02.01.2019 | Filmikamari

Elokuvissa käytiin yli 8 miljoonaa kertaa

2018 elokuvateattereihin myytiin lähes 8,1 miljoonaa lippua. Edellisen vuoden Tuntemattoman sotilaan vuodesta jäätiin selvästi jälkeen, mutta vuosi oli kaikkiaan varsin hyvä.

– Vuodet eivät ole veljeksiä, elokuvatarjonta vaikuttaa aina katsojamääriin, toteaa Suomen Filmikamari ry:n toimitusjohtaja Tero Koistinen. – Vuoden 2019 elokuvatarjonta näyttää hyvältä ja uudet elokuvateatterit vievät katsojamäärät varmasti koviin lukemiin, Koistinen arvioi.

Viime vuonna 25 elokuvaa ylitti 100 000 katsojan rajan. Katsotuin elokuva oli Mamma Mia! Here We Go Again, joka sai lähes 400 000 katsojaa. Kotimaisista suosituin oli Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja, joka oli liki 350 000 katsojalla vuoden toiseksi katsotuin elokuva. Kolmen katsotuimman kärki oli musiikkivoittoinen, kolmanneksi katsotuin elokuva oli Queen-yhtyeestä kertonut Bohemian Rhapsody, joka sai lähes 300 000 katsojaa.

Kotimaisten elokuvien katsojaosuus oli jälleen vahva. Yli 23 % elokuvakäynneistä kohdistui kotimaiseen elokuvaan.

Toimitusjohtaja Tero Koistinen
Suomen Filmikamari ry
tero.koistinen@filmikamari.fi

Tilastot:
- TOP 25 -elokuvat 2018
- 10 katsotuinta kotimaista elokuvaa 2018
- Maakunnittain jaoteltuna 80 Suomen elokuvateatteriliiton jäsenteatterien lähettämät paikkakunta- tai teatterikohtaiset kymmenen katsotuinta elokuvaa -listat

*Päivitetty 8.1.2019 klo 17:21 kotimaisten elokuvien katsojaosuus yli 22 % -> yli 23 %.