10.09.2019 | Pirkanmaan elokuvakeskus

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA - MÅNADENS NORDISKA FILM SYKSY -HÖSTEN 20192019

Elokuvan ystävät kymmenellä paikkakunnalla saavat syksyn aikana nauttia pohjoismaisista elokuvista -Tack vare serien Månadens nordiska film kommer filmvänner på tio orter att få njuta av nordisk film.

Tiedotteen kuva elokuvasta: A WHITE WHITE DAY

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA - MÅNADENS NORDISKA FILM

SYKSY 2019- HÖSTEN 2019

Elokuvan ystävät kymmenellä paikkakunnalla saavat syksyn aikana nauttia pohjoismaisista elokuvista kerran kuukaudessa sarjassa Kuukauden pohjoismainen elokuva. Sarjan tarkoitus on antaa pohjoismaiselle elokuvalle säännöllinen esityspaikka elokuvateatterien ohjelmistossa ja myös tarjota koululaisryhmille mahdollisuus tutustua pohjoismaiseen elokuvaan. Ennakkoon ilmoitetuille koululaisryhmille on tästä syystä varattu tietty määrä vapaa lippuja joka näytökseen.

Esityksiä järjestetään seuraavilla paikkakunnilla innokkaiden yhteistyökumppaneiden voimin:

ESPOO HÄMEENLINNA JOENSUU KUOPIO OULU ROVANIEMI TAMPERE TORNIOHAPARANDA TURKU JA VAASA

Ohjelma vaihtelee paikkakunnittain, mutta islantilaiset elokuvat ovat tänä kautena hyvin esillä. Viime vuoden Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon voittaja WOMAN AT WAR (Kona fer í stríð) ja tämän vuoden palkintoehdokas A WHITE WHITE DAY (Hvítur, Hvítur Dagur) kruunaavat ohjelman. Historialliset elokuvat ovat myös hyvin edustettuna. Norjalainen AMUNDSEN ja tanskalainen LYKKEPER kuuluvat tähän ryhmää. Pohjoismaisesta komediasta ei myöskään ole pulaa. Tanskasta tulee tässä genressä sekä vanhaa, että uutta. Ohjelmistossa mm. tämän vuoden ensi-ilta elokuva HAPPY ENDING ja moderni klassikko ITALIAA ALOITTELIJOILLE. Ruotsista tulee elokuvia laidasta laitaan mm. Pernilla Augustin tähdittämä BRITT-MARIE KÄVI TÄÄLLÄ (Britt-Marie var här).

Esityspaikat & yhteistyökumppanit:

Espoo: Svenska nu, Hanasaaren kulttuurikeskus Hämeenlinna: Museo Militaria & Bio Rex, Kino Tavast ry Joensuu: Elokuvateatterikeskus Tapio, Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys ry & Pohjola-Norden Kuopio: Kino Kuvakukko, ISAK ry Oulu: Studio, Oulun elokuvakeskus Rovaniemi: Lapin Yliopisto, Pohjola-Norden Tampere: Arthouse Cinema Niagara, Pirkanmaan elokuvakeskus TornioHaparanda: Aineen taidemuseo, Pohjola-Norden Turku: Logomo, Varsinais-Suomen elokuvakeskus, Turun elokuvakerho ry Vaasa: Elokuvateatteri Ritz, Elokuvakeskus Botnia

Sarjan järjestää:

Walhalla ry, Svenska nu, Pohjola-Norden, Pohjoismainen kulttuuripiste

Yhteistyössä mukana myös:

Tanskan suurlähetystö, Ruotsin suurlähetystö, R&A kiertue, Folktinget, Svenska veckan

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille!

Lisätietoa kaikista elokuvista, esityksistä ja koululaisten ennakkoon ilmoittautumisesta: www.walhalla.fi

Tervetuloa elokuviin!

