12.10.2018 | Pirkanmaan elokuvakeskus

Tilaisuus ke 17.10. klo 14.00 alkaen Kinopalatsissa - elokuvanäytöksen jälkeen ihmiskauppaan ja sen mekanismeihin pureutuva paneelikeskustelu - pressissä tekijöitä paikalla

Tervetuloa TAKAISIN VALOON -elokuvan ja kirjan yhteiseen pressitilaisuuteen ke 17.10. Kinopalatsissa - klo 14.00 alkaen!

Takaisin valoon kertoo suomalaisnaisesta, jonka vapaus riistetään. 25-vuotias Marissa käy läpi uskomattoman taistelun pysyäkseen hengissä, selviytyäkseen turvaan - ja lopulta säilyttääkseen ihmisyytensä. Marissan vastoinkäymiset ja taistelu vapaudesta eivät päättyneet Tunisiaan. Neljä kuukautta kestäneen vapaudenriiston aikana Marissan nimiin tehtiin petoksella suuri määrä velkaa. Kotimaahan päästyään Marissaa odotti suuri velkataakka.

Marissan tapaus on Suomessa harvinainen, maassa joka toistaiseksi on ollut pääasiallisesti ihmiskaupan kohde- ja kauttakulkumaa. Täälläkin Ihmiskauppaa esiintyy, ja sekä uhri että tekijä ovat usein suomalaisia. Laajemmin Pohjoismassa ihmiskauppatapaukset ovat viime vuosina olleet kasvussa. Marissan tarina taustoittaa vapauden riiston ja ihmiskaupan mekanismeja, valta-aseman väärinkäyttöä, ja avaa tietoisuutta siitä, miten ja mistä kaltoin kohdeltuna voi hakea apua - sekä sitä myös saada.

Takaisin valoon kertoo ihmiskaappausten hämärästä maailmasta, sekä sieltä selvinneen työläästä prosessista koota minuutensa uudelleen, samoin kuin koko ihmisyytensä pala palalta. Traumaattisen kokemuksen jälkeen voi Marissan mielestä päästä valoon, kun ei jää kiinni vihaan ja katkeruuteen.

Marissa ei anna haastatteluja, mutta tulee paikalle kirjan ja elokuvan lehdistötilaisuuteen 17.10. jossa vastaa median kysymyksiin yhteisen paneelikeskustelun yhteydessä.

Yhteinen Pressitilaisuus ke 17.10. Kinopalatsissa - embargo seuraavaan päivään

Marissan tarinasta julkaistaan samaan aikaan elokuva ja kirja; Arto Halosen ohjaama dramatisoitu dokumenttielokuva Takaisin valoon (Art Films Production), sekä Marissan ja Ari Väntäsen yhdessä kirjoittama samanniminen kirja (Like).

Elokuvan ja kirjan julkaisun yhteinen pressinäytös ke 17.10. klo 14.00 Kinopalatsissa, jota seuraa ihmiskauppaan ja sen mekanismeihin pureutuva paneelikeskustelu - Rikosuhripäivystyksen ihmiskaupan uhrien auttamistyön erityisasiantuntija Pia Marttilan johdolla.

Sekä kirjan että elokuvan embargo raukeaa vasta seuraavana päivänä eli 18.10. (klo 00.01), jolloin vietetään Euroopan ihmiskaupan vastaista päivää.

Pressin ohjelma: (lisäykset ja muutokset mahdollisia)

Klo 14.15–15.35 Arto Halosen Takaisin valoon –dokumenttielokuvan lehdistönäytös (81 min.)

Klo 15.45–16.15 Asiantuntijapaneeli, teemana ihmiskauppa. Panelisteina Venla Roth, ylitarkastaja, Kansallinen ihmiskaupparaportoija / Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto, Terhi Tafari, ylitarkastaja, ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä, Emilia Kaikkonen, asianajaja, Asianajotoimisto Kaikkonen & Sunnari sekä Essi Thesslund, ihmiskaupan vastaisen työn erityisasiantuntija, Pro-tukipiste ry. Moderoijana Pia Marttila, Rikosuhripäivystys.

klo 16.15–17.00 Elokuvan päähenkilö Marissa, ohjaaja Arto Halonen sekä Takaisin valoon-kirjan kirjoittaja Ari Väntänen vastaavat median kysymyksiin.

Ilmoittautumiset ja ohjaaja Arto Halosen haastattelupyynnöt: paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi

Tilaisuus Helsingin Kinopalatsissa (sali 1), osoite Kaisaniemenkatu 2.

PEK / Elokuvan lisätiedot Paula Pitkänen / p. 040 750 8844 tai paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi

LIKE / Lisätiedot, kirjan pdf-vedokset ja Ari Väntäsen haastattelupyynnöt: adele.couavoux@like.fi  Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@like.fi

TAKAISIN VALOON -elokuvan ensi-ilta elokuvateattereissa pe 19.10. alkaen

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Fs4fqa0P6qw

Pressimateriaali - kuvat: www.filmikamari.fi , käyttäjätunnus: press ja salasana: noutaja > Embargo > pressiliuskat paula.pitkanen@elokuvakeskus.fi

Muut yhteystiedot: Art Films Production, info@artfilms.fi, p. 045 266 4990 tai 050 465 4046

Pirkanmaan elokuvakeskus, levittäjä Juha Elomäki p.050 412 4137, juha.elomaki@elokuvakeskus.fi

Pressin ja paneelikeskustelun 17.10. koordinoivat yhteistyössä: Rikosuhripäivystys RIKU, Art Films Production, LIKE ja Pirkanmaan elokuvakeskus.