16.01.2019 | Finnkino Oy

Näin koulutat lohikäärmeesi 3 vie päätökseen rakastetun animaatioelokuvien sarjan

Tammikuun lopussa 25.1. elokuvateattereihin saapuvaan Näin koulutat lohikäärmeesi 3 huipentuu koko perheen elokuvasarja, joka kuuluu animaatioiden historian menestyksekkäimpiin. Sarjan käynnistänyt, nuoren viikingin ja hurjan lohikäärmeen ystävyydestä kertonut ensiosa näki päivänvalon vuonna 2010, poiki jatko-osan ja TV-sarjan ja nousi 2000-luvulla syntyneiden sukupolven suosikiksi. Pian Suomen ensi-iltansa saava Näin koulutat lohikäärmeesi 3 on elokuvatrilogian upea finaali. Se on yllätysten täyttämä tarina kasvamisesta, rohkeuden löytämisestä ja siitä, miten rakkaista asioista irti päästäminen on kaikkein vaikeinta.

• Tervetuloa Näin koulutat lohikäärmeesi 3:n mediaennakkoon Helsingissä maanantaina 21.1. klo 14.30 Tennispalatsiin (sali 2). Elokuvasta esitetään suomeksi dubattu 2D-versio. Kesto 104 min, ikäraja 7 (väkivalta, ahdistus).

Uudessa elokuvassa trilogian päähenkilö Hikotus on kohonnut Öystilän kylän päälliköksi Astrid rinnallaan. Kylästä on tullut vilkas ja vallaton lohikäärmeiden kotipesä. Samaan aikaan kun kuvioihin ilmestyy huippuharvinainen lohikäärme, Valkea raivo -naaras, käy ilmi, että kylää uhkaa ennennäkemätön vaara. Hikotuksen ja hänen ystävänsä, lohikäärme Hampaattoman on lähdettävä kotoa ja etsittävä kätketty valtakunta, jonka on luultu olevan vain tarua. Lohikäärmeen ja hänen ratsastajansa todelliset kohtalot paljastuvat, ja heidän on taisteltava rinnakkain aina maailman ääriin asti suojellakseen kaikkein rakkaimpiaan.

Lohikäärmeet lentävät myös Suomen ensimmäisen Imax-teatterin valkokankaalle

Näin koulutat lohikäärmeesi 3 tulee elokuvateattereihin 25.1. kautta maan 3D ja 2D -versioina. Elokuvaa esitetään sekä suomeksi ja ruotsiksi dubattuna että originaaliversiona. Elokuva nähdään myös Finnkino Itiksessä huippulaatuisena IMAX-versiona, jossa elokuva esitetään 2D-originaaliversiona. Äänirooleja tähdittävät Jay Baruchel, America Ferrera, Cate Blanchett, Kit Harington (Game of Thrones), Craig Ferguson ja F. Murray Abraham.

Elokuvan suomenkielisen dubbauksen äänirooleissa mukana ovat Aksu Palmén Hikotuksena ja Iina Kuustonen Astridina. Muissa rooleissa kuullaan mm. Hannu-Pekka Björkman, Jukka-Pekka Palo, Kristiina Wheeler ja Olavi Uusivirta. Elokuvan ohjauksesta vastaa Dean DeBlois ja sen ovat tuottaneet Brad Lewis (Ratatouille, ANTZ- Muurahaizet) ja Bonnie Arnold (Toy Story, Näin koulutat lohikäärmeesi 1 ja 2).

Näin koulutat lohikäärmeesi 3 on maineikkaan yhdysvaltalaisen animaatiostudio DreamWorks Animationin käsialaa. Studio tunnetaan monista menestyneistä koko perheen animaatioelokuvista jatko-osineen, kuten Shrek, Madagascar ja Kung Fu Panda. Vuonna 2016 studio siirtyi Universal Picturesin emoyhtiön Comcastin omistukseen ja Näin koulutat lohikäärmeesi 3 on ensimmäinen DreamWorks Animationin ensi-iltaelokuva Universal Picturesin levityksessä. Suomessa Universal Picturesin elokuvien levityksestä valkokankailla vastaa Finnkinon elokuvalevitys.

Katso ja jaa Näin koulutat lohikäärmeesi 3 -traileri.

Pressikuvat Universalin kuvapalvelusta UpiMediasta: http://www.upimedia.com (Vaatii rekisteröitymisen)

Lisätiedot medialle:

Liisa Sauri