MÅNADENS NORDISKA FILM

Tack vare serien Månadens nordiska film kommer filmvänner på tio orter att få njuta av nordisk film under höstens lopp. Tanken med serien är att ge den nordiska filmen en regelbunden visningstid på biograferna runt om i landet och även erbjuda skolelever möjligheten att se nordisk film. För att möjliggöra det senare, delas ett visst antal fribiljetter till varje visning till förhandsanmälda skolgrupper.

Visningar arrangeras på följande orter i samarbete med engagerade samarbetspartners:

ESBO JOENSUU KUOPIO ROVANIEMI TAMMERFORS TAVASTEHUS TORNEÅHAAPARANTA ULEÅBORG VASA ÅBO

Programmet varierar ortvis, men isländsk film är särskilt väl framme i år. På programmet finns både fjolårets vinnare av Nordiska rådets filmpris, WOMAN AT WAR (Kona fer í stríð), och årets kandidat A WHITE WHITE DAY (Hvítur, Hvítur Dagur). Filmer med historiskt tema är också väl representerade. Till denna kategori hör både norska AMUNDSEN och danska LYKKE-PER. Nordisk komedi är heller ingen bristvara. Från Danmark kommer både nytt och gammalt i denna genre – årets premiärfilm HAPPY ENDING och ITALIENSKA FÖR NYBÖRJARE, som är en modern klassiker. Från Sverige har vi denna gång bl.a. BRITT-MARIE VAR HÄR med Pernilla August i huvudrollen.

Visningsplatser & lokala samarbetspartners:

Esbo: Svenska nu, Hanaholmens kulturcentrum Tavastehus: Museo Militaria & Bio Rex, Kino Tavast ry Joensuu: Elokuvateatterikeskus Tapio, Pohjois-Karjalan alueellinen elokuvayhdistys ry & Pohjola-Norden Kuopio: Kino Kuvakukko, ISAK ry Uleåborg: Studio, Oulun elokuvakeskus Rovaniemi: Lapin Yliopisto, Pohjola-Norden Tammerfors: Arthouse Cinema Niagara, Pirkanmaan elokuvakeskus TorneåHaaparanta: Aineen taidemuseo, Pohjola-Norden Åbo: Logomo, Varsinais-Suomen elokuvakeskus Vasa: Elokuvateatteri Ritz, Elokuvakeskus Botnia

Serien arrangeras av:

Walhalla ry. Svenska nu, Pohjola-Norden, Nordisk kulturkontakt

I samarbete med:

Danmarks ambassad, Sveriges ambassad, Kärlek & Anarki turnén, Folktinget, Svenska veckan

Tack till alla samarbetspartners! Besök www.walhalla.fi för mer info.

Välkommen på bio!

OHJELMA/PROGRAM

HÄMEENLINNA / TAVASTEHUS

Museo Militaria & Bio Rex

ma 9.9. klo 18 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, suom. tekstitys

ma 7.10. klo 18 WINTER BROTHERS/Vinterbrødre?(Hlynur?Palmason, DK/IS 2017)?94 min, K16, ?eng. tekstitys

ma 4.11. klo 18 BIO REX (sali 4): NUORI ASTRID/Unga?Astrid (Pernille?Fischer Christensen, SE 2018) 123 min, K/F12, suom. tekstitys

ma 2.12. klo 18 THE QUAKE (John Andreas Andersen, NO 2018) 106 min, K/F 12, suom. tekstitys

Liput / Biljetter: Bio Rex 10 €, Militaria 6 €.?

Opiskelijaryhmät ennakkovarauksella / Förhandsanmälda skolgrupper: 0 €?

Paikka / Plats: Museo?Militaria, elokuvasali, Vanhankaupunginkatu 19 & Bio?Rex, Paasikiventie 2, Hämeenlinna (4.11.)

Lisätiedot / Tilläggsinfo: Kino?Tavast?ry,?kinotavast.net?

