09.10.2019 | Black Lion Pictures Oy

Ensimmäinen suomalainen Hollywood-elokuva saa ensi-iltansa Yhdysvalloissa ja Suomessa.

Hannu Aukian ja Jaakko Mannisen esikoiselokuva Someone Somewhere saa maailmanensi-iltansa Yhdysvalloissa perjantaina 11.10.2019. Elokuva nähdään osana Bend Film-festivaaleja Oregonissa. Suomen elokuvateattereihin elokuva saapuu perjantaina 8.11.2019.

Moderni Perhe -sarjassakin nähty Miska Kajanus tähdittää elokuvaa, joka näyttää Hollywoodin todellisuuden heidän silmin, jotka eivät paistattele parrasvalojen välkkeessä. Elokuvan muissa pääosissa nähdään mm. Milla Puolakanaho, Alexis Kerouac ja CSI NY -sarjassa nähty Corsica Wilson.

Someone Somewhere kertoo lämminhenkisen tarinan, joka näyttää mitä tapahtuu ihmisille, joiden unelmat eivät toteudu tähtien kaupungissa. Elokuvassa näyttelee kirjava joukko taiteilijoita, joita on nähty myös useissa suomalaisissa musiikkivideoissa ja mainoksissa. Elokuvan koskettavimman roolin tekee kirjailijaa näyttelevä Alexis Kerouac, joka elokuvan kuvausten aikaan oli koditon ja asui ohjaajien kotikadulla.

Elokuvassa suuremmasta elämästä unelmoiva Milla jättää perheensä Suomessa, ja lähtee Los Angelesiin tavoittelemaan elokuvauraa. Hollywoodissa Milla törmää värikkäisiin hahmoihin, kuten epäonnistuneeseen suomalaiseen stand up -koomikkoon, jota Miska Kajanus näyttelee. Elämänmakuinen elokuva päästää katsojansa kurkistamaan Hollywoodin tähtitehtaan verhon taakse, ja näyttää minkälaisia tarinoita syntyy kaupungissa, jossa kaikki unelmoivat tähteydestä.

Halusimme näyttää ihmisille Hollywoodin absurdiuden, ja myös sen kauneuden. Vaikka kaikkien toiveikkaiden unelmat eivät kotikaupungissamme toteudukaan, niin matkaan mahtuu upeita kokemuksia, ja hämmästyttäviä kohtaamisia” ohjaajat Hannu Aukia ja Jaakko Manninen kertovat.

Elokuva kuvattiin usean kuukauden aikana Hollywoodin kaduilla, teattereissa ja elokuvastudiolla. Useat päähenkilöistä toivat omia kokemuksiaan osaksi tarinaa. Suurin osa elokuvan hurjimmistakin sattumuksista on totta. “Ei Hollywood ole mikään määränpää. Se on mielentila, ja jokainen joka siellä käy, on hetken osa sitä sykettä”, elokuvassa summataan.

Lisätietoja:

Ohjaaja Hannu Aukia
Puh. +358-50-4010661
+1-312-6979350
Email hannu@no-office.co

Tuottaja Miska Kajanus
Puh. +358-50-3510474
Email miskakajanus@gmail.com

Suomen levitysyhtiö Black Lion Pictures
Miika J. Norvanto
Puh. +358-50-539 7399
Email miika@blacklionpictures.fi

Hannu Aukia

Kansainvälisen uran luonut ohjaaja Hannu Aukia on Suomen menestyneimpiä musiikkivideo-ohjaajia. Aukia luotsaa tuotantoyhtiötään No-Officea Los Angelesista. Aukia on tunnettu ja palkittu erityisesti ohjaamistaan musiikkivideoista. Aukia on voittanut Emma-palkintoja Cheekille tekemistään musiikkivideoista, minkä lisäksi hän on ohjannut videoita mm. Pariisin keväälle, Sannille, Paula Vesalalle ja Anna Abreulle.

Jaakko Manninen

Emma- ja Muuvi-palkittu muusikko-ohjaaja Jaakko Manninen tunnetaan Suomessa Beats and Styles –yhtyeen DJ Controlina. Los Angelesissa vuodesta 2010 asunut Manninen vaikuttaa nykyisin useiden artistien taustalla, ja on päässyt työskentelemään mm. Backstreet Boysin, Kylie Minoguen ja Shaggyn kanssa. Musiikkiuran lisäksi Manninen ohjaa ja tuottaa musiikki- ja mainosvideoita No-Office -tuotantoyhtiössä. Hän on ohjannut yli 200 musiikkivideota koti- ja ulkomaisille huippuartisteille, kuten Kylie Minogue, Jake Shears (Scissor Sisters), Nile Rodgers, Iyaz, Nervo, Printz Board (Black Eyed Peas), Bomfunk Mc’s, Darude, PMMP, Cheek, Elastinen ja Alex Gaudino.

Miska Kajanus

Miska Kajanus on Floridan yliopistosta vuonna 2005 valmistunut näyttelijä ja koomikko. Alunperin iisalmelainen Miska työskentelee näyttelijänä, muusikkona, käsikirjoittajana ja tuottajana. Tuoreimpana roolina hänet nähtiin amerikkalaisessa Moderni perhe -komediasarjassa suomalaisena tiedemiehenä. Stand up -koomikkona Miska on esiintynyt Suomessa ja Yhdysvalloissa, mm. Hollywoodissa The Comedy Store -klubilla. Miska on näytellyt myös 21 tapaa pilata avioliitto -elokuvassa ja Sorjonen, Siskonpeti, sekä Downshiftaajat -sarjoissa. Miska on asunut ja työskennellyt Los Angelesissa neljän vuoden ajan.

Milla Puolakanaho

Milla näyttelee ensimmäisessä pääroolissaan pitkässä elokuvassa. Milla on tehnyt yhteistyötä Hannu Aukian ja Jaakko Mannisen kanssa jo vuodesta 2004. Hän on opiskellut elokuvanäyttelemistä Los Angelesissa.

Corsica Wilson

Corsica Wilson on amerikkalainen näyttelijä, joka on esiintynyt mm. CSI: NY ja Fresh Off The Boat -sarjassa, sekä elokuvassa In a World..., jossa näyttelevät myös Geena Davis ja Eva Longoria. Corsica näyttelee myös Aukian ohjaamassa Yhdysvalloissa kuvatussa Pariisin kevät -yhtyeen Kesäyö-videossa.

Tietoa:

Festivaalilinkki, josta löytyy elokuvan traileri ja muuta lisätietoa elokuvasta. Kyseessä on maailmanensi-ilta pe 11.10.2019.

Suomen teatteriensi-ilta on 8.11.2019
Elokuvan levittäjänä toimii Miika J. Norvannon Black Lion Pictures.

Lehdistöpaketti, jossa myös traileri:

Elokuvan somekanavat: