07.03.2019 | B-Plan Distribution

Käsikirjoittaja-ohjaaja Khadar Ahmedin pitkä näytelmäelokuva Haudankaivaja kuvataan syksyllä Djiboutissa

Suomalais-ranskalais-saksalaisena yhteistuotantona valmistuva elokuva saa ensi-iltansa Suomessa vuonna 2020. Päätuottajina toimivat Bufon Mark Lwoff ja Misha Jaari.

Khadar Ahmedin käsikirjoittaman ja ohjaaman Haudankaivaja-draamaelokuvan tuotanto on käynnistynyt. Elokuva kuvataan syksyllä Djiboutissa Itä-Afrikassa. Haudankaivaja on lyhytelokuvillaan ja käsikirjoituksillaan menestystä saavuttaneen Ahmedin ensimmäinen pitkän elokuvan ohjaustyö, ja se saa ensi-iltansa elokuvateattereissa Suomessa vuonna 2020. Elokuva valmistuu suomalais-ranskalais-saksalaisena yhteistuotantona, ja sen päätuottajina toimivat Mark Lwoff ja Misha Jaari tuotantoyhtiö Bufosta.

Djiboutilaisesta haudankaivajasta ja tämän perheestä kertovan elokuvan käsikirjoitus on ehtinyt herättää runsaasti kiinnostusta ympäri maailman jo ennen kuvauksia. Käsikirjoitus pääsi kuuden parhaan joukkoon Abu Dhabin elokuvakomission kansainvälisessä Sasha Grant -käsikirjoituskilpailussa vuonna 2011, ja vuonna 2015 Ahmed valittiin Cannesin elokuvajuhlien Cinéfondation-residenssiin kehittämään käsikirjoitusta alan huippujen johdolla.

Somaliasta Suomeen 16-vuotiaana muuttaneen Ahmedin (s. 1981) aiempiin töihin käsikirjoittajana kuuluvat mm. Juho Kuosmasen ohjaama lyhytelokuva Kaupunkilaisia (2008) sekä Samuli Valkaman Saattokeikka-draamakomedia (2017, yhdessä Valkaman kanssa). Ahmedin tuorein ohjaustyö, Yövaras-lyhytelokuva (2017), on esitetty lukuisilla kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla.

Ahmed on innoissaan päästessään vihdoin toteuttamaan esikoispitkäänsä: ”Olen onnellinen siitä, että niin monta vuotta työstämäni tarina pääsee vihdoin tuotantoon. Sain kipinän tarinaan omista kokemuksistani: perheenjäseneni menehtyi ja sain vastuulleni hautajaisjärjestelyiden hoitamisen. Tämän pohjalta kirjoitin tarinan keskiöön Guledin, nelikymppisen djiboutilaisen haudankaivajan, joka joutuu tekemään suuria uhrauksia pelastaakseen vaimonsa hengen ja samalla löytääkseen uudelleen yhteyden teini-ikäiseen poikaansa. Vaikka elokuva onkin ensisijaisesti draama, näen siinä myös paljon romanttisen tragedian piirteitä.”

Haudankaivajan yhteistuottajina toimivat tunnustettu ranskalainen Pyramide Productions (Stéphane Parthenay ja Robin Boespflug-Vonier) sekä saksalainen Twenty Twenty Vision Filmproduktion (Thanassis Karathanos). Elokuvan tuotantoa tukevat Suomen elokuvasäätiö, Centre national du cinéma et de l’image animée (CNC), The Arab Fund for Arts and Culture sekä World Cinema Fund, ja se toteutetaan yhteistyössä Ylen ja ZDF/Arten kanssa.

Tuottaja Mark Lwoff suhtautuu tuleviin kuvauksiin innokkaasti: ”Saimme elokuvan taustajoukkoihin parhaat mahdolliset yhteistuottajat sekä rahoittajat, ja tuntuu, että olemme todella tekemässä jotain uutta suomalaisessa elokuvahistoriassa. Haudankaivaja on tietääksemme ensimmäinen kotimainen elokuvateatterilevitykseen tuleva koko illan näytelmäelokuva, joka kuvataan Afrikan mantereella. Rakastamme Bufossa haasteita ja lähdemme innolla kohti tulevia kuvauksia. Uskon että lopputuloksena näemme taiteellisesti korkeatasoisen draamaelokuvan, joka herättää laajasti kiinnostusta myös ulkomailla.”

Haudankaivaja-elokuvan kuvaa Arttu Peltomaa ja lavastaa Jussi-palkittu Antti Nikkinen. Elokuvan roolitus on parhaillaan käynnissä, ja varmistuneista näyttelijöistä sekä tuotannon muista yksityiskohdista tiedotetaan tarkemmin kuvausten käynnistyessä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Henna Raatikainen