JOENSUU

Elokuvateatterikeskus Tapio?

ti 24.9. klo 16.30 AMUNDSEN (Espen Sandberg, NO 2019) 125 min, K/F 12, suom. tekstitys/sve. textning ti 22.10. klo 16.30 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, suom. tekstitys ti 19.11. klo 16.30 GOLIAT (Peter Grönlund, SE 2018) 88 min, K/F16, eng. tekstitys/svenskt tal ti 10.12. klo 16.30 A WHITE?WHITE?DAY/Hvítur,?Hvítur?Dagur?(Hlynur?Pálmason,?IS?2019)?109 min,?K/F 16, suom. tekstitys?

Liput / Biljetter: 5 €, www.savonkinot.fi? Lisätietoa / Tilläggsinfo: www.pkey.fi

KUOPIO

Kino Kuvakukko

su 6.10. klo 13 RAJA/Gräns (Ali Abbasi, SE 2018) 111 min, K12, suom. tekstitys/svenskt tal. Liput 5 € ti 5.11. klo 13.15 HAPPY ENDING (Hella Joof, DK 2018) 100 min, K/F12, suom. tekstitys/sve. textning. Liput 8 € ti 3.12. klo 13 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, suom. tekstitys. Liput 5 €

Paikka / Plats: Kino Kuvakukko, Vuorikatu 27, Kuopio.

Liput: 5 €/8€ Lisätietoa: www.walhalla.fi

OULU / ULEÅBORG

Studio

ti 10.9. klo 17 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16,

suom. tekstitys

ti 1.10 klo 17 A WHITE WHITE DAY/Hvítur, Hvítur Dagur (Hlynur Pálmason, IS 2019) 109 min, K/F 16, suom. tekstitys

ti 5.11. klo 17 Svenska veckan: BRITT-MARIE KÄVI TÄÄLLÄ/Britt-Marie var här (Tuva Novotny, SE 2019) 97 min, S/T, suom. tekstitys

ti 10.12. klo 17 ITALIAA ALOITTELIJOILLE/Italiensk for begyndere (Lone Scherfig, DK 2000) 108 min, K/F7, suom. tekstitys

Liput / Biljetter: 5 € Lisätietoa / Tilläggsinfo: www.oulunelokuvakeskus.fi

ROVANIEMI

Lapin yliopisto, Mauri-Sali

to 19.9. klo 18 MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva vil folk si (Iram Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/textad till finska

to 10.10. klo 18 RAJA/Gräns?(Ali Abbasi, SE 2018) 111 min, K12, suom. tekstitys/svenskt tal

ti 5.11. klo 18 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, suom. tekstitys

ke 11.12. klo 18 GOLIAT (Peter Grönlund, SE 2018) 88 min, K/F16, eng. tekstitys/svenskt tal

Vapaa pääsy / Fritt inträde

Paikka / Plats: Lapin Yliopiston Mauri-Sali, F-siipi (Sisäänkäynti Taiteiden tiedekunnan ovista)

Lisätietoa / Tilläggsinfo: www.walhalla.fi

TAMPERE / TAMMERFORS

Arthouse Cinema Niagara

to 19.9. klo 17 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min,

K/F16, suom. tekstitys

ke 9.10. klo 17 A WHITE WHITE DAY/Hvítur, Hvítur Dagur (Hlynur Pálmason, IS 2019) 109 min, K/F 16, suom. tekstitys to 7.11. Svenska veckan koululaisesitys (aika ilmoitetaan myöhemmin): CLOUDBOY (Meikeminne Clinckspoor, B/NL/SE 2017) K/F7, 78 min, ruots. puhe, suom. tekstitys/svenskt tal, finsk textning

to 7.11. klo 17 GOLIAT (Peter Grönlund, SE 2018) 88 min, K/F16, eng. tekstitys/svenskt tal

to 19.12. klo 17 LYKKE-PER/A FORTUNATE MAN (Bille August, DK 2018) 168 min, K/F12, eng. tekstitys/English subtitles

Liput / Biljetter: 6 €

Lisätietoa / Tilläggsinfo: www.arthousecinemaniagara.fi

TornioHaparanda Aineen taidemuseo?

