11.10.2018 | Night Visions -elokuvafestivaali

CANNES-HITTEJÄ JA AMERIKANSUOMALAINEN YLLÄTTÄJÄ POHJOISMAIDEN SUURIMMAN GENRE-ELOKUVATAPAHTUMAN OHJELMISTOSSA

Syksyn Night Visions -festivaali Helsingissä 21.-25.11.2018.

Valtakunnan energisin elokuvafestivaali Night Visions tärähtää Helsingin valkokankaille jälleen marraskuun lopussa. Pohjoismaiden suurimman fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin keskittyvän tapahtuman ohjelmistoon on valittu jälleen tiukasti seulottu valikoima maailman merkittävimpien festivaalien hittejä, jotka saavat kaikki nyt ensiesityksensä Suomessa.

Ranskasta Helsinkiin saapuu euroelokuvan ikuisen kauhukakaran Gaspar Noén (Irreversible - syntisetLove) sykkivä trippikuvaus Climax, joka voitti toukokuussa Cannesin festivaalin Directors' Fortnight -sarjan pääpalkinnon. Cannesin kilpasarjassa kohua puolestaan herätti Vanessa Paradis'n pääosittama Yann Gonzalezin sarjamurhatarina Knife+Heart (Ranska/Meksiko/Sveitsi 2018), joka sijoittuu 1970-luvun aikuisviihdeteollisuuden maailmaan.

Maailman suurimman elokuvatapahtuman Toronto International Film Festivalin ohjelmistosta Helsinkiin saapuu tuoreeltaan tapaus, jolla on tiivis sidos Suomeen. Väkevästi naisnäkökulmaisen western-kauhutrillerin The Wind (USA 2018) on ohjannut esikoispitkänään amerikansuomalainen Emma Tammi.

Yhdysvaltain tärkeimmältä festivaalilta Sundancesta Suomeen saadaan Ruotsin kansainvälisesti menestyneimpiin nykyohjaajiin lukeutuvan Jonas Åkerlundin Lords of Chaos (Britannia/Ruotsi 2018). Samannimiseen kirjaan perustuva, Rory Culkinin pääosittama elokuva kertoo karmivan tositarinan norjalaisten black metal -yhtyeiden keskinäisestä uhittelusta 1980-luvun lopussa. Odotettuihin Sundance-hitteihin lukeutuu myös The Greasy Strangler -ohjaaja Jim Hoskingin nyrjähtänyt uutuuskomedia An Evening with Beverly Luff Linn (Britannia/USA 2018), jonka valovoimaisessa pääosakaartissa nähdään Legion ja Puisto-osasto -sarjojen tähti Aubrey PlazaEmile Hirsch ja Jemaine Clement.

Festivaalin ensimmäinen varmistunut klassikkovieras on ohjaajalegenda Sam Firstenberg (s. 1950). Puolassa syntynyt amerikkalainen käynnisti uransa 1970-luvun lopulla ja iskosti nimensä historiaan 1980-luvun toimintaelokuvilla, joiden tuotannosta vastasi myös John CassavetesiaJean-Luc Godardia ja Neil Jordania työllistänyt Cannon Group. Firstenbergin ohjauksista Night Visions -ohjelmistossa nähdään Michael Dudikoffin pääosittamat klassikot American Ninja (USA 1985), American Ninja 2: The Confrontation (USA 1987) ja Teloittaja (Avenging Force, USA 1986), jotka kaikki esitetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa valkokankaalla sensuroimattomassa muodossaan.

Kaiken kaikkiaan syksyn Night Visionsissa nähdään noin 40 pitkää elokuvaa ja kymmenkunta lyhytelokuvaa eri puolilta maailmaa. 21. – 25. marraskuuta järjestettävien lähes 70 festivaalinäytöksen tapahtumapaikka on Kaisaniemenkadun Kinopalatsi.

Festivaalin lopullinen ohjelmisto julkistetaan 29.10. alkavalla viikolla, ja ennakkomyynti käynnistyy perjantaina 2.11. Finnkinon teattereissa ja nettikaupassa www.finnkino.fi.

Night Visions pähkinänkuoressa:
Perustettu: 1997
Vuosittain esitetyt elokuvat yhteensä: 75-80
Kävijät vuosittain yhteensä: yli 14 000
Kansainvälinen ohjelmisto: vuonna 2017 elokuvia 22 eri maasta, 4 eri maanosasta
Helsingin kaupungin kulttuuriteko -palkinnon voittaja vuonna 2012
Pohjoismaiden suurin fantasia-, kauhu-, scifi- ja toimintaelokuviin keskittyvä festivaali

Tiedotus / haastattelupyynnöt:

Tiedottaja