06.11.2019 | Black Lion Pictures Oy

TERVETULOA POISSA-ELOKUVAN LEHDISTÖNÄYTÖKSIIN!

Poissa-elokuva teattereissa 29.11. alkaen.

POISSA on yliluonnollisella elementillä varustettu perhedraama. Elokuvan päähenkilö on kiteeläinen perheenisä Matti, joka tuntee oravanpyörässä syvää vapaudenkaipuuta ja haluaa pois. Eräänä päivänä toive yllättäen toteutuu, kun Matti alkaa selittämättömästi teleporttailla ympäri maailmaa. Miten tämä vaikuttaa Matin vaimoon Teijaan sekä pariskunnan pieneen Emma-tyttäreen?

Poissa käsittelee vapaudenkaipuun ja riittämättömyyden teemoja. Metaforisena pidetyn elokuvan voi tulkita monella eri tavalla, mutta pohjimmiltaan se on kuvaus itsekkyydestä ja kommunikaatiokyvyttömyydestä. Elokuva saapuu elokuvateattereihin ympäri Suomen perjantaina 29.11.

LEHDISTÖNÄYTÖKSET JA -TILAISUUDET:

Turku: Kino Diana, Ke 20.11. klo 10:00-12:00
Helsinki: Tennispalatsi Sali 2, To 21.11. klo 12:15-14:30
Tampere: Arthouse Cinema Niagara, Ma 25.11. klo 9:30-11:30

Peräti yhdeksän vuotta tuotannossa ollut elokuva sai alkunsa elokuussa 2010, kun käsikirjoittaja, sarjakuvataiteilija Avi Heikkinen lähetti ohjaaja Arttu Haglundille uuden sarjakuvansa ensimmäisen käsikirjoitusversion. Haglund piti ideaa hyvänä, mutta totesi, että konseptissa olisi ainesta myös elokuvaan. Hankkeelle yritettiin muutamien vuosien ajan etsiä rahoitusta perinteisiä kanavia pitkin, mutta se ei tuottanut tulosta. Vuonna 2013 tehtiin lopulta päätös, että elokuva toteutetaan omakustanteisesti talkootyönä. Haglund keräsi työryhmän kasaan ja mukaan lähti pääosissa nähtävien tuoreiden kasvojen lisäksi myös maan eturivin näyttelijöitä, kuten Tommi Korpela ja Minka Kuustonen.

Kuvaukset alkoivat kesällä 2013. Poissa on tiettävästi ainoa suomalainen elokuva, jota on kuvattu 30 eri maassa. Suurin osa kohtauksista kuvattiin toki Suomessa. Ulkomaisista kuvauksista tärkeimpiä olivat viikon kuvausmatka Teneriffalle sekä muutaman viikon mittainen road trip läpi Yhdysvaltojen 12 osavaltion.

Monivuotisen jälkituotantovaiheen jälkeen elokuva valmistui keväällä 2019. Festivaaliensi-iltaa vietettiin kesäkuussa, kun Poissa kutsuttiin legendaarisille Sodankylän elokuvajuhlille – ainoana indie-elokuvana tänä vuonna. Elokuvasta on järjestetty ennakkonäytöksiä myös muilla kesän ja syksyn tärkeimmillä festivaaleilla, kuten Helsingissä Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla. Katsojapalaute on ollut erittäin hyvää.

POISSA
pitkä elokuva, 91 min
Ohjaus, tuotanto ja leikkaus: Arttu Haglund
Käsikirjoitus: Avi Heikkinen
Rooleissa: Panu Tuomikko, Eeva Putro, Julia Hemmilä, Seppo-Ilmari Siitonen, Tommi Korpela, Minka Kuustonen, Rainer Kaunisto, Maruska Verona, Jon-Jon Geitel, Ina Mikkola ja Jarkko Niemi
Suomen ensi-ilta: 29.11.2019
Tuotanto: Amazement, www.amazement.fi
Levitys: Black Lion Pictures, www.blacklionpictures.fi

Tekijöistä:

ARTTU HAGLUND (s. 1983) – ohjaaja

Poissa on toistakymmentä lyhytelokuvaa ohjanneen Arttu Haglundin ensimmäinen pitkä elokuva. Haglund tunnetaan Kaikkikuvaa.fi-elokuvakasvatussivuston tuottajana. Hankkeen piirissä hän on järjestänyt myös Suomen suurinta lasten ja nuorten elokuvakilpailua vuodesta 2013 alkaen. Vuodesta 2015 lähtien hän on tuottanut lisäksi kamerakynäpedagogista Kaikki kuvaa EDU -hanketta, jossa videokuvaaminen tuodaan kouluihin ja päiväkoteihin monipuolisena ajattelun ja oppimisen välineenä.

AVI HEIKKINEN (s. 1984) – käsikirjoittaja

Avi Heikkisen käsikirjoittama Poissa-elokuva perustuu Heikkisen samannimiseen, palkittuun novelliin. Heikkinen työskentelee myös sarjakuvataiteilijana. Hänen ensimmäinen sarjakuvaromaaninsa “Valotusaika” valmistui keväällä 2019 ja on noussut vuoden arvostetuimpien sarjakuva-albumeiden joukkoon.

MARKUS TYNSKÄ (s. 1981) – kuvaaja

Monipuolisena kuvaajana ja värimäärittelijänä kunnostautuneen Markus Tynskän merkittävin aiempi työ on Tampereen elokuvajuhlilla sekä Nordisk Panoramassa palkittu lyhytdokumentti Toivola (2015). Poissa on ensimmäinen Tynskän kuvaama kokoillan elokuva.

PANU TUOMIKKO (s. 1977) – näyttelijä, miespääosa

Parinkymmenen lyhytelokuvan pääosassa nähty Panu Tuomikko tekee Poissa-elokuvassa ensimmäisen pitkän elokuvan pääroolinsa teleporttailevana Mattina. Monimuotoisen uran tehnyt ja esim. Petroskoin Kansallisessa teatterissa pari vuotta työskennellyt Tuomikko tunnetaan myös Kaikki kuvaa -elokuvakasvatussivuston juontajana sekä Kaikki kuvaa EDU -hankkeen opettajankouluttajana.

EEVA PUTRO (s. 1978) – näyttelijä, naispääosa

Pietarin valtiollisesta taideakatemiasta teatteritaiteen maisteriksi valmistunut Eeva Putro esittää elokuvassa Matin vaimoa, Teijaa. Laajasti elokuvan ja teatterin parissa sekä Suomessa että ulkomailla työskennellyt Putro tekee Poissa-elokuvassa ensimmäisen pitkän elokuvan pääroolinsa. Vuonna 2020 elokuvateattereihin saapuu hänen käsikirjoittamansa Tove Janssonin elämäkertaelokuva.

JULIA HEMMILÄ (s. 2006) – näyttelijä, lapsipääosa

Matin ja Teijan tytärtä Emmaa esittää Julia Hemmilä. Roolia varten koekuvattiin toistasataa innokasta tyttöä, joista Hemmilän valinta oli selvä tapaus, vaikka hänellä ei ollut aiempaa näyttelijäkokemusta. Kaikki hahmon kohtaukset kuvattiin yhden vuoden aikana 2014. Elokuvan kuvausten jälkeen hän on jatkanut teatteriharrastusta.