to 12.9. klo 17 UNDER THE TREE/Undir?Trénu?(Hafsteinn?Gunnar?Sigurðsson, ISL 2017) 89 min, K16, eng. tekstitys to 31.10. klo 17 OPERAATIO LAULUKISA/MGP?missionen?(Martin?Miehe-Renard, DK 2013) 100 min, K7, suom. tekstitys

to 14.11. klo 17 RAJA/Gräns?(Ali Abbasi, SE 2018) 111 min, K12, suom. tekstitys/svenskt tal to 12.12. klo 17 NUORI ASTRID/Unga?Astrid (Pernille?Fischer Christensen, SE 2018) 123 min, K/F12, eng. tekstitys/svenskt tal

Vapaa pääsy / Fritt inträde

Lisätietoa / Tilläggsinfo: www.walhalla.fi

TURKU / ÅBO

Logomo, Kino-sali

ti 17.9. klo 17 AMUNDSEN (Espen Sandberg, NO 2019) 125 min, K/F 12, suom. tekstitys/sve. textning

ti 8.10 klo 17 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, suom. tekstitys

ma 4.11. klo 16.30 Svenska veckan: NUORI ASTRID/Unga?Astrid (Pernille?Fischer Christensen, SE 2018) suom. tekstitys, 123 min, K/F12 (Toteutetaan yhteistyössä Turun elokuvakerhon kanssa)

ti 3.12. klo 17 LYKKE-PER/A FORTUNATE MAN (Bille August, DK 2018) 168 min, K/F12, eng. tekstitys/English subtitles

Liput / Biljetter: 5 €? Lisätietoa / Tilläggsinfo:?www.logomo.fi?

VASA / VAASA

Kino Ritz

to 12.9 kl.16.15 WOMAN AT WAR/Kona fer í stríð (Benedikt Erlingsson, IS 2018) 100 min, K/F16, svensk textning

ti 15.10 kl.16.15 HAPPY ENDING (Hella Joof, DK 2018) 100 min, K/F12, suom. tekstitys/sve. textning

to 14.11 kl.16.15 AMUNDSEN (Espen Sandberg, NO 2019) 125 min, K/F 12, suom. tekstitys/sve. textning

to 12.12 kl.16.15 A WHITE?WHITE?DAY/Hvítur,?Hvítur?Dagur?(Hlynur?Pálmason,?IS?2019)?109 min,?K/F 16, suom. tekstitys

Fritt inträde / Vapaa pääsy

Tilläggsinfo / Lisätietoa: www.ritz.fi??

Plats / Paikka: Kino?Ritz,?Kyrkoesplanaden 22 A, Vasa

KUUKAUDEN POHJOISMAINEN ELOKUVA

SYKSY 2019

TIETOA ELOKUVISTA

MÅNADENS NORDISKA FILM

HÖSTEN 2019

INFO OM FILMERNA

Halla on alkanut saada epäileviä katseita. Voiko harmittomalta vaikuttava kuoronjohtaja ja yksinhuoltaja todella olla se paljon puhuttu naispuolinen ekoterroristi, joka on tehnyt sarjan iskuja Islannin taloutta ja infrastruktuuria vastaan? Women at War on omintakeinen islantilaisella temperamentilla ja huumorilla höystetty tarina rohkeasta naisesta, joka seuraa sydäntään. Elokuva on Islannin virallinen Oscar -ehdokas ja se on voittanut Pohjoismaisen Neuvoston elokuvapalkinnon ja useita elokuvafestivaalipalkintoja.

Halla har börjat få misstänksamma blickar. Kan denna ensamstående, till synes harmlösa körledare verkligen vara den omtalade kvinnliga ekoterrorist som genomfört en rad attentat mot Islands ekonomi och infrastruktur? Woman at War är en egensinnig historia om en modig kvinna som följer sitt hjärta, berättad med isländskt temperament och mycket humor. Filmen är Islands officiella Oscarsbidrag, som vann Nordiska rådets filmpris och flera filmfestivalpriser därtill.

