapahtumia selostavasta benshi-kerronnasta. Kertojan roolin Isabella Rossellinilta perii Gasthaus Orkesterin solisti Susanna Tikkanen.

Loud Silents Festival on vuosittain huhtikuussa järjestettävä livesäestetyn elokuvan festivaali. Eri tyylilajien huippuartistit säveltävät elokuviin uuden ääniraidan ja vetävät keikan kilpaa elokuvaprojektorin kanssa. Tampereella vuosina 2013–2019 järjestetty festivaali nähdään nyt ensi kertaa Helsingissä. Festivaalin järjestävät yhteistyössä Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) ja Loud Silents ry, jonka tunnetuin työ on Jussi-ehdokkuuden saanut Juho Kuosmasen Salaviinanpolttajat (2017).

VIII Loud Silents Festival 17.–19.4.2020 Helsingissä, Kino Reginassa (Töölönlahdenkatu 4)
loudsilents.com
Facebook, Twitter & Instagram: @loudsilentsfi
#loudsilents

Ohjelma:

PERJANTAI 17.4.
17.30 Nail in the Boot X Antti Paalanen (53 min)
19.00 Brand upon the Brain! X Gasthaus Orkesteri (95 min)

LAUANTAI 18.4.
16.30 Filibus X AINON (71 min)
18.15 Svanetian suola X Radioton Rinne (55 min)
19.45 Back to God’s Country X Cats of Transnistria (73 min)

SUNNUNTAI 19.4.
15.00 Zorron merkki X Cuejero (85 min)
17.00 Beggars of Life X Jo’ Buddy (81 min)

Lipunmyynti:

Liput ovat myynnissä ovat 27.2. alkaen Kino Reginan verkkokaupassa osoitteessa kinoregina.fi sekä Kino Reginan lipunmyyntitiskillä keskustakirjasto Oodissa.

Yksittäiset liput 15 € / 12 € (KAVIn klubikortilla), festivaalipassit 70 € / 55 € (KAVIn klubikortilla).

Median akkreditointipyynnöt pyydetään osoittamaan festivaalin tiedottajalle 10.4. mennessä.

Tiedustelut:

Suvi Heino, tiedottaja