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=sFzw2ojdfo4

Syrjäisessä islantilaisessa kaupungissa, mies epäilee traagisessa tapaturmassa kuolleen vaimonsa olleen romanttisessa suhteessa toisen miehen kanssa. Aviomies on poliisipäällikkö, jonka pakkomielle paljastaa totuus riistäytyy käsistään. Tarina surusta, kostosta ja tinkimättömästä rakkaudesta.

På en avlägsen isländsk ort, misstänker en polischef att hans tragiskt bortgångna fru hade haft en affär med en annan man. Han blir besatt av att få reda på sanningen, vilket till slut går överstyr. En historia om sorg, hämnd och villkorslös kärlek.

Kun 63-vuotias kaavoihin kangistunut Britt-Marie (Pernilla August) jättää miehensä 40 avioliittovuoden jälkeen, hän joutuu kohtaamaan muuttuneen maailman. Hän päätyy ankeaan Borgin syrjäkylään, jossa elämä tuntuu junnaavan paikoillaan niillä harvoilla, jotka kylää vielä asuttavat. Siellä piilee kuitenkin suuria unelmia, jotka herättävät Britt-Marien syvälle haudatun uskon tulevaan. Ehkä elämä antaa uuden mahdollisuuden. Ehkä koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa elää. Elokuva perustuu Fredrick Backmanin romaaniin Britt-Marie kävi täällä.

När Britt-Marie (Pernilla August), 63, lämnar sin man efter 40 års äktenskap, tvingas hon göra upp med sig själv, bryta upp från gamla invanda mönster, och möta omvärlden. Britt-Marie hamnar i det avfolkade Borg, där livet för de flesta andra också tycks vara förbi. Men i Borg finns också drömmar, som väcker Britt-Maries väl undangömda framtidstro. Kanske finns det en andra chans i livet, kanske är det aldrig för sent att börja leva. Filmen baserar sig på Fredrick Backmans roman Britt-Marie var här.

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=cfcqs8VvU1k

Unelma Pohjoisnavan saavuttamisesta piinaa Roald Amundsenia koko hänen elämänsä ajan. Hän suhtautuu pakkomielteisesti ajatukseen maapallon viimeisten kartoittamattomien alueiden löytämisestä. Elokuva kertoo Amundsenin rajattomasta innosta naparetkeilijänä ja paljastaa tragedian, jonka hän aiheutti itselleen ja muille uhratessaan kaiken näille jäisille erämaille saavuttaakseen unelmansa – vain huomatakseen, ettei Pohjoisnavalla ole mitään löydettävää.

Drömmen om att nå Nordpolen pinar Roald Amundsen hela hans liv. Han är besatt av tanken att hitta de sista områdena i världen som inte har kartlagts. Filmen berättar om Amundsens gränslösa iver som polarforskare och avslöjar tragedin, som han utsatte sig själv andra för när han offrade allt för de isbelagda ödemarkerna för att nå sin dröm – bara för att upptäcka att det inte finns något att finna på Nordpolen.

Traileri: https://press.sfstudios.se/pressweb/574bf692310c6/clip/5c5c44bba40a5

Helle on odottanut vuositolkulla, että hänen työnarkomaani puolisonsa Peter jäisi vihdoin eläkkeelle ja pariskunta voisi aloittaa leppoisat eläkepäivät ilman arjen kiireitä. Helle haaveilee pariskunnan matkustavan maailman ympäri, mutta Peterillä on kokonaan toiset suunnitelmat. Kun Peter tulee viimeisen työpäivänsä päätteeksi kotiinsa, on hänellä varsin yllättäviä uutisia. Mies on ostanut osuuden viinitilasta ja pistänyt hankkeeseen likoon pariskunnan kaikki säästöt. Happy Ending on romanttinen komedia ikääntymisen kauneudesta.

Helle har väntat i åratal på att hennes make arbetsnarkomanen Peter äntligen skulle gå i pension och att paret skulle kunna inleda lugna pensionsdagar utan brådska i vardagen. Helle drömmer om att paret skulle resa runt världen, men Peter har helt andra planer. När Peter kommer hem efter den sista arbetsdagen, har han överraskande nyheter. Han har köpt en andel i en vingård och satsat alla parets besparingar på projektet. Happy Ending är en romantisk komedi om åldrandets skönhet.

Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=QvCRVkfi0Yk

Tämä hauska ja herttainen elokuva pikkukaupungin asukkaista, joita yhdistää italian alkeiskurssi, on Dogma –manifestin mukaan tehty moderni klassikko.

Den här roliga och hjärtliga filmen handlar om en grupp invånare i en liten stad. Deras gemensamma nämnare är att de, av olika orsaker, alla går på samma italienska kurs. Filmen har blivit en modern klassiker och är gjord enligt Dogma –manifestet.

CLOUDBOY (Meikeminne?Clinckspoor, B/NL/SE 2017) K/F7, 78 min, ruots. puhe. suom. tekstitys / svenskt tal, finsk textning

Niilas on asunut isänsä kanssa Belgiassa niin kauan kuin hän muistaa. Vanhemmat ovat nyt päättäneet, että hänen pitää kesällä vierailla äitinsä ja hänen uuden perheensä luona Lapissa. Lapissa elämä on täysin erilaista ja aluksi Niilas ei viihdy ollenkaan. Kun porojen vasikat on merkittävä kaikkien on kuitenkin auttetava. Kun yksi vasikoista karkaa, Niilas näyttää, että hänkin osaa jotain ja kesästä tuleekin hänen elämänsä suurin seikkailu.

Niilas har bott med sin pappa i Belgien så länge han minns. Det är sommarlov och Niilas föräldrar har bestämt att han ska åka och hälsa på sin mamma och hennes nya familj i Lappland. I Lappland är tillvaron helt annorlunda, än vad Niilas är van vid. Då renkalvarna ska märkas, måste alla hjälpa till. Då en av renkalvarna rymmer dras Niilas med i jakten och mot alla odds blir den här sommaren det största äventyret i hans liv.

Traileri: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=pNnYgZqw8Gc

GOLIAT (Peter Grönlund, SE 2018) 88 min, K/F16, eng. tekstitys/svenskt tal

Tulevaisuudelle tärkeät valinnat on tehtävä, mutta 17-vuotiaan Kimmien isän rikollinen elämä vaikeuttaa Kimmien itsenäistymistä. Kun isä joutuu vankilaan, Kimmien on ajateltava perheen parasta.

17-åriga Kimmie står inför stora framtidsval. Hans pappas kriminella liv försvårar dock situationen. Då pappan fängslas blir Kimmie tvungen att lägga familjens bästa framför sitt eget. Traileri: https://www.youtube.com/watch?v=waY20AUPVUY

A FORTUNATE MAN/Lykke-Per (Bille August, DK 2018) 168 min, K/F12, eng.?tekstitys/English?subtitles?

Tanskalaisen suurohjaajan elokuva oli kotimaassaan viime vuoden elokuvateatterimenestys! Per muuttaa kotiseudultaan ja ankarista kotioloistaan Kööpenhaminaan opiskelemaan insinööriksi. Hän menestyy ammatillisesti ja löytää myös rakkauden, mutta menneisyydestään hän ei kuitenkaan pääse eroon. Elokuva perustuu Nobel-palkitun kirjailijan Henrik Pontoppidanin teokseen.

Den danske mästerregissörens film var en biografsuccé i sitt hemland! Per flyttar från sin hembygd och sina stränga familjeförhållanden till Köpenhamn, för att studera till ingenjör. Han lyckas både professionellt och i kärleken, men det förflutna kommer han inte undan. Filmen baserar sig på den Nobel-prisade danske författaren Henrik Pontoppidans verk.

WINTER BROTHERS/Vinterbrødre?(Hlynur?Palmason, DK/IS 2017)?94 min, K16, ?eng.?tekstitys?

Jäätävän kylmä talvi kalkkikaivoksessa jossain päin Tanskaa. Seuraamme kahden veljeksen työntekoa, rutiineja, rituaaleja ja riitaa, joka syttyy heidän ja toisen perheen välillä. Elokuva oli Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkintokandidaatti.

Iskall vinter i en kalkgruva någonstans i Danmark. Vi följer två bröders rutiner och ritualer samt fejden som blossar upp mellan dem och en annan familj. Filmen var nominerad till Nordiska rådets filmpris.

THE QUAKE/Skjelvet (John Andreas Andersen, NO 2018)?106 min, K/F 12, suom. tekstitys

Vuonna 1904 Osloa ravisteli maanjäristys, joka oli voimakkuudeltaan 5.4 magnitudia Richterin asteikolla. Maanjäristyksen keskus oli Oslon kohdalla ja alueella havaitaan pienempiä maanjäristyksiä edelleen tänä päivänä. Geologit eivät ole asiasta yksimielisiä, mutta monet tutkimukset osoittavat, että Oslon alueella on odotettavasti uusi merkittävä maanjäristys. Kukaan ei osaa sanoa tarkasti milloin. Kenties sadan vuoden päästä, ehkä kymmenen vuoden kuluttua…. Tai ehkä jo huomenna.

1904 drabbades Oslo av en jordbävning med styrkan 5,4 magnitud på Richterskalan. Skalvets epicentrum var i Oslo och där noteras små skalv än idag. Geologerna är inte eniga, men många forskningar pekar på att det kommer att ske en ny, märkbar jordbävning i Oslo. Ingen kan med säkerhet säga när. Kanske om hundra år, kanske om tio? Eller kanske redan i morgon?

Atli joutuu muuttamaan vanhempiensa luokse, kun vaimo heittää hänet pihalle. Taistelu tyttären jaetusta huoltajuudesta alkaa samaan aikaan kun Atli joutuu keskelle vanhempien ja heidän naapureidensa vielä rankempaan ristiriitaa: Kaunis puu kasvaa uljaasti vanhempien pihalla, mutta varjostaa naapurien elämää. Ristiriita kasvaa elämää suuremmaksi taisteluksi, aidoksi islantilaiseksi mustaksi komediaksi!

Agnes kastar ut Atli hemifrån och Atli flyttar in hos sina föräldrar. Där inleder han kampen om att få delad vårdnad om sin dotter, samtidigt som han hamnar mitt i föräldrarnas och deras grannars konflikt om det ödesmättade Trädet, som växer så vackert på föräldrarnas gård, men som skuggar grannarnas tillvaro. Konflikten eskalerar till en äkta isländsk svart komedi!

Karl muuttaa maalta pääkaupunkiin, puhhuu leviää murretta ja ihmettelee äitinsä kanssa maahanmuuttajavaltaisen naapurustonsa kulttuurien kirjoa. Koti-ikävää lievittää ainoastaan etniseltä taustaltaan turkkilainen Sawsan, mutta kanssakäyminen vastakkaisen sukupuolen kanssa on tytön kulttuuripiirissä tiukasti säänneltyä ja sukulaispojat vahtivat neidon siveellisyyttä. Musiikki on näitä varhaisnuoria yhdistävä tekijä ja Karl kannustaa Sawsania osallistumaan lasten laulukilpailuun. Sawsan joutuu rikkomaan sääntöjä ja uhmaamaan isäänsä toteuttaakseen unelmansa. Kisamatkasta muodostuu huikea seikkailu ja kasvattava kokemus sekä Sawsanille että Karlille. (Espoo Ciné)

OPETTAJA: Suositellaan kouluryhmille! Tässä linkki Espoo Cinén ja Koulukinon OPPIMATERIAALIIN. Elokuva on osa eurooppalaista Wrap! -hanketta, josta Suomessa vastaa Espoo Ciné.

Karl flyttar in till Köpenhamn från landsbygden, talar dialekt och förundrar sig tillsammans med sin mamma över mångfalden i det mångkulturella grannskapet de flyttat in i. Karl blir god vän med klasskamraten Sawsan, som har turkiskt påbrå. Vänskapen kompliceras dock av

att Sawsans manliga släktingar håller dem under uppsikt, eftersom de förhåller sig strikt till vänskap över könsgränserna. Det är musiken som förenar vännerna. Karl uppmuntrar Sawsan att delta i MGP, som är en musiktävling för barn. Sawsan blir tvungen att gå emot sina regler och sin fars vilja för att uppfylla sin dröm. Tävlingsresan blir ett äventyr för både Sawsan och Karl.

RAJA/Gräns?(Ali Abbasi, SE 2018) 111 min, K12, suom. tekstitys/svenskt tal

Tina on tullivirkailija, joka tunnistaa epäilyttävät henkilöt harvinaisen tehokkaasti. Aivan kuin hän pystyisi haistamaan, jos joku piilottelee jotakin. Kun salamyhkäinen Vore (Eero Milonoff) tulee laivalta, Tina ei pystykään lukemaan häntä yhtä hyvin. Hän aavistaa, että Vore salaa jotakin, mutta ei oikein tiedä mitä.

Elokuva perustuu John Ajvide Lindqvistin novelliin ja kertoo oman paikkansa löytämisestä. Iranilaissyntyisen Ali Abbasin ohjaama elokuva sai ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlien Un Certain Regard -sarjassa ja valittiin sen parhaaksi elokuvaksi.

OPETTAJA: Tässä linkki Koulukinon tekemään OPPIMATERIAALIIN TRAILERI: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=trWV8UGqV58

Tina jobbar vid tullen och har ett sjätte sinne när det gäller att peka ut smugglare. Det är nästan som om hon kan lukta sig till när någon döljer något. Men när den mystiska Vore (Eero Milonoff) kliver av färjan så tvivlar hon för första gången på sin instinkt. Hon anar att han döljer något, men kan inte sätta fingret på vad.

I Ali Abbasis egensinniga regi får John Ajvide Lindqvists novell nytt liv. Filmen hade premiär i Cannes och tog hem segern i Un Certain Regard serien.

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=trWV8UGqV58

NUORI ASTRID/Unga?Astrid (Pernille?Fischer Christensen, SE 2018) 123 min, K/F12, eng.?tekstitys/svenskt tal

Kun Astrid Lindgren oli hyvin nuori, tapahtui jotakin mikä vaikutti hänen elämäänsä perinpohjaisesti ja antoi hänelle erikoislaatuisen kyvyn nähdä syvälle lasten sieluihin. Tämä tapahtuma rohkaisi häntä rikkomaan niin totuttuja sääntöjä kuin uskonnollisia ja yhteiskunnallisia odotuksia. Astridista tuli yksi aikojemme luovimmista naisista: koko maailman tuntema ja rakastama tarinankertoja.

När Astrid Lindgren var väldigt ung hände något som påverkade henne fundamentalt, en kombination av mirakel och missöde som kom att forma hela hennes liv. En händelse som gjorde henne till en av de mest nyskapande kvinnorna i vår tid och den sagoberättare en hel värld kom att älska. Det här är berättelsen om när en ung Astrid, trots tidens förväntningar och religiösa påbud, bestämde sig för att bryta mot samhällets normer och följa sitt hjärta.

MITÄ MEISTÄ PUHUTAAN/Hva?vil?folk?si (Iram?Haq, NO 2018) 106 min, K/F16, suom. tekstitys/textad?till?finska

Mitä meistä puhutaan on palkitun ohjaaja-käsikirjoittaja Iram Haqin omiin kokemuksiin pohjautuva väkevä draama rohkeasta nuoresta naisesta, jonka on etsittävä oma polkunsa kahden kulttuurin välissä. Elokuva on ollut kotimaassaan yleisömenestys ja se on palkittu lukuisilla festivaaleilla ympäri maailmaa.

OPETTAJA: Suositellaan kouluryhmille! Tässä linkki Koulukinon tekemään OPPIMATERAALIIN.

Hva vil folk si är ett starkt drama om en modig ung kvinna, som är tvungen att finna sin egen v